מרים חיכתה למשה וקיבלה שיחכו לה
נכתב על ידי יניב, 7/1/2012
"ותתצב אחותו מרחוק א"ר יצחק פסוק זה כולו על שם שכינה נאמר,ותתצב דכתיב ויבא ה' ויתיצב וגו' ,אחותו דכתיב אמור לחכמה אחותי את ,מרחוק דכתיב מרחוק ה' נראה לי ,לדעת דכתיב כי אל דעות ה' ,מה דכתיב מה ה' אלקיך שואל מעמך ,יעשה דכתיב כי לא יעשה ה' אלקים דבר,לו דכתי' ויקרא לו ה' שלום"(סוטה יא,א)
ולא מובן מה בא ר' יצחק לומר בזה?-ב'עיונים' בשטיינזלץ פרש שבא לומר שלא היה דרך מקרה אלא הכל בהשגחה פרטית כדי שיגיע לבית פרעה.ובתורה תמימה(שמות ב,ד)פרש שזה בא לרמוז שחיכתה לראות מה יצא מנבואתה שהתנבאה שמשה יגאל את ישראל.אולם גם לפי פרושים אלו מדוע צריך להביא פס' על כל מילה ולא מספיק להביא רק אחד מהם?
לכן ניראה שזה בא כהמשך למקודם בגמ'.שדנו על המשנה שבה נאמר שמרים קיבלה מדה כנגד מדה,שחיכתה למשה.שחיכו לה כשנעשתה למצורעת במדבר.ומה שקיבלה הרבה יותר ממה שנתנה(שחיכו לה שבוע,ואילו היא חיכתה זמן קצר)זה משום שתמיד במדה טובה שעושים מקבלים בתמורתה יותר.אולם הגמ' לא אומרת למה זה ניתן כך אצלה,זאת אומרת-על פי מה מקבלת יותר-יש לזה מדה או לא?-ובפשטות מקבלים בתמורה יותר ממנה שנותנים . וזה בא לידי קבלה איפה שצריך.ולכן במדבר כאשר מרים היתה צריכה לצאת מהמחנה כמצורעת אז בא לידי ביטוי שיחכו לה.וכיון שהיתה מצורעת אז זה שבוע כמצורע,ויכל היה להיות אחרת אם היה במקרה אחר שהיו צריכים לחכות לה זמן אחר..(ז"א זה ע"פ הצורך בקבלה).וכאן בא ר' יצחק ואומר שאין זה מקריות אלא הכל מדוייק.שחיכו לה שבוע,שכך היה מגיע לה,כיון שחיכתה למשה כדי לראות איך יתגלגל המשך גאולת בנ"י על ידו(כנבואתה)ויותר מזה,גם כדי להצילו אם יצטרך.כך שקשור לגאולת בנ"י שעל ידו שעכשיו תלוי בהצלתה אותו.והיה זה באיחוד עם מעלת השכינה.ולכן בתגובה לזה קיבלה שכל מחנה בנ"י הניגאלים עם השכינה שבתוכם יחכו לה. וכל זה קשור לנבואה שהתנבאה שהוא יגאל את ישראל,ולכן מצילתו.ויש חשיבות של נבואה בכל מילה בפס' וכך יש 7 מילות קשר לנבואה.וכנגד 7 מילות חשיבות אלו קיבלה יום למילה.וכך יצא שמגיע לה שבוע שיחכו לה כנגד 7 המילים שמתואר שחיכתה,ומימלא הכל מדוייק וזה מה שבא ר' יצחק לומר.
ומדוע נאמר דווקא 7 מילים?-ואולי עשתה 7 פעולות שם ולכן כנגד זה נאמרו 7 מילות נבואה.
ואולי כיון שבאה להצילו למען הצלת בנ"י,ובנ"י ביציאתם מעבדות נעשו לעם לה' שזהו עניין שבוע,שיש שבת. שמקשרים בו את הפיזי לרוחני,שזה מיציאת מצרים מעבדות לחירות לעם לה'.ולכן שייך בזה 7(ואולי זהו שדרשו חז"ל שמשה יעץ לפרעה שבנ"י ינוחו מעבודה בשבת...,וכן קשור שבוע עם היציאה ראה בדברי מרן גדול הדור הגאון הגדול הרב שלמה גורן זצוק"ל זיע"א שפרש ב"תורת המקרא" שביציאת מצרים ניקבע השבוע)וזהו עניינו של השבת שקשור ליציאת מצרים כמו שנאמר בדיברות(בדברים)ולכן כל זה קשור להצלת משה.ולכן 7 מילים של נבואה.
ואולי זה 7 דרגות בחיבור לקדושה.(וזהו "ע"ש השכינה" שקשור לשכינת ה' בעולם-שקשור לדבקות בה')."ויבא ה' ויתיצב" זה השיא -ה' בעצמו."אמר לחכמה" זה שע"י החכמה דבקים בה'(שחכם עדיף מנביא)."מרחוק ה' ניראה לי" זה ראית נבואה."א-ל דעות ה'" זה דעה וידיעה שיש ה' אבל לא ברמה הגבוה של החכמה שנאמר קודם."מה ה' שואל" זה יראת ה'-שפחות בחכמה ממקודם אבל דבק ביראת ה'."כי לא יעשה" זה פחות מכך-שדבק בה' מהפחד לאסון שהנביאים מתריעים שה' אמר להם."ויאמר לו ה' שלום" ששם ה' שלום -שדרגת חיבור לה' סתם כך כי יש שלום והכל בסדר-מעין שדבק בה' כי כך קיבל מאבותיו וממשיך כי אין מה שמונע בעדו מלהאמין(מעין מצות אנשים מלומדה)זה הכי פחות(או,ששם זה התגלות של מלאך שזמני בגילוי כאן,רמז לדבקות זמנית-רגעית בה')וכל 7 סוגים אלו(כנגד שבוע,שה' ברא ושיכלל עד לשבת שזה ה' בעצמו ששבת.ולכן גם קשור לימים אצל מרים)באים לידי גילוי בעולם ע"י גאולת ישראל דרך מתן תורה להיות עם לה'.לתקן את העולם להיות דבוק בה'. ולכן זה קשור למשה השליח לגאול.והיא התייצבה כדי לדאוג שנבואתה תתגשם,שמשה יגאל.וזה מתחיל בלקיחתו לבית פרעה.ולכן שם זה כעין השורש לכל זה(שיגאל ויעברו דרך מתן תורה ויצא מזה 7 סוגי קשר לה')ולכן נירמז 7 סוגי דבקות ששורשם שם.ולכן זהו קשור לנבואה(שהתנבאה על משה)עם 7 סוגים.ולכן זכתה כתשלום שיחכו לה שבוע...
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)