chiddush logo

עיונים לשוניים - פרשת שלח: פירוש יהושע

נכתב על ידי איתיאל, 23/6/2020

 ספר במדבר  -  פרק י״ג  -  פסוק ט״ז:

{טז} אֵ֚לֶּה שְׁמ֣וֹת הָֽאֲנָשִׁ֔ים אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח מֹשֶׁ֖ה לָת֣וּר אֶת־הָאָ֑רֶץ וַיִּקְרָ֥א מֹשֶׁ֛ה לְהוֹשֵׁ֥עַ בִּן־נ֖וּן יְהוֹשֻֽׁעַ׃

רש"י פירש את שינוי השם במשמעות:
התפלל עליו, י-ה יושיעך מעצת מרגלים.

הפירוש מתייחס להוספת האות יו"ד, כמתייחסת לשם ה' (בפרט בתוספת האותיות ה' וו').

אך יש כאן גם שינוי משמעותי בניקוד.

פירש השם "הושע" לכאורה הוא פנייה לאלוקים בבקשה "הושע!".

אך מה פירש "יהושע"?
לפי פירוש רש"י היינו מצפים שיקרא "יהושֵע".

מה פירוש הצורה המנוקדת בקֻבוץ? 

לא מצאתי במפרשים. אני מבקש להציע:

פירוש המילה "שוע" היא עשיר ונכבד. כך מוכח בפסוק "ולא ניכר שוע לפני דל" (איוב ל"ד, י"ט) - ההיפך מדל הוא שוע.

"שוע" משמש רכיב בכמה שמות מקראיים: 
שוע - רֵעַ יהודה וחמיו.
מלכי-שוע בן שאול המלך.
בת-שוע אשת דוד.

כפי שאנו רואים, השם מצוי במשפחות נכבדות, חשובות ומלכותיות.

אם כן ניתן לומר שכאשר משה משנה את שמו של תלמידו - הוא בעצם מכתיר אותו לממשיך דרכו, המנהיג הבא של העם. כשהוא שולח את המרגלים - התכנון המקורי הוא שאלו יהיו שרי המלחמה שיובילו את העם בכניסה לארץ. המרגלים חשבו שתפקידם לבחון את כדאיות הכניסה לארץ, אך זו לא היתה כוונת משה. כוונתו הייתה שהם ילמדו את הטופוגרפיה, את הביצורים ואת צורת הלחימה של העם, ויכינו תכניות כיבוש.

בראשם הוא ממנה את יהושע, המיועד לעמוד בראש שרי הצבא. קריאת שמו פירושה: זה יהיה הנכבד בהם, המנהיג השוע, ויהי ה' בעזרו.

הסבר זה מתרץ קושיה נוספת: מדוע התפלל משה דווקא על יהושע ולא על שאר המרגלים? ואם נאמר שצפה מי ישאר בצדקתו, מדוע לא התפלל על כלב?

אלא, שמשה מחלק כאן תפקיד. אכן, כלב גם הוא מבין את השליחות של משה, סוקר את חברון ולומד את השטח. בכניסה לארץ הוא משלים את תפקידו וכובש את חברון.

*

בהמשך ההיסטוריה מתגלגל השם ומשתנה שוב.

בספר עזרא אנו מוצאים בין נכבדי העם בתחילת בית שני אדם בשם יֵשׁוּעַ. זהו יהושע - לאחר תהליך נשילת הגרוניות, כניכר גם בשם אביו: יוצדק - הוא יהוצדק.

גם מי שירצה להתעקש לטעון ש"יהושע" שם בפני עצמו ו"ישוע" בפני עצמו - יהיה מוכרח להודות בפסוק הבא (נחמיה ח', י"ז): "וישבו בסכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל".

כיום לשם זה הקשר שלילי, עקב כך שמייסד הנצרות נקרא בשם זה. לכן מקובל במסורת היהודית לקצר את שמו ולקוראו "ישו". לאחר מכן פורש כי השם מהווה ראשי תיבות: "ימח שמו וזכרו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה