chiddush logo

והגית בו - אחרי מות קדושים

נכתב על ידי אורן מס, 1/5/2020

 

והגית בו - אחרי מות קדושים

אחרי מות

טז,א-ב: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן--בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָה, וַיָּמֻתוּ. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ, מִבֵּית לַפָּרֹכֶת--אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן, וְלֹא יָמוּת: חשוב להפיק לקחים מאירועים שאנו חווים. לאחר שמתו שני בני אהרן, ה' מבקש ממשה להזכיר ולחדד לאהרן את הכללים לכניסה אל תחומי הקודש, כדי שלא יחזור מקרה המוות שנית.


טז,כא: וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת-כָּל-עֲו‍ֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-כָּל-פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל-חַטֹּאתָם: וידוי חטא אינו מצריך פירוט החטא. אהרן מתוודה עבור כל החטאים של כל בני ישראל, כמקשה אחת.

קדושים

יט,יח: לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: כאשר מדובר ביחס הנובע מהרגשה, יש להפלות בין יהודי ('בני עמך') לבין בן עם אחר. נקמה ונטירה וכן אהבה הם רגשות המביאים לביטוי מעשי את יחסנו עם הזולת. במקרה של יחס הנובע מהרגשה – צריך להפלות. וכן יש להפלות בענייני חסד, כגון: וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, (שמות כג,יא), וְחֵי אָחִיךָ, עִמָּךְ. אֶת-כַּסְפְּךָ--לֹא-תִתֵּן לוֹ, בְּנֶשֶׁךְ (ויקרא כה,לו-לז), ועוד. אין ללמוד מכאן שמותר להפלות על רקע של יחסים אחרים, כגון יחסי מסחר וכדומה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע