chiddush logo

מה ההלכה אומרת על החזקה בכלי נשק?

16/4/2020

 בניגוד להרבה מדינות שמעבר לים, במדינת ישראל קיימים חוקים די נוקשים בעניין נשיאת נשק. שלא כמו בארה"ב, אין בנמצא חוקה שמתירה (וכמעט מעודדת) נשיאת נשק בידי הציבור, למטרות הגנה על הנפש או הרכוש. נסביר על גישתה של ההלכה, בדבר החזקה בכלי נשק ונראה האם קיים היתר לשאת נשק בשבת (וכן נסביר על הגישה לגבי נשיאת נשק על ידי נשים).

החזקת נשק וקדושת החיים

מטעמים ידועים, כוחות הביטחון האמונים על שמירת ביטחון הציבור מחויבים לשאת נשק אישי על גופם או עם רצועה לנשק מתוקף תפקידם. אך ההלכה מתייחסת בחיוב לנשיאת הנשק, גם על ידי יהודים שאינם בהכרח שוטרים או חיילים. ההיתר ההלכתי כמובן איננו היתר להשתמש בנשק ללא הפעלת שיקול דעת. אולם, בשל קדושת החיים ומתוך הגישה של "הקם להורגך השכם להורגו", מוטלת עלינו לא רק הזכות אלא אפילו החובה להגן על עצמנו וגם על אחרים מבני קהילתנו.

החזקת כלי נשק, בארץ ומחוצה לה

ההלכה וגדולי הפסוקים התייחסו בכתביהם ובדבריהם להחזקת נשק על ידי יהודים, הן בארץ ישראל והן מחוצה לה. מבחינה הלכתית, מותר ואף רצוי להחזיק בנשק למטרות הגנה עצמית, בכל מקום שבו קיימת סבירות למצבי סכנה. ומכיוון שסכנה ליהודים עשויה להתקיים בישראל ומחוצה לה, הרי שהפוסקים אינם יתנגדו להגשת בקשה לשאת נשק, מטעמים כאלה.

אך יש המדגישים כי הזכות לשאת נשק בארץ הקודש, בישראל, הינה זכות בעלת משמעות נוספת. מלבד קדושת החיים, מלבד העובדה שנשק בידיים מיומנות יכול לאפשר ליהודי חמוש לבוא לעזרת חברו המותקף, קיים הקשר אלוקי. אלוקים ציווה לנו את ארצנו, לרשת אותה. ומכיוון שאנו מיישבים את הארץ ומקיימים בכך מצווה חשובה, הרי שכל אמצעי שמסייע לנו בכך הינו חשוב.

כלי נשק אישיים הם אלה המאפשרים לנו ליישב את חלקי הארץ השונים ולהלך בה בבטחה, כאדוני הארץ. כך שהלכה מתייחסת לכך בחיוב. אך זה המקום להדגיש כי ההיתר לשאת נשק איננו בשום פנים ואופן היתר להשתמש בו בקלות ראש. השימוש הראוי הינו למטרות הגנה על הנפש ותוך עשיית מירב המאמצים להימנע משימוש לא נאות או נמהר.

החזקת נשק לצרכי הרתעה

פוסקים כדוגמת הרמב"ם הורו לנו לנקוט צעדים אשר ימנעו לאדם סכנה בביתו. לדוגמא, התקנת מעקה או הימנעות מהחזקה בבית של בעלי חיים מסוכנים (המוגדרים כ"כלב רע"). יש המסיקים מכך כי החזקת נשק בצורה גלויה לעין, על ידי מי שקיבל היתר חוקי לשם כך, משול להתקנת גדר או מענקה. דהיינו, הנשק משמש לצרכי הרתעה ומניעת מצבים מסוכנים מלכתחילה. דבר נוסף למלמדת אותנו ההלכה – שיש לנקוט זהירות בכל כלי או חפץ מסוכן הנמצאים בביתנו. כדוגמא לכך: שימוש בסולם והקפדה על כך שלא יהיה רעוע או בלתי יציב. על אותו משקל, בשל הסכנה הטמונה בנשק אישי, יש לנקוט משנה זהירות באחסנתו בבית. אין לשמרו בקלות ראש, בהישג ידם של ילדים או של גורמים לא רצויים.

נשיאת נשק בשבת

על פי גדולי הפוסקים, נשיאת נשק, רובה או אקדח, נועדה להגן על החיים. פיקוח נפש, כידוע, דוחה שבת. אין המדובר בכלי מלאכה, אשר מעצם טבעו יוצר חילול שבת. ומה לגבי נשיאת נשק על ידי נשים: בעבר רווחה הדעה, על סמך "לא יהיה כלי גבר על אישה" שאין להתיר נשיאת נשק על ידי נשים. אולם, ההלכה מכירה בהשתנות העיתים ולכן, כיום מרבית הפוסקים לא יאסרו כליל על החזקת נשק בידי אישה (מן הטעמים שהעלינו קודם לכן).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע