פונדקאות (1 תגובות לחידוש זה)
"הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה בּא אֵלֶיהָ וְתֵלֵד עַל בִּרְכַּי וְאִבָּנֶה גַם אָנכִי מִמֶּנָּה" [בראשית,ל,ג] מאז פרוץ ההפריה החוץ-גופית, נמצא פתרון רפואי לאישה שאינה יכולה להרות וללדת. "פונדקאית" היא אישה שברחמה מתפתח הריון מביצית מופרית בזרע של בני זוג אחר, ומתוך כוונה למסור את הוולד לבני הזוג שהם הוריו הגנטיים. דבר זה מוצע רפואית כאשר מתברר שלמרות שהמערכת השחלתית וההורמונאלית תקינה והיא מבייצת, אין לאישה יכולת להרות בעצמה: או בשל בעיית רחם, או שהיא סובלת מבעיה רפואית אחרת וההיריון עלול לסכן אותה. בחוק לנשיאת עוברים נקבע בין השאר, שרק אישה שאינה נשואה יכולה להיות פונדקאית, וכן בתנאי שכבר הרתה וילדה בעבר. הלכתית: השאלה הראשונית: מי נחשבת האֵם, האִם זו שאצלה יגדל הילד –האֵם הגנטית, או זו שהרתה וילדה –הפיזיולוגית? היות וזו מציאות חדשנית, התשובה אינה חד משמעית, ויש דעות לכאן ולכאן. מהרב אליהו זצ"ל שמענו, שבאמת אין אפשרות להוכיח בוודאות מיהי האם ההלכתית, אך דעתו נוטה שזו היולדת. האם הליך הפונדקאות מותר? יש מן הפוסקים המתנגדים עקרונית לעירוב של אישה זרה, תהיה אשר תהיה, בהולדת ילדים, בעיקר בשל החשש לתקלות של יחוס וממזרות. אולם מצד עיקר הדין אין איסור כאשר הפונדקאית יהודיה פנויה. לא גויה כי יתכן שהילד גוי ונמצא שהבעל היהודי טימא את זרעו. ולא נשואה, כי על הצד שהיולדת היא האֵם, יווצר בנולד ספק ממזרות [ע"פ הגרשז"א,מנח"ש,ב,כ"ד]. ולכן מפוסקי זמננו, במקרים של אין ברירה ובאופן אישי, התירו את התהליך בתנאי הנ"ל [יהודיה פנויה] ובצמוד לפיקוח ורישום נאות כהלכה [הגרז"נ גולברג,אסיא,י"ג וכך שמענו מהרב עמאר ששוחח על כך עם הגר"ע יוסף]. הרישום הכרחי כדי למנוע "שמא ישא אחותו" המוזכר בשתוקי.