chiddush logo

לקט מהרוקח לפרשת בהר

נכתב על ידי אורן מס, 16/5/2019

 

לקט מהרוקח לפרשת בהר


כה,ב: ושבתה הארץ שבת לה': מהי מטרת השבתת הארץ בשנה השביעית? הרוקח: "שבת לה', ולא בשביל שתנוח ותגדל יותר ויותר". הרוקח מבהיר שמטרת השבתת הארץ היא ציווי מאת ה', ואינה מיועדת להיטיב עם האדמה, אחרת אין זאת מצווה, כי אם תהליך כלל עולמי ראוי כביכול.


כה,כד-כה: גאולה תתנו לארץ. כי ימוך אחיך ומכר מאחוזתו: מדוע הסמיכות בין גאולת הארץ בשנה השביעית לבין התמסכנות אחיך? הרוקח: "'ומכר מאחוזתו' ולא כל אחוזתו, לכך סמך 'גאולה תתנו לארץ', וסמך גאולה לגאולה". יש גאולה לאומית (שביתת הארץ) ויש גאולה אישית. זה שאדם מצליח למכור רק חלק מאחוזתו, ולא את כולה – זה נחשב לו לגאולה. מעניין.


כה,מא-מב: ושב אל משפחתו ואל אחוזת אבותיו ישוב, כי עבדי הם: מדוע הסמיכות בין שוב אדם אל משפחתו לכך שהוא עבד ה'? הרוקח: "ישראל ישובו אל אדמתם כשישובו בתשובה ויהיו עבדי". שוב אדם אל אדמתו מצריך נאמנות למצוות ה', שאם לא כך – אדונו לא ישחרר אותו, והוא לא ישוב.


כו,ב: את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו: מה הקשר בין שמירת השבת למורא המקדש? הרוקח: "לפי שהיו במקדש מחללים שבת בקרבנות, על כן הזהירם על השבת, שלא יאמרו, הכהנים מחללים השבת במקדש – אף אני כן". קדושת המקדש כוללת חילול שבת המותר לכהנים המשרתים בו בלבד, ועל כן צריכה התורה אמירה זאת, למנוי אפשרות שאדם יחשוב שמותר לחלל את השבת.


שבת שלום, שבת של ציות לה', הצלחה ורווחה כלכלית, תשובה, שמירת שבת, אורן

----------------------------------------------------------------------------------


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע