chiddush logo

חסם את החילוני שנסע דרך השכונה הדתית

נכתב על ידי הרב דניאל קירש, 3/3/2019

"לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"

חסם את החילוני שנסע דרך השכונה הדתית

באחד מישובי השומרון הוחלט כי בשכונה מסוימת לא תותר הכניסה לרכבים במהלך השבת. החלטה זו נשמרה במשך שנים, עד שנפתח כביש חדש שחיבר בין שכונה זו לשכונה אחרת, שם הותרו לרכבים ליסוע במהלך השבת.

שבת אחת, לאחר סעודת שבת דשנה וטובה, יצא שמואל מביתו לכיוון בית הכנסת. במהלך הליכתו ראה לפתע רכב נוסע בתוככי השכונה. שמואל זכר את השנים הרבות בהם הסתובב עם ילדיו בכבישי השכונה. "לא ייתכן שהרכב ייסע כאן ויהרוס לכולנו את השקט והשלווה ששוכנים כאן במהלך יום השבת" חשב, וללא מחשבה נוספת נעמד באמצע הכביש בהפגנתיות מרובה.

נהג הרכב, שראה אדם עומד ומנופף בידיו באמצע הכביש, נעצר. או אז פתח שמואל את פיו ואמר לנהג: "הסתובב וסע בכביש אחר. כאן לא נוסעים בשבת!" הנהג החל להתווכח, מה כבר רצה, סך הכל לקצר את דרכו וליסוע בכביש החדש. אולם שמואל בשלו "לא אזוז מפה. אתה תיסע מסביב!" והצביע בלהט על שלט הכניסה לשכונה.

הויכוח נמשך, אך לא איש כשמואל יוותר על עקרונותיו.

לאחר דקות ארוכות הסתובב הנהג, עזב את השכונה ופנה לכביש העוקף.

עוברי אורח שעברו במקום התקהלו סביב שמואל והחלו טופחים לו על גבו וקריאות של "כל הכבוד!" "לימדת אותו לקח!" נשמעו מכל עבר. רק דוד, אחד השכנים פנה לשמואל ואמר:" תראה, גם אני לא רוצה שייסעו כאן בשבת. אך האם אתה בטוח שהיה מותר לגרום לו לעצור וליסוע מכביש ארוך יותר? הרי בכך שעצרת אותו הוא חילל שבת וכן גרמת לו לנסיעה ארוכה יותר בשבת?"

החברים שמעו והחלו דנים בעניין תוך ששמואל מפטיר: "אין מה לעשות! עדיף להעמיד אותו במקום פעם אחת ולגמור עם זה!"

תוך כדי הדברים המשיכו כולם ללכת לבית הכנסת שם פגשו את רב הקהילה ושאלו אותו האם נהג שמואל כדין? מה דעתכם?

תשובת הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א :

בעניין הזה יש הבדל בין ההלכה הפשוטה לבין 'הלכות ציבור'. בהלכה הפשוטה אסור לחסום את הנוסע אם על ידי כך הוא יצטרך להרבות בחלול שבת. אולם יש גם מושג של 'הלכות ציבור'. בהלכות ציבור יש מקום לפעמים לעשות דברים כגון אלו שבטווח הקצר יש בהם הפסד אבל בטווח הארוך יוכל לצמוח מזה תועלת. אם על ידי כך שהנהג יצטרך לעשות את העיקוף, בהמשך הוא לא ייסע דרך השכונה הדתית, יש מקום להתיר זאת, וכעין מה שאמרו חז"ל "חלל עליו שבת אחת בשביל שישמור שבתות הרבה" (אף שהוא עצמו לאו דווקא ישמור שבתות הרבה אבל על כל פנים יהיה תועלת לאווירת השבת בשכונה).

כעין שאלה זאת התעוררה בעבר כאשר קבוצות מסוימות הפגינו בשבת על חילול שבת. וכתוצאה מההפגנה שלהם באו משטרה ונגרם יותר חילול שבת. בהלכות ציבור יש מקום לדבר כזה אבל צריך להתייעץ בענינים כאלו עם תלמידי החכמים שנמצאים במקום.

לסיכום: יש מקום להתיר זאת, אבל צריך להתייעץ עם תלמידי החכמים שבמקום.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה