chiddush logo

מערך שיעור בראשית פרק כא ברית יצחק

נכתב על ידי מערכי שיעור, 11/2/2019

 

תכנון הזמן

שלבים

תוכן השיעור

(כולל דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות)

שיקול דעת דידקטי

(בבחירת שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד)

 

פתיחה

 

לכתוב על הלוח..הזמנה לברית! פרק כא.
לשים את השיר "בסימן טוב בן בא לנו.."
מה בנות? למה הבאתי לכם את זה? למי חוגגים? תפתחו את הפסוקים.
את מי מזמינים? מתי? איך הם מרגישים?


הכנסת הבנות לתוך ההתרגשות של הולדת יצחק ולערב אותן על תחילת השיעור.

 

גוף

 


בפרק הזה נלמד תחילה על הולדת בנם היחיד של אברהם ושרה.
אברהם בן 100 ושרה בת 90

"כל השומע יצחק לי"- האם יצחקו על שרה? רש"י- ישמח עליי.

לשים לב! ברית מילה- הראשון שנימול בגיל 8 ימים.


למה לתת שם כזה? (ולא הודיה אמונה)
יצחק- הרב הירש- מלשון הפתעה. לא משנה מה יעשו לנו אנחנו עם שתמיד יקום יתחדש.

 


הפסקה קצרה,
מה למדתן בפרק הקודם?
חזרה על פרקים יט כ שלמדו עם המורה רבקה.
בסיום דגש על אבימלך והעקרות - אברהם התפלל עליהם וה' ריפא אותם.

רש"י- כל המבקש על חברו נענה תחילה.

מה פרוש המושג? מבקשת שהבנות יענו לי. כוחה של תפילה (אפשר להביא סיפור אישי)

 

 

הבנות יענו על שאלות 1-3

 

חזרה לפרק שלנו-
אבל רגע יש כבר ילד- ישמעאל.
אז מי יותר חשוב..
מי הבן הממשיך של אברהם?
יצחק או ישמעאל?
הקשר רחב- למצוא איפה ההבטחה? "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵא-לֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ
" פרק י"ז פסוקים ו'-ח'


לא דווקא הבן הבכור אלא מי מתאים.  יש שתי בנים.
איך נבדוק את זה?? (מי הולך בדרכיו)
בוא נראה כיצד מתנהג ישמעאל? למי מתאימה התנהגות זו לאברהם או להגר?


קריאת פסוקים


גירוש ישמעאל והגר- נרשום על הלוח: בעיה, פתרון, תגובת אברהם ותגובת ה'. אני אקרא פסוקים ט-י"ג

והן יצטרכו להגיד מה הבעיה, מה הפתרון ומה הם תגובות אברהם וה'.

 


כשלאברהם נולד יצחק נולד לו ההמשך לא מבחינה ביולוגית אלא מבחינה רוחנית אמונית. "ביצחק יקרא לך זרע". מה לעשות עם ישמעאל שכבר חי? מבחינת אברהם הוא גם ממשיך. מתי שרה מבינה שאין מקום לישמעאל? כשמתחיל לצחק. רש"י.

 

שרה אומרת- אין לי בעיה שיגור פה אך אם משפיע לרעה על יצחק אין לו מקום. ברגע שמבטא תכונות אחרות משל אברהם את התכונות של הגר. שרה לא רוצה השפעה רעה על יצחק. על הזרע שימשיך את האומה.

(גם אתן צריכות להיות כנות עם עצמכן. אם חברה גוררת אותך לדברים אחרים ממה שאת מאמינה או שהמשפחה שלך מאמינה את צריכה לבדוק איפה את עומדת? עד כמה ועד איפה את לא מותרת.)

אברהם מתלבט וה' מכריע.



הגר מתכונת לחזור למצרים אך אברהם לא התכונן לזה כי אחרת לא היה נותן לה חמת מים וקצת אוכל.

אך הגר מתנהגת?
זורקת אותו לבד במקום להיות איתו.. איפה הרחמים שלה כאם?
היא מרחמת על עצמה!
ההפך מזרע אברהם. רחמים אמתיים.

 

הבנת המושג: כל המבקש על חברו נענה תחילה.

יבינו מה אורמת שרה-יצחק לי. ידעו שבפעם הראשונה בתנך יש ברית מילה בגיל 8 ימים כמו שנהוג היום.

 

 

 

האם גירוש הגר וישמעאל מזכיר לכן משהו שכבר למדתן? (פרק טז)

הבנות יענו על שאלות 4-8

 

שיבינו בעצמן מה הבעיה ומה הפתרון, יחשבו מה הבעיה בזה שישמעאל צוחק. יחשבו איזה התנהגות הגיוני להרחיק מישהו.

 

 

 

מדוע הגר עוזבת את ישמעאל? האם היא הפקירה אותו?

ביאור מושגים.
 
"באשר הוא שם.."- הקב"ה דן את האדם באותו רגע שבו הוא נמצא ולא על סמך מה שעתיד לעשות. כוחה של חזרה בתשובה.

הבנות תעננה על החלק האחרון של הדף.

 

 

 

 

סיכום בעזרת חזרה על הדף.
מטרת השיעור: להציג את שני הנושים העיקריים הולדת יצחק וגירוש הגר וישמעאל. הקשר בניהם- מהות הולדת יצחק המסמל את המשך זרעו של אברהם .היחס של אברהם לישמעאל. שרש המילה לצחק במובנים השונים שלה.  

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה