chiddush logo

מערך שיעור - נאום שמואל לעם ישראל שמואל א- פרק יב

נכתב על ידי מערכי שיעור, 11/2/2019

 

 מערך שיעור שמואל א- פרק יב.   

נושא השיעור: נאום שמואל לעם ישראל

 

1. ניתוח עיוני ליחידה

א. רעיונות, נושאים מרכזיים, ושאלות העולות מתוך היחידה

נאום שמואל לעם, תוכחה על בקשת מלך, האות- גשם בקציר חיטים ומשמעותו. סקירה היסטורית- ה' מושיע כאשר זועקים אליו ושבים בתשובה.

 

ב. מושגי יסוד ביחידה מתחום הדעת והגדרותיהם המדויקות

"הִנְנִי עֲנוּ בִי- נֶגֶד יְהֹוָה וְנֶגֶד מְשִׁיחוֹ"- הגידו לי בפני, כלפי ה' וכלפי משיחו..

"וְאֶת-מִי עָשַׁקְתִּי אֶת-מִי רַצּוֹתִי וּמִיַּד-מִי לָקַחְתִּי כֹפֶר"
רש"י:
את שור מי לקחת- לעבודתי
וחמור מי לקחתי
-כשהייתי הולך מעיר לעיר לשפוט אותם על עסקי צרכיהם, הייתי הולך על החמור שלי, והיה לי ליטול משלהם
עשקתי-
רד"ק: בממון
רצותי-
בגופו (לשון שפוף ורצוץ)
לקחתי כופר-
. מצודות דוד:פדיון על פישעו.  
ואעלים עיני בו
- רש"י: כדי להעלים עיני מן המשפט בשביל הממון
ואשיב לכם
-כל מה שתאמרו
פס כא:רד"ק:
פירש ולא תסורו מאחרי ה', כי אם תסורו מאחריו ותסורו אחרי התוהו והם האלילים אשר לא יועילו ולא יצילו אתכם כי תוהו המה
פס כב:
הוֹאִיל- נשבע "ויואל שאול את העם לאמר ארור אוכל לחם עד- הערב "

 

 

2. המקורות להכנת השיעור

 

א. ספרים ומקורות ברמת המורה (חומר עיוני, חומר דידקטי)

תנ"ך, מפרשים, מערכי שיעור על הפרק. אתר דעת .

 

5. בניית השיעור

א. מטרות

 

מטרות תוכן

התלמידה תבנה ציר זמן של האירועים המוזכרים בפרק המתאר את המעגל של זעקת עמ"י וישועת ה'.
התלמידה תזהה מהי הסיבה לנאומו של שמואל מהכתוב.

 

מטרות מיומנות וביצועי למידה והבנה
התלמידה תסביר מה משמעות האות- גשם בקציר חיטים
התלמידה תעלה השערות מדוע הבקשה למלך אינה ראויה?

 

            מטרות חינוכיות/ערכיות
התלמידה תסיק מלימוד הפרק על הקשר בין חטאי ישראל למצבם.

 

 ב. דרכי הוראה: דיון, הפעלה, תצפית, יצירה, למידה פרטנית, למידה בקבוצות וכו'


דיון על משמעות האות, דיון על משמעות הסקירה ההיסטורית,

 

 

ג. אמצעי עזר בלמידה: אמצעי המחשה, כרטיסיות, מצגת, דפי עבודה, שימוש במפות, ספרים וכו'

 

דף עבודה שמואל א' פרק יב

 

 


 

6. מראה הלוח בשלבים השונים של השיעור

 

למה שמואל פותח בעדות שלו ושל העם?

 ציור האירועים כמו בדף עבודה:
מצרים- זעקה- ישועה- כניסה לארץ
הגוים- זעקת עמ"י- ישועה על ידי השופטים-
נחש בני עמון – בקשה למלך!!


למה לא ראוי
שביקשו מלך?

חטא. עונש זעקה. ישועה. שקט


 

 

 

 

 


7. רצף האירועים בשיעור

תכנון הזמן

שלבים

תוכן השיעור

(כולל דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות)

שיקול דעת דידקטי

(בבחירת שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד)

2 דקות

פתיחה

 

עברנו את המלכת שאול. בפרק הקרוב שמואל נותן נאום לעמ"י ובזה נפרד מהעם כמנהיג הרשמי עד שאול המלך. מה תוכן הנאום? מה חשוב לשמואל לומר לעם במעבר התפקידים?

 

5 דקות

גוף

 

פס' א-ו: עדות שמואל והעם
למה שמואל פותח בדברים הללו?
מעין חשבון מול העם האם יש מעשה לא בסדר שעשה...

כתיבה על הלוח

12 דקות

 

פס' ז- יב : סקירה היסטורית
השלמת האירועים המוזכרים בדף.
למה שמואל נותן את הסקירה הזאת?
מה הוא מנסה להראות לעמ"י?

רש"י – ירובעל זה גדעון, בדן זה שמשון שבא משבט דן.

דף עבודה – עבודה עצמית.
הצגת האירועים על הלוח

8 דקות

 

פס' יג- טו :
על מה מוכיח שמואל את העם?  
על שביקשו מלך.
למה לא ראוי שביקשו מלך?
כי זה מראה זלזול בשמואל, כי זה מראה על חוסר הכרה בה' שהוא המלך, עם ישראל חושבים שהמלך הוא שיושיע אותם ולא ה', דגש על המילים רוצים מלך ככל הגויים.
אז למה בכל זאת שמואל ממליך את שאול למלך?
ה' מתנגד להמלכת מלך כביכול, אך בכל אופן מאפשר לעם להמליך. אז..כן או לא
?

"בדרך שאדם רוצה ללכת- מוליכין אותו". יש לאדם אפשרות בחירה, ומשמים סוללים לו את הדרך שבחר. עם ישראל מתעקש על מלך. הם אינם בשלים עדין למציאות בה אין מלך. על כן- רבש"ע לא מונע מהם, אע"פ שהדבר לא רצוי בעיניו.

המסר הזה מתחבר גם לחיינו: הוא קורא לאחריות רבה על הבחירות שלנו בחיים ועל שיקול דעת נכון שיש להפעיל בכל החלטה. בסופו של דבר באיזו דרך שנבחר- הקב"ה יוליך אותנו כדי לא לשולל את הבחירה החופשית שנתן לכל אדם...
אך האם זהו רצונו של ה'?

 

פיתוח החשיבה של התלמידה למה הבקשה למלך לא ראויה.
העלאת רעיונות שלמדו כבר או של התלמידות...
כתיבה על הלוח

7דקות

 

פס' טז- יט : האות.
מהו האות?  למה זה נחשב כאות, כמשהו בלתי רגיל?
בזמן קציר- ניסן, לא יורדים גשמים בדרך כלל...
מה משמעותו של האות לדעתכם?
רש"י- גשמים בזמן קציר הם סימן קללה. "
וּדְעוּ וּרְאוּ כִּי-רָעַתְכֶם רַבָּה אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם בְּעֵינֵי יְהֹוָה לִשְׁאוֹל לָכֶם מֶלֶךְ: ".
בקשת המלך לא ראויה.

 דף עבודה. חזרה ביחד בכיתה.

5 דקות

 

פס' כ- כה: תגובת העם וסיכום שמואל.
איך מגיב העם לתוכחת שמואל? מפחד, מכיר בחטא בקשת המלך ומבקש שיתפלל עליהם
איך שמואל מסכם את נאומו?
ללכת אחר ה' תמיד ואם לא- ימותו.

 

 

סיכום גוף השיעור



 

2 דקות

סיכום וסיום

שמואל מנסה להעביר בנאומו את המסר כי ישנו מהלך קבוע בעמ"י. גלגל שתמיד יחזור על עצמו. אם ילכו בדרך ה'- יהיה טוב ושלווה ואם לא- ייענשו ויסבלו מהגויים שמסביבם. בעזרת האות העם חוזר ליראת ה' ומכיר בחטאו בבקשת מלך. כך העם מבין כי רק ה' הוא המושיע ולא המלך!
בסיום של מנהיגות בפועל, ראוי להתייחס לדמותו של שמואל שמופיעה לנו בנאום הזה במלוא גדולתה! איזה אמון הוא נותן בעמ"י! ואולי זה גם מה שמחזיר אותם לעבוד את ה' ואולי בזכות גדולתו זו הוא זוכה לייסד את מוסד המלוכה בעמ"י.!

 

 

 

 

 

 

 

אני לא מתייחסת לסיבת ציון דווקא השופטים האלו. (בתי מדרש שקולים כנגד...)
לא מתייחסת לתוצאה החסרה בפסוק יד (רשי- תתקיימו ,  ומצ"ד- תהיו אחרי ה' במלחמה)

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה