ברית הקשת - בראשית פרק ט
בראשית פרק ט , פסוקים ח-יז.
נושא השיעור: ברית הקשת
1. ניתוח עיוני ליחידה
א. רעיונות, נושאים מרכזיים, ושאלות העולות מתוך היחידה |
הבטחה
שהעולם לא יכחד יותר (לא יהיה עוד מבול לשחת את הארץ). ב. מושגי יסוד ביחידה מתחום הדעת והגדרותיהם המדויקות
|
הקמת ברית= התחייבות של צד אחד. אות=סימן. קשת בענן. |
|
2. המקורות להכנת השיעור א. ספרים ומקורות ברמת המורה (חומר עיוני, חומר דידקטי) |
מקראות גדולות, דעת מקרא, אתר לב לדעת. אתר דעת |
ב. ספרים ומקורות המצויים בידי התלמידים מקראות גדולות. |
3. קשיים צפויים בשיעור ודרך ההתמודדות
שאלות
שעתידות לעלות בקרב הבנות: מדוע צריך הקב"ה אות כדי לזכור את הבטחתו? אם
הקשת סימן קללה, מדוע אנחנו מברכות עליה? |
5. בניית השיעור
א. מטרות מטרות תוכן |
|
הבנות תדענה מה מקומה של ברית הקשת. (הבנות תבחנה בכיוונו המיוחד של הקשת) הבנות תשמנה לב מדוע היה צורך בברית החזקה הזו. הבנות תדענה מה סימלה של הקשת בענן שאנו רואים בימי החורף. |
|
מטרות מיומנות וביצועי למידה והבנה |
|
|
|
מטרות חינוכיות/ערכיות |
|
גדולתו של הקב"ה שגם במציאות של חטאים רבים , לא יביא עלינו יותר חורבן והרס.????. |
באלו מ-4 המימדים בהוראת תנ"ך אשתמש בשיעור (1. פשט 2. פרשנות 3. הקשר רחב 4. הקשר אישי) , ומדוע?
פשט- תוכן הפסוקים.
פרשנות- הצורך גם בהבטחה וגם באות (רשי).
הקשר רחב-עוד מקומות בהם יש לנו ברית?
הקשר אישי- הברכה שאנחנו מברכים על ראיית קשת בימי החורף.
_________________________________________________________________________
ב. דרכי הוראה: דיון, הפעלה, תצפית, יצירה, למידה פרטנית, למידה בקבוצות וכו'
|
|
ג. אמצעי עזר בלמידה: אמצעי
המחשה, כרטיסיות, מצגת, דפי עבודה, שימוש במפות, ספרים וכו' דף עבודה. |
6. דף עבודה:
בראשית פרק ט פסוקים ח'- יז':
"את בריתי נתתי בענן": ברית
הקשת
|
ז
מסכת
אבות: פרק ה משנה ה'-
"עשרה דברים נבראו בין השמשות-
פי הארץ, פי הבאר, פי האתון, והקשת, והמן, והמטה, והשמיר, והכתב, והמכתב,
והלוחות"
על פי מסכת אבות ופסוק יב, מתי נבראה הקשת ומתי נראתה לראשונה?
___________________________________________________________________
.
מה מסמלת הקשת?
___________________________________
|
|
ציירי, כיצד נראית קשת בענן? וכיצד נראית קשת
המשמשת ככלי מלחמה?
רמב"ן פס יב-
"..כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו.. אבל
עשאו בהפך מזה, להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם,
ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו.."
על פי דברי הרמב"ן והציור שציירתם, מדוע מחליט
הקב"ה לתת את הקשת דווקא בצורה זו?
|
_________________________________________________________________ .
7. רצף האירועים בשיעור
תכנון הזמן |
שלבים |
תוכן השיעור (כולל דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות) |
שיקול דעת דידקטי (בבחירת שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד) |
|
פתיחה |
מי ראתה קשת אתמול? |
|
|
גוף |
אתן יודעות מה מברכים
עליה? בָּרוּךְ
אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמַן בִּבְרִיתוֹ
וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ. |
|
|
|
מי יכולה להגיד לי מה היא סימנה בדף שלה? נח, בניו, נפש החיה, העוף, הבהמה וכל חיית הארץ. |
|
|
|
למה אתן חושבות שצריך
את הברית? |
|
|
|
אחרי שאשמע תשובה ,אבקש הוכחה מהפסוק. מה האות של הברית? קשת |
לפתח אצל הבנות סקרנות להמשך השיעור, לבירור עניינה של הקשת שרואים. |
|
|
מה מסמלת הקשת? |
|
|
|
אבקש לצייר את הקשת בענן ואת כלי הנשק - קשת |
|
|
|
|
|
|
|
הקשת: ●
מתי רואים את הקשת? כשאתן רואות קשת איך היא
מופיעה? באיזו תקופה ? מה המזג? ●
אבקש מהבנות לכתוב לי איך מופיעה הקשת בפסוקים
שלנו- קשתי בענן הקשת מופיעה כשיש עננים, עננים מופיעים בחורף, העננים מסתירים את השמש, איזו תחושה זה נותן לנו? והקשת, כשאנו רואות אותה , איזה תחושה היא נותנת? היא צבעונית... מישהי יכולה לחשוב מה מיוחד בצירוף קשתי בענן- שזה כביכול 2 רגשות שונים ,מילים שמשדרות דברים הפוכים? 2 צדדים לקשת- שלילי: מראה על חטאי העם. חיובי: זכירתו של ה', הבטחתו שלא יהיה מבול למרות הכל. |
|
|
סיכום גוף השיעור |
אציג את הצורה של חץ וקשת ליד התמונה של קשת בענן ואשאל במה שונה הצורה של קשת בענן ? הרמב"ן מלמד אותנו שהצורה בה הקשת מונחת מסמלת שלום. ההפך מקשת של מלחמה. |
|
|
סיום |
למדנו שברית הקשת נועדה להבטיח לנח ובניו וכן לכל החיות על פני הארץ שלא יבוא מבול שנית. הברית שלנו כוללת הבטחה , קיום ברית ואות על מנת להראות כמה חזקה הברית הזאת שגם אם בני האדם יחטאו לא יגיע ההרס. |
סיכום הנקודות החשובות מהשיעור |