בראשית פרק יא : דור הפלגה
בראשית
פרק יא: דור הפלגה
נושא
השיעור: מגדל בבל
1.
ניתוח עיוני ליחידה
א.
רעיונות, נושאים מרכזיים, ושאלות
העולות מתוך היחידה בני
האדם מתיישבים בארץ שנער ומחליטים פה אחד לבנות עיר ומגדל גבוה . |
|
ב.
מושגי יסוד ביחידה מתחום הדעת והגדרותיהם המדויקות "הבה"-
רש"י: "הזמינו עצמכם. |
5.
בניית השיעור
|
ב. דרכי הוראה: דיון,
הפעלה, תצפית, יצירה, למידה פרטנית, למידה בקבוצות וכו' |
|
|
|
דור הפלגה, מגדל
בבל
על פי דברי רש"י, מה היה חטאם ועונשם
של דור המבול?
_____________________________________________________________
.
מה היה חטאם וענשם של דור הפלגה?
_____________________________________________________________ .
החטא של מי היה גדול יותר? ומדוע למרות זאת עונשם קל יותר?
______________________________________________________________ .
מה למדנו ממסקנתו של רש"י (נא כתבי
במילים שלך)?
____________________________________________________________ .
מידה כנגד מידה
חפשי בפסוקים שתי מילים עם שורש זהה
שקשורות לחטא ולעונש או חפשי משפט דומה:
"פן נפוץ על פני כל הארץ" לעומת: "ויפץ ה' אותם משם על
פני כל הארץ"
פסוקים א-ד
'רבות מחשבות בלב איש' |
פסוקים ה-ט
'ועצת ה'- היא תקום' |
|
בלל ה' שפת כל הארץ |
וישבו שם |
|
הבה נלבנה לבנים |
|
ויאמרו הבה נבנה לנו עיר |
|
|
וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל |
ויאמרו איש אל רעהו |
|
|
ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ |
7. רצף
האירועים בשיעור
תכנון הזמן |
שלבים |
תוכן השיעור (כולל
דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות) |
שיקול דעת
דידקטי (בבחירת
שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד) |
|
פתיחה |
ארבע בנות שכשהן יושבות יחד הן מפטפטות
ומפריעות למהלך השיעור/ גוררות אחת את השניה למעשים לא טובים אחרים). מה לדעתכן צריך לעשות איתם? להעניש/ להפריד
וכו'. אבל מה הבעיה? הם ביחד ופועלים בשיתוף פעולה
נפלא! לכאורה יש ביניהם חברות מקסימה.. נכון שחשובה האחדות, אבל כשהיא מובילה את
הזוג/חבורה/חברה שלמה למעשים רעים (היטלר, למשל) – היא פסולה וצריך לפזר אותה. למדנו בפרקים הקודמים על דור המבול , נח
והתיבה, וצאצאיו של נח. |
|
|
גוף |
השיעור נעסוק בהמשך פרשת נח- נלמד על דור
הפלגה. |
|
|
|
הקראת הפסוקים |
|
|
|
אילו שאלות עולות לכן מהפסוקים? (נרשום אותן
על הלוח). עכשיו נתחיל לענות על חלק מהשאלות: איפה זה שנער- שנער היא
בבל (פס' ט': על כן קרא שמה בבל כי שם בלל ה' את שפת כל הארץ"). מה היה החטא? שפה אחת
ודברים אחדים- רש"י: מאוחדים בדעה אחת נגד הקב"ה. אחדות שמובילה
למעשים רעים.נגד הבורא. הסבר מילים קשות על פי רש"י. |
|
|
|
אתן בטח זוכרות את דור המבול. גם הוא דור
שחטא אך העונש שלו היה הרבה יותר חמור. בואו נראה בעזרת רש"י שנמצא בדף מה
ההבדל בניהם. |
|
|
|
חלוקת דף. |
|
|
|
המשך- מהי המידה כנגד מידה בין החטא לעונש? |
|
|
|
|
|
|
סיכום גוף השיעור |
סיכום: חטא
דור הפלגה היה שהתאחדו למרוד בה' וחשבו שהם יכולים להסתדר בעצמם. לכן הקב"ה
בלבל את שפתם והפיצם בכל העולם. |
|
|
|
|
|
|
סיום |
ראינו כי יש ערך גדול לאחדות אפשר דרכה להגיע
להשגים גדולים ועצומים אך כשהיא מנותבת למקומות הרסניים צריך להתערב פן תהרוס את
העולם. אין לה מקום להתקיים. |
|