chiddush logo

איסור תמורה - למה לא להחליף?

נכתב על ידי איתיאל, 27/1/2019

 לֹ֣א יַחֲלִיפֶ֗נּוּ וְלֹֽא־יָמִ֥יר אֹת֛וֹ ט֥וֹב בְּרָ֖ע אוֹ־רַ֣ע בְּט֑וֹב וְאִם־הָמֵ֨ר יָמִ֤יר בְּהֵמָה֙ בִּבְהֵמָ֔ה וְהָֽיָה־ה֥וּא וּתְמוּרָת֖וֹ יִֽהְיֶה־קֹּֽדֶשׁ׃


מובן מדוע לא מחליפים טוב ברע, אך מה הבעיה בהחלפת רע בטוב?

הרמב"ם מבאר שיש חשש שאם תותר החלפת רע בטוב, בהמשך יורה האדם היתר לעצמו להחליף טוב ברע, וישכנע את עצמו שהרע הוא בעצם טוב.

חשבתי על עוד 3 כיוונים בבעיה להחליף רע בטוב:

א. מצד הקרבן הראשון: ההחלפה מגיע מתוך מקום שאומר: מה שחשבתי אתמול להביא לא היה טוב, ורק היום יש בידי טוב. התורה מלמדת שלא לזלזל בקרבן הראשון. הוא גם קודש. כך בעבודת ה'. זה שהיום גיליתי דרך טובה ואמיתית בעבודת ה', לא אומר שכל מה שעשיתי עד עכשיו היה טעות, היה שנים מבוזבזות. זה היה טוב ונצרך לשעתו, זה היה הכי טוב אז. אין לזלזל במה שהקדשתי אז.

ב. מצד הקרבן השני: המניע להקדשתו היא כדי לתקן ולשפר את הטעויות של אתמול ולבוא במקומם. התורה מלמדת אותנו שהנתינה צריכה לבוא בגלל היום, לא בגלל אתמול. מה שהיה - היה. אל תתקע. תתקרב היום כדי שיהיה לך טוב היום, לא בגלל מה שהיה אתמול. השלמת אתמול היא לא מניע מספיק חזק ומתמשך כמו המניע שעכשיו יהיה לי טוב, בשביל היום.

ג. מצד ההחלפה: ההחלפה אומרת בעצם לקב"ה: אני יודע מה יותר טוב בשבילך. זה יוצר מעין "מסחרה" מול ריבונו של עולם, בעוד המטרה היא רק התקרבות. לכן אין טעם בהבאה של "שווה יותר", אלא רק בעצם ההבאה. זה לא שאם אתן כך וכך אז הוא בתמורה ייתן לי כך וכך. זה לא אלוקים של כספומט, שמולו באמת משתלם להביא יותר טוב (קרבן במשמעות ויתור) . התורה מכוונת אותנו לאלוקים אוהב, שאני רוצה להביע את אהבתי אליו, ולכן העיקר הוא המחווה של הקרבן - מלשון התקרבות. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע