נקודה שבועית פרשת השבוע "ויגש" ה'תשע"ט
שיא המתח, זה המצב בפתיחת פרשת השבוע, פרשת "ויגש", בין יוסף והאחים, כאשר יוסף דורש להשאיר את בנימין בכלא במצרים כדי לראות אם למדו לקח על מה שעשו לו בעצמו לפני 22 שנים, ואז פונה אליו יהודה: "ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני ידבר נא עבדך דבר באוזני אדוני ואל יחר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה".
התורה כותבת
שיהודה פונה ליוסף אל אוזניו: "ידבר נא עבדך דבר באוזני אדוני", והרי ברור שיוסף שומע דרך אוזניו, אלא שמפרש על
כך הרש"ר הירש: "הרי זה ביטוי יפה למי שמוסר את דבריו לשיקול דעתו של אחר. אינני פונה אל
רגשותיך, אלא אל רוחב שכלך".
יהודה מבקש
מיוסף שינתק בדקות הקרובות ובהסבר שלו את הרגש ויהיה רק שכלי על מנת להבין מה שהוא
עתיד להסביר לו.
והנה לאחר
שיהודה מסביר ליוסף על השתלשלות האירועים בין האחים לאביהם מבקש יוסף מהשומרים
להשאיר אותם לבד בחדר ומגלה להם שהוא הוא יוסף אחיהם.
במהלך דבריו
הוא אומר: "ועתה אל
תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם".
וגם כאן, מפרש
הרש"ר את הדברים באותה הפרשנות: "בדרך כלל "חרה ל..." סמיכות זו של חרה: מצב
נפשי. ועיניים: שיפוט השכל - מצוי רק בשלילה כאן ולעיל לא, לה ומביעה בשני הפסוקים
כי הדבר "חורה" לנפש, ייראה באור אחר ל"עיניים", תוך ראיית השכל. אינני יכול לכוף את רגשותיכם
שלא יחר לכם, שכן עוול הוא עוול, הרגש הוא מוצדק. אך שכלכם ימתיק גם הכרה זו, כאשר
תלמדו לראות את הדברים "בעיניים אחרות", כפי שהוא הורגל כבר מזמן לראות
את הכל באור אחר".
יוסף מבקש מהם
באותה המטבע, כמו שיהודה פנה אליו, ושינתקו את הרגש מהשכל למרות הקושי הרב לאור
הגילוי המרעיש שהוא יוסף והוא חי אחרי כל השנים האלה, ויקשיבו להסברו השכלי שזה
היה רצונו ותוכניתו של אלוקים על מנת להציל אותם מהרעב.
לעיתים אנו
נדרשים להגיע להחלטות אחרי חשיבה בה ניתקנו את הרגש ולפעול אך ורק עם שכלנו ושהוא
יוביל אותנו בדרך לפתרון.
אם יהודה
ויוסף ביקשו ופעלו כך גם אנחנו יכולים.
שבת
שלום ומבורך!
החוויה היהודית
לע"נ
יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו
במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
יוסף והאחים,בכלא
במצרים,כמוך כפרעה,השתלשלות האירועים,בעיניים אחרות,להגיע להחלטות,