נקודה שבועית פרשת השבוע "וישלח" ה'תשע"ט
עם
ישראל. כך אנו נקראים.
את
השם הזה קיבלנו בפרשת השבוע כאשר יעקב וכל משפחתו עוברים את הגבול לתוך ארץ ישראל
במעבר יבוק וכאשר נשאר יעקב לבדו אחרי שכולם חצו את המעבר, הוא נפגש עם מלאך שנאבק
בו ובמהלך פגישתם נתן המלאך ליעקב את השם "ישראל".
אולם
לאחר מכן כותבת לנו התורה את הפסוק הבא: "וישאל יעקב ויאמר הגידה נא שמך
ויאמר למה זה תשאל לשמי ויברך אותו שם".
עולה
השאלה מדוע הוסיפה התורה את המילה "שם". למה היה צריך להדגיש את
המקום של קבלת הברכה? הרי ידוע שיעקב והמלאך נמצאים במעבר יבוק.
הרש"ר
הירש בפירושו במקום אומר: "נראה שכך פירושה: דווקא שם זכה יעקב להכרת
הברכה - שם. בגבול, עם שובו לארץ עתידו, בלכתו בדרכו העצמאית להתפתחות הרוח
היהודית ולייעודו של אברהם. כך יזכו גם בניו להכרה ולברכה - לא בעזרת טמיעה
קוסמופוליטית בזרם האומות, אלא דווקא שם, עם שובם המלא לתעודתם והתבודדותם, שתתגשם
לעד על אדמת ישראל."
הרשר
הירש בפירושו נוגע בנקודה עמוקה וחשובה בה ייחודו של עם ישראל נמצא בראש ובראשונה
בארצו שלו, ויותר מכך, שיזכו ישראל לברכתם כאשר יתבדלו מאומות העולם ולא יתערבבו
בהם.
דווקא
בתקופה של פוסט מודרניזם של ימנו בה כבר לכאורה יש קריאה לאי הגדרות של כל דבר
למשל בתחום המגדר והמשפחה, וכשברקע חג החנוכה בו היו רבים מהיהודים שהתייוונו בזמן
ההוא, ראוי לנו לשים ליבנו שבירכתו של יעקב והן בירכתנו שלנו תגיע ותתממש דווקא
בארץ ישראל. דווקא מהמקום בו לא נהיה כאחד האומות העולם וכאנשים המנסים להתערבב
בתוך האומות כולן.
שנזכה
להתברך מתוך קדושת ישראל.
שבת
שלום ומבורך!
החוויה היהודית
לע"נ
יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו
במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
ארץ ישראל,מעבר יבוק,מלאך,נאבק,קבלת הברכה,התפתחות,הרוח היהודית,נקודה עמוקה,