chiddush logo
נכתב על ידי אבי מורגנשטרן, 31/10/2018


בעניין שרה אמנו המפרשים מביאים את הפסוק "וזרח השמש ובא השמש" כלומר שלפני שהשמש שוקעת היא זורחת - לפני שצדיק נפטר כבר נולד צדיק כמוהו. כך עם שרה. אברהם שמע שרבקה נולדה ואז שרה נפטרה. ועוד נקודה מעניינית שהאור החיים מביא שבכל פטירה  יש ירידה כלומר הגוף שבעיקרו הוא יסוד המים יורד דרגה ליסוד האדמה. אבל אצל צדיקים זה הפוך. במיתתם הם עולים דרגה. מיסוד המים עולים ליסוד האש שהוא חצי רוחני ומשם עולים הלאה לרוחניות מלאה.

יש משהו נורא מעניין בפרשתנו ולא מצאתי מישהו שמתייחס לכך: עניין הגמלים.

בפרשה זו מאז שאליעזר עבד אברהם הולך לפדן ארם לחפש אשה ליצחק הןא לוקח עשרה גמלים איתו. ואז לגמלים אלו יש תפקיד חשוב בכל הסיפור.

{י}

וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו וַיֵּלֶךְ וְכָל טוּב אֲדֹנָיו בְּיָדוֹ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נַהֲרַיִם אֶל עִיר נָחוֹר:

 {יא}

וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר אֶל בְּאֵר הַמָּיִם לְעֵת עֶרֶב לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת:

 {יב}

וַיֹּאמַר יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם:

 {יג}

הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם:

 {יד}

וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי:

 {טו}

וַיְהִי הוּא טֶרֶם כִּלָּה לְדַבֵּר וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת אֲשֶׁר יֻלְּדָה לִבְתוּאֵל בֶּן מִלְכָּה אֵשֶׁת נָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם וְכַדָּהּ עַל שִׁכְמָהּ:

 {טז}

וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל:

 {יז}

וַיָּרָץ הָעֶבֶד לִקְרָאתָהּ וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ:

 {יח}

וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ:

 {יט}

וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת:

 {כ}

וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד אֶל הַבְּאֵר לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו:

 {כא}

וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ יְהוָה דַּרְכּוֹ אִם לֹא:

 {כב}

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם:

 {כג}

וַיֹּאמֶר בַּת מִי אַתְּ הַגִּידִי נָא לִי הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין:

 {כד}

וַתֹּאמֶר אֵלָיו בַּת בְּתוּאֵל אָנֹכִי בֶּן מִלְכָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְנָחוֹר:

 {כה}

וַתֹּאמֶר אֵלָיו גַּם תֶּבֶן גַּם מִסְפּוֹא רַב עִמָּנוּ גַּם מָקוֹם לָלוּן:

 {כו}

וַיִּקֹּד הָאִישׁ וַיִּשְׁתַּחוּ לַיהוָה:

 {כז}

וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי אָנֹכִי בַּדֶּרֶךְ נָחַנִי יְהוָה בֵּית אֲחֵי אֲדֹנִי:

 {כח}

וַתָּרָץ הַנַּעֲרָ וַתַּגֵּד לְבֵית אִמָּהּ כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה:

 {כט}

וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן וַיָּרָץ לָבָן אֶל הָאִישׁ הַחוּצָה אֶל הָעָיִן:

 {ל}

וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת הַנֶּזֶם וְאֶת הַצְּמִדִים עַל יְדֵי אֲחֹתוֹ וּכְשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי רִבְקָה אֲחֹתוֹ לֵאמֹר כֹּה דִבֶּר אֵלַי הָאִישׁ וַיָּבֹא אֶל הָאִישׁ וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַגְּמַלִּים עַל הָעָיִן:

 {לא}

וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ יְהוָה לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים:

 {לב}

וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ:

 {לג}

(ויישם) וַיּוּשַׂם לְפָנָיו לֶאֱכֹל וַיֹּאמֶר לֹא אֹכַל עַד אִם דִּבַּרְתִּי דְּבָרָי וַיֹּאמֶר דַּבֵּר:

 {לד}

וַיֹּאמַר עֶבֶד אַבְרָהָם אָנֹכִי:

 {לה}

וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת אֲדֹנִי מְאֹד וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים:

 {לו}

וַתֵּלֶד שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי בֵן לַאדֹנִי אַחֲרֵי זִקְנָתָהּ וַיִּתֶּן לּוֹ אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ:

 {לז}

וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי לֵאמֹר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יֹשֵׁב בְּאַרְצוֹ:

 {לח}

אִם לֹא אֶל בֵּית אָבִי תֵּלֵךְ וְאֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי:

 {לט}

וָאֹמַר אֶל אֲדֹנִי אֻלַי לֹא תֵלֵךְ הָאִשָּׁה אַחֲרָי:

 {מ}

וַיֹּאמֶר אֵלָי יְהוָה אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי:

 {מא}

אָז תִּנָּקֶה מֵאָלָתִי כִּי תָבוֹא אֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְאִם לֹא יִתְּנוּ לָךְ וְהָיִיתָ נָקִי מֵאָלָתִי:

 {מב}

וָאָבֹא הַיּוֹם אֶל הָעָיִן וָאֹמַר יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אִם יֶשְׁךָ נָּא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי אֲשֶׁר אָנֹכִי הֹלֵךְ עָלֶיהָ:

 {מג}

הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וְהָיָה הָעַלְמָה הַיֹּצֵאת לִשְׁאֹב וְאָמַרְתִּי אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ:

 {מד}

וְאָמְרָה אֵלַי גַּם אַתָּה שְׁתֵה וְגַם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב הִוא הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֹכִיחַ יְהוָה לְבֶן אֲדֹנִי:

 {מה}

אֲנִי טֶרֶם אֲכַלֶּה לְדַבֵּר אֶל לִבִּי וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת וְכַדָּהּ עַל שִׁכְמָהּ וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתִּשְׁאָב וָאֹמַר אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי נָא:

 {מו}

וַתְּמַהֵר וַתּוֹרֶד כַּדָּהּ מֵעָלֶיהָ וַתֹּאמֶר שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה וָאֵשְׁתְּ וְגַם הַגְּמַלִּים הִשְׁקָתָה:

 {מז}

וָאֶשְׁאַל אֹתָהּ וָאֹמַר בַּת מִי אַתְּ וַתֹּאמֶר בַּת בְּתוּאֵל בֶּן נָחוֹר אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ מִלְכָּה וָאָשִׂם הַנֶּזֶם עַל אַפָּהּ וְהַצְּמִידִים עַל יָדֶיהָ:

 {מח}

וָאֶקֹּד וָאֶשְׁתַּחֲוֶה לַיהוָה וָאֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר הִנְחַנִי בְּדֶרֶךְ אֱמֶת לָקַחַת אֶת בַּת אֲחִי אֲדֹנִי לִבְנוֹ:

 {מט}

וְעַתָּה אִם יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת אֶת אֲדֹנִי הַגִּידוּ לִי וְאִם לֹא הַגִּידוּ לִי וְאֶפְנֶה עַל יָמִין אוֹ עַל שְׂמֹאל:

 {נ}

וַיַּעַן לָבָן וּבְתוּאֵל וַיֹּאמְרוּ מֵיְהוָה יָצָא הַדָּבָר לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ רַע אוֹ טוֹב:

 {נא}

הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה:

 {נב}

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע עֶבֶד אַבְרָהָם אֶת דִּבְרֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה לַיהוָה:

 {נג}

וַיּוֹצֵא הָעֶבֶד כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּבְגָדִים וַיִּתֵּן לְרִבְקָה וּמִגְדָּנֹת נָתַן לְאָחִיהָ וּלְאִמָּהּ:

 {נד}

וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ הוּא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עִמּוֹ וַיָּלִינוּ וַיָּקוּמוּ בַבֹּקֶר וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֻנִי לַאדֹנִי:

 {נה}

וַיֹּאמֶר אָחִיהָ וְאִמָּהּ תֵּשֵׁב הַנַּעֲרָ אִתָּנוּ יָמִים אוֹ עָשׂוֹר אַחַר תֵּלֵךְ:

 {נו}

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תְּאַחֲרוּ אֹתִי וַיהוָה הִצְלִיחַ דַּרְכִּי שַׁלְּחוּנִי וְאֵלְכָה לַאדֹנִי:

 {נז}

וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ:

 {נח}

וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ:

 {נט}

וַיְשַׁלְּחוּ אֶת רִבְקָה אֲחֹתָם וְאֶת מֵנִקְתָּהּ וְאֶת עֶבֶד אַבְרָהָם וְאֶת אֲנָשָׁיו:

 {ס}

וַיְבָרֲכוּ אֶת רִבְקָה וַיֹּאמְרוּ לָהּ אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה וְיִירַשׁ זַרְעֵךְ אֵת שַׁעַר שֹׂנְאָיו:

 {סא}

וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל הַגְּמַלִּים וַתֵּלַכְנָה אַחֲרֵי הָאִישׁ וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת רִבְקָה וַיֵּלַךְ:

 {סב}

וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא בְּאֵר לַחַי רֹאִי וְהוּא יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב:

 {סג}

וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים:

 {סד}

וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל:

 {סה}

וַתֹּאמֶר אֶל הָעֶבֶד מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד הוּא אֲדֹנִי וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס:

 {סו}

וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר עָשָׂה:

 {סז}

וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ:

בכל הסיפור הזה מתחילה עד הסוף עד שרבקה "נופלת מעל הגמל" הגמלים משחקים תפקיד חשוב בכל העניין.

עכשיו קצת תוספת מהמפרשים : קודם כל אליעזר וגמליו עשו קפיצת הדרך. אחר כך כשלבן יוצא אליעזר ואליעזר פוחד שלבן רוצה להזיק לו אז הוא אומר את השם המפורש והוא עם גמליו עלו למעלה בין שמים לארץ. ובסוף - הכי מדהים- כתוב בזוהר שכשאליעזר חזר ליצחק ויצחק "חשד" בו על הזמן שליווה את רבקה ואז הזוהר כותב שאליעזר וגמליו עלו לגן עדן! מילא אליעזר אבל גמלים בגן עדן?!

ועוד כתוב שתפקידו של אליעזר אחר מיתתו שכל פעם שנפטר יהודי צדיק בחו"ל אליעזר הולך עם גמליו ולוקח יהודי לא צדיק שנקבר בארץ ישראל ומחליף אותו עם הצדיק שנקבר בחו"ל .

אז בואו ננסה להבין מה עניין הגמלים.

נתחיל לגמילתו של יצחק.

{ח}

וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק:

מצחיק? מה הקשר?!

אז יש קשר. ישנם שני אנשים חשובים ביותר בתנך שמודגש בהם עניין הגמילה. יצחק ושמואל. אצל שניהם האמא (ולא האבא) חיכתה שנים רבות מאוד לילד ומטבע הדברים כשנולד סוף סוף הילד אז יש קשר חזק ביותר בין האם והילד. ואז כשהילד עתיד לתפקיד מיוחד בעם ישראל אז הוא חייב להגמל מאמו. ולכן בשני המקרים הנ"ל יש הדגשה בכתובים על הגמילה וכאן ביצחק אברהם עשה משתה גדול עם גדולי הדור לכבוד גמילת יצחק. אבל מה קרה בהמשך? יצחק נשאר מאוד קשור לאימו והמדרש אומר שבזמן העקידה יצחק אמר לאברהם שיזהר שכאשר יספר לאמו על העקידה שיזהר שהיא לא תיפול ותמות.

גם בסוף העניין אנו רואים את הקשר החזק שהיה ליצחק עם אמו אחרי העקידה וכששרה נפטרה הוא לא הסכים להתנחם בשום אופן. כך כתוב במפרשים .רק כשרבקה התחתנה איתו בפועל רק אז כתוב וינחם על שרה אימו. הגמילה שלו מאימו הייתה קשה מאוד.

מה עניין גמלים?

מאוד מעניין למה גמל נקרא גמל? כי גמל זה הבעל חיים שהכי קשה לו להגמל מאימו! גמלים מניקות ובניהם אינם יכולים להפרד בכלל . אם מנסים להפריד ביניהם הם עלולים אפילו למות. ולומדים את זה מהמתנות שיעקב שלח לעשיו "שלושים גמלים מניקות ובניהם- במקשה אחת !

לא שלושים גמלים מניקות ושלושים מבניהם אלא שלושים גמלים מניקות ובניהם. הם כל כך קשורים בנינהם שהם כמו אחד!

אגב זה גם השם"גמל" שאדם הראשון נתן לגמלים כשהוא נתן שמות לכל בעל חיים על פי תכונותיו , באופן פלאי נשאר בכל השפות אותו דבר . טיפה שוני בהיגוי של המילה יש אבל המילה נשארה כפי שנתן אדם הראשון. אפילו באנגלית גמל נקרא כאמל שזה טיפה הטיה שונה של כ במקום ג.

בקיצור יש כאן עניין של לגמול את יצחק מאמו שוב אחרי שהיא נפטרה . האמצעי לכך הוא הגמלים שעל ידיהם אליעזר מוצא את האשה הגומלת חסדים אשר תגמול את יצחק מאמו כדי שיוכל להתפתח ולהקים את עם ישראל. בסוף העניין כשרבקה מגיעה לארץ ורואה את יצחק ומתפעלת ממנו ובאמת רוצה אותו הרי היא צריכה לראות אותו לפני שמתחתנת איתו וכשהיא ראתה והתרצתה להיות הגומלת אותו ובעצם אשתו אז כבר לא צריך את הגמלים- ותיפול מעל הגמל. ואז יצחק לוקח אותה לאוהל של שרה והרי היא כשרה אימו שחזרו הניסים שהיו באוהל שרה- נר דולק משבת לשבת וכו' ואס הוא מחליט שאכן היא יכולה לבוא כתחליף לאמו והוא מתחתן איתה ואז ויאהבה ואז וינחם יצחק אחר אימו. כאן נגמר עניין הגמילה.

כל זה לע"ד. אין לי מקור אחר לדברים אבל יש כאן כיוון מעניין.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
אריאל מרדכי פנדל (22/11/2019)
יש גם צד חיובי ב:להשאר לא גמול "כגמול עלי אימו כגמול עלי נפשי". למשל, התכונה הילדותית של 'להיות עם אמא', בונה באדם את הקשר שלו עם בורא עולם.
לכן לא אהבתי את הניסוח בסוף דבריך: כאן נגמר עניין הגמילה. גם את רוח הדברים במאמר שכביכול צריכים לגמול את יצחק.
יצחק, שהוא מאבות האומה, מלמדנו כמה הקשר עם האמא הוא חשוב וחיוני לחיים בריאים, חיים אלוקיים. כאשר הוא זוכה לישא את רבקה, היא ממלאת תפקיד זה בחיי האדם ("על כן יעזוב...ואת אימו, ודבק באשתו").
אבי מורגנשטרן (21/11/2019)
לע"נ או"מ הרב נחמיה בן הרב בנימין שמחה זצ"ל
אבי מורגנשטרן (31/10/2018)
לע"נ כותב החידוש או"מ הרב נחמיה בן הרב בנימין שמחה זצ"ל
ציורים לפרשת שבוע