תפילה ושינוי שם לחולה
"וַיִּקְרָא משֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ" [במדבר,יג,טז] -התפלל עליו: "יה יושיעך מעצת מרגלים" למודים אנו ממשה רבנו להתפלל על חולים, כחלק ממצוות ביקור חולים. בכלל זה תפילה למניעת מחלות, מעין תפילת משה בעת ששינה שמו של הושע ליהושע -"לעולם יבקש אדם רחמים שלא יחלה, שאם יחלה אומרים לו הבא זכות והיפטר" [שבת,לב,א] לעתים נוהגים לשנות את שם החולה כפי שכתב הרמ"א [בסוף סימן של"ה]: "נהגו לברך חולים בבית הכנסת לקרוא להם שם חדש כי שינוי השם קורע גזר דינו". המקור לכך במסכת ראש השנה: "ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה". מדברי הרמב"ם נראה שמשמעות שינוי השם בהיותו חלק ממכלול התשובה: "מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם ועושה צדקה... ומשנה שמו כלומר אני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה..." [תשובה ב,ד] ויש מהראשונים שהדגישו את הצד הסגולי שבשינוי השם בכך שמביא לשינוי במזל. כך גם הנוסח בתפילת השינוי: "אם על פלוני נגזר הדין, על אלמוני לא נגזר, לכן אחר הוא"... הואיל ושינוי שם שניתן לאדם אינו דבר פשוט, לכן יש להיזהר מאד כאשר מבקשים לשנות שם לרפואה, ואין לעשות זאת ללא התייעצות עם סמכות הלכתית ורוחנית מובהקת. וכתב הגר"מ אליהו זצ"ל: "ומכאן אזהרה שלא ימהרו לעשות שינוי השם לאדם אלא על-פי פסק הלכה מרב מוסמך..." [הסכמה לספר "קוראי שמו" לרב מישאל רובין, וראו גם "אביהם של ישראל" ב', עמ' 221] כאשר בכל זאת מקבלים הנחיה לשנות שם, אין משנים לגמרי אלא מוסיפים בראש שם שיש בו חיים, רפואה, וכדומה.