"ויישם (וַיּוּשַׂם) לְפָנָיו, לֶאֱכֹל" (בראשית כד', כג')
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב רכס ישובי פורייה
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
"ויישם (וַיּוּשַׂם) לְפָנָיו, לֶאֱכֹל" (כד', כג')
בדוק וראה מה בין הכנסת האורחים של לבן לזו של אברהם אבינו. אצל אברהם אבינו:
"וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה... וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח...
וַיִּתֵּן ... וַיְמַהֵר... וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה,
וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם" (יח' ו'-ח'), היינו מכין בעצמו ועמל וטורח, ואף לסוף
דבר וַיִּתֵּן בעצמו לפניהם. אך אצל לבן: "וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה,
וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים וּמַיִם
לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ: ויישם (וַיּוּשַׂם) לְפָנָיו, לֶאֱכֹל" (כד', כב'-כג'). מחד, וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וגו' הוא בידי לבן
עצמו שעשה (רמב"ן, שם). אך דע כי מאידך, בעניין המאכלות, הרי מקרא זה אומר דרשני,
שמדגישה התורה להדיא וַיּוּשַׂם בגוף שלישי, שלבן לא הכין האוכל בעצמו, ואף
לא השים בעצמו האוכל לפני אליעזר, אלא אחרים עשו עבורו. שלא כאברהם. ופשוט.