הֲגוֹי גַּם-צַדִּיק תַּהֲרֹג (בראשית כ', ד')
בס"ד
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב רכס ישובי פורייה
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
הֲגוֹי גַּם-צַדִּיק תַּהֲרֹג (כ', ד')
בדוק וראה כי פסוקים כמעט זהים נאמרו בזה. באברהם נאמר: "וַיִּגַּשׁ
אַבְרָהָם, וַיֹּאמַר: הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע" (יח',
כג'). ובאבימלך: "וַיֹּאמַר--אֲדֹנָי, הֲגוֹי גַּם-צַדִּיק תַּהֲרֹג" (בראשית כ', ד'). ואף סמוכים הם, בהפסק סיפור הפיכת
סדום. ודע כי רומז לו הקדוש ברוך לאברהם טעם שלא קיבל תפילתו על סדום, על דרך מידה
כנגד מידה. שאמר לו אברהם לקדוש ברוך הוא "הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע",
ומראה לו כעת יתברך את אשר יקרה אם לא יעשה כן, ויותיר המקום בעבור צדיק אחד. הנה באבימלך,
הודה לו הקדוש ברוך על שבתום לבבו עשה, שנאמר "אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם-לְבָבְךָ
עָשִׂיתָ" (כ', ו'), והנה אף על פי כן, ואף על פי שתם הלבב הוא עצמו מלך הארץ,
התקיים בו בכל זאת "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-לָקַחְתָּ, וְהִוא, בְּעֻלַת בָּעַל"
(כ', ג'). וקל וחומר אם הארץ כולה רשעים וצדיק אחד בסתם בתוכה. כמה רעה תהיה אז הארץ.
ומלמד בזה יתברך את אברהם, כמה קשה הייתה תפילתו הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע,
ומסביר ומצדיק בזה כלפי אברהם את הנהגתו משנתנה רשות למשחית לחבל אינו מבחין בין
צדיק לרשע (מכילתא).
ואם תתמה מה ראה להצדיק עצמו לפני אברהם, או להסביר מחשבותיו, והלא מקרא מפורש
הוא: "וַיהוָה, אָמָר: הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם, אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה"
(יח', יז').