chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב - פרשות תזריע ומצורע

נכתב על ידי אורן מס, 13/4/2018

 לקט מפירוש "העמק דבר" מאת הנצי"ב לתורה – פרשות תזריע מצורע

תזריע

יב,ב: אשה כי תזריע וילדה זכר: מדוע הדין שונה לולד זכר או נקבה? נצי"ב: "אם ילדה זכר, שהוולד מחבבה על בעלה, די בפרישה ז' ימים, ונקבה – שאינה כן (שאין בעלה מחבבה), הרי זה מפרשה ממנו שבועים". משחר ההיסטוריה גברים מעדיפים בן זכר, וזה גורם להם לחבב יותר את נשותיהם. מעניין.

יג,מד: טמא הוא ... בראשו נגעו: מה מהות הנגע בראש? נצי"ב: "צרעת הראש בא על חטא דעות משובשות ... ונפקא מינה להיזהר ממנו יותר, דמי שיש לו דעות משובשות מחטיא אחרים (ההדגשה במקור), שמתרועעים עמו יותר מבעלי תאווה (שעל זה באה צרעת הגוף)". שימו לב גם בכיוון ההפוך, מי שיש לו דעות משובשות – כנראה הוא חולה בצרעת הראש. ומדוע הוא טמא? נצי"ב: "דאחר שהגיע לאפיקורסות אינו ראוי לתוכחה (ההדגשה במקור) ... וכל באיה לא ישובון". אין תקנה למשובש דעות קיצוני, ולכן אין טעם להוכיחו, אך לעזבו בטומאתו.

מצורע

יד,ב: זאת תהיה תורת המצורע ... והובא אל הכהן": מדוע לא יבוא בעצמו? נצי"ב: "בעל כורחו ... שלא ישתמט מלבוא אל הכהן, דבלא דבר הכהן הרי הוא טהור". כופים אדם להיטמא. אין כופים להיטהר, כי זה עניינו והוא ייזום המהלך בעצמו. מעניין לכל תחום בחיים.

יד,לד: כי תבואו אל ארץ כנען .. ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם: מדוע חשוב לציין שזאת ארץ כנען, ולא מספיק 'בית ארץ אחוזתכם'? נצי"ב: "'ארץ כנען' – ופירשו שהיו סוחרים ... עיקר לשון הרע זו מצויה ביותר בין הסוחרים שמתפרנסים מן הרווח, ובא אחד בגבולו של רעהו, ומשום הכי מתרבה קנאה ותחרות ומביא ללשון הרע, דאהני להזיק, מה שאין כן על ידי עבודת הארץ וכדומה, אין אדם מתקנא בחבירו ואין לשון הרע מצויה ביניהם, ואפילו יהא, מ"מ לא אהני מעשיו שיגיע מזה לעונש צרעת". סוחרים – היזהרו בדיבוריכם.

טו,לג: ולאיש אשר ישכב עם טמאה: מתי התורה נוקטת לשון 'עם' ומתי 'את' בעניין משכב איש ואשה? נצי"ב: "אם הוא ברצונה ובדעה אחת עמו – כתיב 'עמה', ואם הוא בעל כורחה – כתיב 'אותה' ... אם כבר פסקה לראות זיבה אלא שלא טבלה ... היא טמאה טומאת זיבה והיא מקבלת תשמיש ברצון, גם כן הוא עולה עמה בטומאת שבעה ובמשכב ובמושב". מעניינת דקות לשון התורה.

שבת שלום, שנזכה בה לקרבה טבעית בין בעל לאשתו, דעות מתוקנות, טהרה מרצון, מניעת לשון הרע ושמחה עם האשה, אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע