chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת שמיני

נכתב על ידי אורן מס, 4/4/2018

 

לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת שמיני

ט,ו: זה הדבר אשר צוה ה' תעשו, וירא אליכם כבוד ה': מה עוד יש לעשות, הרי "כבר עשו מה שעליהם והביאו הכל אל פני אוהל מועד, ומה להם לעשות עוד" (כך לשון הנצי"ב)? נצי"ב: "נותן נפשו על אהבת ה' ועל כבודו באופן שאינו מחויב לזה, ואין לך שוחד גדול מזה. ובא משה רבינו בשעה המוכשרת לכך (כשהכל כבר נעשה) להגיד לאדם ישרו ... ולא על ידי דרכים אחרים, איש כפי רעיון לבבו". יש עשייה ויש מחויבות להמשך עשייה, והחשוב זה המחויבות להמשך, לא רק עשייה חד-פעמית.


י,ו: כל בית ישראל יבכו את השריפה: "היאך אפשר להזהיר שיבכו, הא בכייה תלויה אך בהתעוררות הלב, ומה יעשה האדם שאינו מתעורר לבכי" (כך לשון הנצי"ב)? נצי"ב: "בא הכתוב לבאר היאך יבכו ... מי שיש לו איזה צער ודבר להתפלל ולבכות לפני ה', יבכה באותה שעה שהמת הנעלה מוטל לפניו, כי אותה השעה רצויה להעלות בכיותיו ומבוקשו מפני כבוד שעושה בזה למת", שהרי הבכי יהיה בעת השריפה עצמה (יבכו את השריפה). למדנו שצרות הבאות על אדם הן הזדמנות וקרש קפיצה לבקש מעומק הלב מאת ה', ואז בכיו יישמע.


י,יט: ואכלתי חטאת, הַיִּיטַב בעיני ה': מה בא ללמדנו צורת 'הַיִּיטַב' כאשר היו"ד מודגשת והה"א אינה יכולה להוות ה' השאלה? נצי"ב: "ללמדנו רגשות המְדַבֵּר שדיבר מעומק הלב ... וכן משמעות הדגש בתיבת 'הראיתם' בשמואל א- י,כד, ושם יז,כה". גם הנצי"ב מבין שאין כאן שאלה של אהרן למשה, אלא דיבור מרוגש.

יא,א-ב: וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמור אליהם, דברו אל בני ישראל: למי יש לומר, ומדוע לא לומר ישירות לבני ישראל? נצי"ב: "לאלעזר ואיתמר", ומדוע לא לומר ישירות לעם? נצי"ב: "משום שבאלו הפרשיות (מות נדב ואביהו וכעס משה על אלעזר ואיתמר) תלויה עיקר ההוראה בישראל ... כל תלמיד שכועס עליו רבו פעם ראשונה ושותק, זוכה להבחין בין דם טמא לדם טהור (לפי בבלי ברכות סג/ב) ... וזהו להיות מורה הוראה בישראל, ובשביל שקצף משה על אלעזר ואיתמר – ושתקו, בשביל זה נתייחדו להורות בישראל". קבלת תוכחה וכעס אמיתי, היא המפתח לקבלת השכינה ויכולת ההוראה.


יא,ו: ואת הארנבת כי מעלת גרה היא: מדוע דווקא ארנבת (בנקבה) ולא ארנב (בזכר, כמו גמל, שפן, חזיר)? נצי"ב: "כתיב בלשון נקבה (ארנבת) כי כך נקראת על פי אדם הראשון זה המין, על שם הנקבה, וכן כמה מיני עופות ... דשמות שקרא אדם בלשון הקודש הוא על שם הפעולה שהכיר בפנימיות אותה ברייה, ובאותו מין שפעולה זו חזקה יותר בנקבה – נקרא על שם הנקבה". התכונה האופיינית לארנב בולטת יותר בארנבת. מי יודע מהי אותה פעולה? שנזכה להבין בחי ובלשון הקודש.


שבת שלום וחג חירות שמח, שנזכה לחירות על ידי מחויבות לה', להיפגש עם רגשותינו באמת, לזכות לענווה ועל ידי כך להוראה, ולהידבק בתכונתנו שבלשון הקודש, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה