chiddush logo

אחשורוש לא היה שיכור מועד וטפש

נכתב על ידי ilan sendowski, 11/2/2018

 כולנו לומדים שהמלך אחשורוש היה שיכור מועד וטפש. הגיע הזמן שנפסיק עם זה ונחפש מה יש ללמוד מהסיפור. 

האם המלך היה שיכור מועד? 
נכון שהמלך אהב לתת יין לאורחיו, ונהג לשתות עם אנשיו (אסתר א י, אסתר ג טו).
אולם, בשנת שתים עשרה למלכותו, לאחר שהוא לא סבל מבעיות כבד משתיה מופרזת, המלך הוזמן למשתה בחדר המלכה. סביר שאסתר הגישה לו יין במשתה. היה סביר, שאם הוא שתיין, הוא ישתה בצורה מופרזת, ישתכר ואז ישוב לחדרו, ישן כנוח (בראשית ט כא) או כלוט (בראשית יט לג) או כיעקב (בראשית כט כג), או כאחיו של יוסף (בראשית מג לד). ולהפתעתנו הוא דווקא סובל מנדודי שינה (אסתר ו א), מבקש שיקריאו לו (אסתר ו א), מנהל שיחה צלולה עם משרתיו (אסתר ו ג), שואל את המן שאלה יפה ביותר (אסתר ו ו) והמן מקיים את דבריו במלואם ולא מעיז להתחכם (אסתר ו יא). המלך לא סבל מכאבי ראש לאחר שכרות.
ניתן לסכם שהמלך לא היה שיכור מועד.

האם המלך היה טפש?
המלך לא הדיח את וושתי ללא משפט, אלא קרא לעורכי דין וליודעי ההיסטוריה כדי ליעץ לפי החוק (אסתר א יג-טו). הוא לא השתמש בעיצה הילדותית של ממוכן: 'למצוא מלכה טובה יותר', כי הוא הבין שאין ביכולתו למצוא מלכה טובה יותר מוושתי. המלך המשיך לדון והוציא חוק חדש, שכאילו אינו רטרואקטבי והיה ידוע מתמיד, כדי להדיח את וושתי כחוק,[1] וכדי להבהיר שהמלך 'באשר הוא' חזק 'מכסא מלכותו והיושב עליו'.[2]
המלך לא פסק לתלות את המן ללא חקירה אלא פקד "תלהו עליו" (אסתר ז ט). למה ההגבלה על העץ הזה בלבד? אנחנו חושבים שמדובר "במידה כנגד מידה", או "כרה בור ונפל בו", אולם למעשה המלך לא ידע האם אסתר דוברת אמת, או האם המן באמת ניסה לכבוש את המלכה, או האם באמת המן רצה לתלות את מרדכי. הדבר היחיד שהיה אפשר לוודא הוא העץ שעשה המן גובהו 50 אמה. לכן המלך פקד לתלות את המן רק על העץ שחרבונה תאר, אם אין עץ כזה בחצרו של המן, היו חייבים להמנע מהתליה ולהביא את המן לפניו לברור.

ניתן לסכם שהמלך לא היה טיפש, אלא חכם מאוד ופעל תמיד לפי החוק.
[1] בזכות החוק הזה נוצרו משרות של מתורגמנים בשער העיר, ואת התפקיד לתרגם לעברית קיבל מרדכי. בעזרת נערי המלך, מרדכי שינה את תנאי תחרות היופי שהציע ממוכן, וכך איפשר לאסתר להצטרף וגרם שאסתר תבחר.
[2] כפי שאסתר הסבירה למרדכי: שאדם הבא ללא הזמנה למלך באשר הוא, או לכסא מלכותו, אפילו אם המלך לא שם, יומת. 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע