עלון סוד החשמל פרשת קדושים
נכתב על ידי אביהו, 28/4/2011
עלון סוד החשמל פרשת קדושים להורדה בפורמט pdf לחץ כאן
ניתן לרכוש את הספרים, חמשה כרכים – כריכה קשה, דפים מהודרים וניקוד מלא,
מחירם מחיר עלות 100 ₪ - ללא מטרות רווח, (למעוטי יכולת ניתנת אפשרות הנחה משמעותית)
מומלץ מאוד, מחולק לפני נושאים – כולל מפתח עניינים מפורט.
דף מתוך סדרת הספרים לחבר בין תורת הנגלה לתורת הנסתר
גליון פרשת קדושים ה' אֲלָפִים תשע"א "תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ", [מותר לצלם לזיכוי הרבים]
"וְ אָ הַ בְ תָּ לְ רֵ עֲ ךָ כָּ מ וֹ ךָ" הִ תְ בַּ טְּ ל וּ ת לַ ה'
מוּבָא בַּ'תַּנְיָא' (כ' ומ"ב) שֶׁהַהֶבְדֵּל בֵּין הַמַּצָּב שֶׁלִּפְנֵי הַבְּרִיאָה, לַמַּצָּב
שֶׁאַחַר הַבְּרִיאָה, שֶׁלִּפְנֵי הַבְּרִיאָה הָיָה הַכֹּל אַחְדוּת ה' גַּם בְּגָלוּי, וּלְאַחַר
הַבְּרִיאָה יֵשׁ אֶת עִנְיַן הַצִּמְצוּם, וְאַף עַל פִּי שֶׁגַּם עַכְשָׁו כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא אֵין
שׁוּם שִׁנּוּי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מלאכי ג, ו) "אֲנִי ה' לֹא שָׁנִיתִי" וְהַכֹּל אַחְדוּת
ה', בְּכָל זֹאת, כְּלַפֵּי הַנִּבְרָאִים יֵשׁ שִׁנּוּי, שֶׁאֶצְלָם יֵשׁ צִמְצוּם בְּהִתְגַּלּוּת
ה'. נִרְאֶה דְּדָבָר זֶה נִרְמָז בְּבִרְכַּת הַחַמָּה וְהַלְּבָנָה שֶׁמְּבָרְכִים עַל מוֹלַד
הַחַמָּה וְהַלְּבָנָה, דְעַל פִּי הָאִסְטְרוֹנוֹמְיָ'ה הַגַּשְׁמִית הַחַמָּה וְהַלְּבָנָה
נִמְצָאִים כָּל הַזְּמָן בְּאוֹתוֹ מַצָּב וְאֵין אֶצְלָם בְּחִינַת לֵדָה, וְרַק בְּיַחַס
לַנִּבְרָאִים זֶה נִרְאֶה כְּאִלּוּ יֵשׁ לֵדָה אֶצְלָם כְּתוֹצָאָה מֵעֲמִידָתָם מוּל כַּדּוּר
הָאָרֶץ, וְרוֹאִים שֶׁהַמַּצָּב בְּיַחַס לַנִּבְרָאִים הוּא הַמַּצָּב הָאֲמִתִּי שֶׁל הָעוֹלָם
מִלְּשׁוֹן הֶעֱלֵם, וְהוּא הַמַּצָּב הַקּוֹבֵעַ, וּמַה שֶּׁלֹּא נִרְאָה כְּלַפֵּי הַנִּבְרָאִים
אֵין לוֹ שַׁיָּכוּת לְגִדְרֵי הָעוֹלָם וְהַהֶעֱלֵם.
נִרְאֶה לְפָרֵשׁ הַכָּתוּב (חבקוק ב) "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה" הַצַּדִּיק
הָאֲמִתִּי דְּלֵית לֵיהּ מִגַּרְמֵיהּ כְּלוּם, וְנִמְצָא בַּשִּׁפְלוּת הָאֲמִתִּית, וּמַשִּׂיג
בְּבֵרוּר שֶׁהַכֹּל בָּא מֵאִתּוֹ ית', וְאֵין כְּלָל מֻשָּׂג שֶׁל אֲנִי, וְשֶׁל יֵשׁוּת
עַצְמִית. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב אֵצֶל משֶׁה וְאַהֲרֹן שֶׁאָמְרוּ (שמות טז, ז) "וְנַחְנוּ
מָה". נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה עַל כָּךְ, לִכְאוֹרָה מַדְרֵגָה זוֹ יְכוֹלָה לְהָבִיא אֶת
הָאָדָם לְחֹסֶר מְנוּחָה שֶׁאֵין לוֹ כְּלוּם, אָמַר הַכָּתוּב "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ
יִחְיֶה" שֶׁהַצַּדִּיק מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁה' הוּא מְקוֹר הַטּוֹב, וְיַמְשִׁיךְ
תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד לָתֵת רַק טוֹב, אֱמוּנָה זוֹ מְחַיָּה אֶת הַצַּדִּיק, וְנוֹתֶנֶת
לוֹ מְנוּחָה, וְעַל כֵּן צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה.
וְכֵן נִרְאֶה לְבָאֵר הַכָּתוּב (ויקרא יט, יח) "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי
ה'", דְּלִכְאוֹרָה אֵיךְ שַׁיָּךְ שֶׁאָדָם יֹאהַב בֶּאֱמֶת אֶת הַשֵּׁנִי, כְּמוֹ שֶׁאוֹהֵב
אֶת עַצְמוֹ, אֶלָּא אִם אָדָם מִתְבַּטֵּל לַה' לְגַמְרֵי, עַד שֶׁאֵין לוֹ יֵשׁוּת
עַצְמִית כְּלָל, וְהוּא מֵבִין שֶׁכָּל הָאֲנִי שֶׁלּוֹ זֶה חֵלֶק אֱלֹקַי מִמַּעַל, שֶׁה'
מְחַיֶּה בְּכָל רֶגַע מֵחָדָשׁ, וְהֶחָבֵר הוּא גַּם חֵלֶק אֱלֹקַי מִמַּעַל שֶׁה' מְחַיֶּה
בְּכָל רֶגַע, וְאִם כָּךְ, כְּמוֹ שֶׁאוֹהֵב אֶת עַצְמוֹ, כָּךְ אוֹהֵב אֶת חֲבֵרוֹ בְּאוֹתָהּ
מִדָּה מַמָּשׁ, שֶׁמַּשִּׂיג בְּשִׂכְלוֹ בְּבֵרוּר שֶׁאֵין שׁוּם הֶבְדֵּל עַל פִּי הָאֱמֶת בֵּינוֹ
לַחֲבֵרוֹ, וְשֶׁבֶּאֱמֶת ה' אֶחָד, וְכֻלָּם נִכְלָלִים בַּה', וְאֵין מָקוֹם לְיֵשׁוּת
עַצְמִית כְּלָל. וּכְשֵׁם שֶׁלֹּא שַׁיָּךְ שֶׁאָדָם יֹאהַב יָד אַחַת יוֹתֵר מֵהַשְּׁנִיָּה, כָּךְ
לֹא שַׁיָּךְ שֶׁיְּהוּדִי יֹאהַב אֶת עַצְמוֹ יוֹתֵר מֵחֲבֵרוֹ, כְּשֶׁהוּא מַשִּׂיג שֶׁהוּא
וַחֲבֵרוֹ הֵם בִּבְחִינַת שְׁתֵּי יָדַיִם שֶׁמְּחֻבָּרִים לַקָּבָּ"ה.
וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'אֱמוּנַת עִתֶּיךָ' (תשנ"ז ע' רכו) שֶׁ"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ
כָּמוֹךָ" בְּגִימַטְרִיָּא "וְאָהַבְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ". וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דְּעַל
יְדֵי אַהֲבַת ה', מַגִּיעִים לַדַּרְגָּה שֶׁל וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, דְּרֵעֲךָ הוּא גַּם כֵּן
חֵלֶק מֵה' וְנִכְלָל בַּה'. וְכֵן מוּבָא שָׁם (ע' ז) שֶׁוְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ
בְּגִימַטְרִיָּא יְחִידָ"ה בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת יוֹ"ד חֵי"ת דָּלֶ"ת הֵ"י, דְּבִבְחִינַת
הַיְחִידָה מִתְיַחֲדִים כֻּלָּם, וּמַגִּיעִים לְדַרְגָּה זוֹ בִּשְׁלֵמוּת.
וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָ' (שבועות לט.) כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה בָּזֶה, דְּבֶאֱמֶת
בְּשָׁרְשָׁם הֵם אֶחָד, וּמִמֵּילָא כְּמוֹ שֶׁיָּד אַחַת בָּאָדָם עֲרֵבָה לַיָּד הַשְּׁנִיָּה,
וּכְשֶׁכּוֹאֶבֶת יָד אַחַת כָּל הַגּוּף כּוֹאֵב, כָּךְ כְּשֶׁיְּהוּדִי חוֹטֵא כָּל יִשְׂרָאֵל
עֲרֵבִים לְתִקּוּנוֹ, דְּכֻלָּם הֵם יְחִידָה אַחַת.
מוּבָא בַּ'תַּנְיָא' (פל"ב) וְהִנֵּה עַל יְדֵי קִיּוּם הַדְּבָרִים לִהְיוֹת גּוּפוֹ
נִבְזֶה וְנִמְאָס בְּעֵינָיו, רֵק שִׂמְחָתוֹ תִּהְיֶה שִׂמְחַת הַנֶּפֶשׁ לְבַדָּהּ,
הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ יְשָׁרָה, וְקַלָּה, לָבוֹא לִידֵי קִיּוּם מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ
לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", כִּי מֵאַחַר שֶׁגּוּפוֹ נִמְאָס, וְהַנֶּפֶשׁ וְהָרוּחַ מִי יוֹדֵעַ
גְּדֻלָּתָן, וּמַעֲלָתָן בְּשָׁרְשָׁן, וּמְקוֹרָן בֵּאלֹקִים חַיִּים, בְּשַׁגַּם שֶׁכֻּלָּן
מַתְאִימוֹת, וְאָב אֶחָד לְכֻלָּנָה, וְלָכֵן נִקְרְאוּ כָּל יִשְׂרָאֵל אַחִים
מַמָּשׁ מִצַּד שֹׁרֶשׁ נַפְשָׁם בַּה' אֶחָד. רוֹאִים שֶׁהַטַּעַם לְ"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ
כָּמוֹךָ" הוּא שֶׁכֻּלָּם שַׁיָּכִים לְשֹׁרֶשׁ אֶחָד. וְכֵן מָצִינוּ בַּ'תַּנְיָא' (אגה"ק לא)
כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל נִקְרָאִים בְּחִינַת אֵיבְרֵי דִּשְׁכִינְתָא, הַנִּקְרֵאת
בְּשֵׁם לֵב וְכוּ', כַּאֲשֶׁר כָּל הַנְּשָׁמוֹת דְּבוּקוֹת וּמְקֻשָּׁרוֹת יַחַד אֲזַי
סִבּוּב וְהִלּוּךְ הַחַיּוּת וְהַשְׁפָּעָה סוֹבֵב סוֹבֵב לְקַּשֶׁר וּלְחַבֵּר כֻּלָּן
לַה' אֶחָד, וּלְדָבְקָה בּוֹ. רוֹאִים שֶׁכָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל הֵן בְּחִינַת גּוּף
אֶחָד שֶׁבְּתוֹכוֹ שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה. וְהָאָדָם צָרִיךְ לָחוּשׁ שֶׁאִם אֵצֶל זוּלָתוֹ
יוֹתֵר טוֹב בְּכָל עִנְיָן, גַּם אֶצְלוֹ יוֹתֵר טוֹב, בְּדֻגְמַת גּוּף עִם אֵיבָרִים
בְּרִיאִים שֶׁהַחִיּוּת בְּכָל הַגּוּף זוֹרֶמֶת הֵיטֵב.
וְכֵן נִרְאֶה לְבָאֵר הַגְּמָ' (פסחים ח.) צַדִּיקִים דּוֹמִים בִּפְנֵי הַשְּׁכִינָה
כְּנֵר בִּפְנֵי הָאֲבוּקָה. דְּנֵר שֶׁבָּא בְּמַגָּע עִם הָאֲבוּקָה, אֵין לוֹ מְצִיאוּת
עַצְמִית כְּלָל, אֶלָּא נִכְלָל, וּמִתְבַּטֵּל בָּאֲבוּקָה, וְכֵן הַצַּדִּיקִים הֵם כְּנֵר בִּפְנֵי
הָאֲבוּקָה.
מוּבָא בְּ'אוֹצְרוֹת חַיִּים' לְהָאֲרִיזַ"ל (שער הנקודים פרק ט) שֶׁבִּתְחִלָּה
בִּזְמַן שְׁבִירַת הַמְּלָכִים הָיוּ הָאוֹרוֹת קְרוֹבִים אֶל הַכֵּלִים שֶׁנִּשְׁבְּרוּ לְהָאִיר
לָהֶם, וּכְשֶׁמָּצְאוּ הָאוֹרוֹת כֵּלִים אֲחֵרִים בָּאֲצִילוּת לְהִתְקַשֵּׁר אִתָּם,
הִתְרַחֲקוּ מֵהַכֵּלִים שֶׁנִּשְׁבְּרוּ לְתוֹעֶלֶת וַהֲנָאַת עַצְמָם כַּבְיָכוֹל, וּמוֹסִיף שָׁם
שֶׁאִם הָיוּ יוֹדְעִים הָאוֹרוֹת שֶׁהַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים יִהְיֶה לָהֶם הֶפְסֵד גָּדוֹל,
הָיוּ נִשְׁאָרִים בִּמְקוֹמָם לְהָאִיר לָהֶם, וְלֹא הָיוּ עוֹזְבִים אוֹתָם, אֶלָּא
שֶׁיָּדְעוּ שֶׁהַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים יַמְשִׁיכוּ לְקַבֵּל אֶת הָאוֹרוֹת דֶּרֶךְ אֲחֵרִים, לָכֵן
עָלוּ לְתוֹעֶלֶת עַצְמָם, נִרְאֶה דִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁצְּרִיכִים לִדְבֹּק בְּמִדּוֹתָיו שֶׁל
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְכוֹלִים לִלְמֹד מִזֶּה הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה, אַף עַל פִּי
שֶׁ"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", אִם אָדָם רוֹצֶה לַעֲזֹב מְקוֹמוֹ לְטוֹבַת הֲנָאָתוֹ
וַעֲלִיָּתוֹ הָרוּחָנִית, מֻתָּר לוֹ לַעֲזֹב אֶת הַמְקַבְּלִים מִמֶּנּוּ אִם הֵם יַמְשִׁיכוּ
לְקַבֵּל אֶת הַהַשְׁפָּעָה דֶּרֶךְ אֲחֵרִים, וְלֹא יִהְיֶה לָהֶם הֶפְסֵד גָּדוֹל, וּבְאֹפֶן
אַחֵר אָסוּר.
נִרְאֶה דְּלָכֵן מַנִּיחִים תְּפִלִּין שֶׁל יָד בַּבָּשָׂר הַתָּפוּחַ שֶׁבָּעֶצֶם, כַּמּוּבָא
בְּשו"ע (או"ח כז, א) דְּבַלְּעֻמַּת זֶה עָשׂוּ מָקוֹם זֶה לַעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל "כֹּחִי
וְעֹצֶם יָדִי", עַל יְדֵי שֶׁמְּפַתְּחִים הַשְּׁרִירִים שֶׁבְּמָקוֹם זֶה, וְזֶה מְסַמֵּל
גְּבוּרָה וְיֵשׁוּת, לָכֵן מַנִּיחִים תְּפִלִּין שֶׁבָּהֶם יֵשׁ פָּרָשַׁת שְׁמַע יִשְׂרָאֵל,
בְּמָקוֹם זֶה, לְסַמֵּל שֶׁה' אֶחָד, וְאֵין לָנוּ שׁוּם כֹּחַ וְיֵשׁוּת עַצְמִית כְּלָל. עַיֵּן
בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל אוֹת' שֶׁהֵבֵאנוּ שֶׁמָּצְאוּ בַּפִּירָמִידוֹת בְּמִצְרַיִם שֶׁלְּפַרְעֹה
הָיוּ נְחָשִׁים עַל מְקוֹם הַתְּפִלִּין. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ, דְּפַרְעֹה הִרְגִּישׁ אֶת כֹּחַ
הַקְּלִפָּה בְּמָקוֹם זֶה, לָכֵן הִנִּיחַ שָׁם נְחָשִׁים .
מוּבָא בְּ'תוֹרָה אוֹר' (וישב כח.) וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים
בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה" שֶׁזֶּה הָיָה עֲבוֹדַת הַשְּׁבָטִים שֶׁהָיוּ מְבָרְרִין
הַנִּיצוֹצִין שֶׁנָּפְלוּ בִּבְחִינַת פֵּרוּד, וְהָיוּ מַעֲלִין אוֹתָן בִּבְחִינַת מַיִּין
נוּקְבִּין, וְזֶה הַנִּקְרָא אֲלֻמָּה, דְּמִתְּחִלָּה הָיוּ הַשִּׁבֳּלִים מְפֹרָדִים זֶה
מִזֶּה, וְעַל יְדֵי קְשִׁירָה זוֹ הָיוּ לַאֲחָדִים, וְעוֹד זֹאת שֶׁנִּקְרֵאת
הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִּין בַּלָּשׁוֹן "מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים", מִלְּשׁוֹן אִלֵּם,
שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר, הוֹאִיל וְעִנְיַן הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִּין הוּא בְּחִינַת
בִּטּוּל הַיֵּשׁ, שֶׁנִּתְבַּטֵּל מַמָּשׁ, לְהִכָּלֵל בַּה', הֲרֵי אָז הוּא בִּבְחִינַת
אִלֵּם, שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר וּלְהַשְׁפִּיעַ לְזוּלָתוֹ, בִּהְיוֹתוֹ טָרוּד לְקַבֵּל
שֶׁפַע לְעַצְמוֹ וּבְחִינַת בִּטּוּל זֶה הוּא עַל דֶּרֶךְ מְשַׁל הָעֻבָּר כְּשֶׁהוּא
בְּבֶטֶן אִמּוֹ שֶׁאֵינוֹ מַהוּת בִּפְנֵי עַצְמוֹ, רַק אוֹכֵל מִמַּה שֶּׁאִמּוֹ
אוֹכֶלֶת. רוֹאִים מִכָּאן אֶת עִנְיַן הִתְבַּטְּלוּת הַנִּיצוֹצוֹת וְהַעֲלָאָתָם לַה'
שֶׁנִּהְיוּ בִּבְחִינַת מְקַבֵּל בִּלְבַד, שֶׁאֵינוֹ מַשְׁפִּיעַ לְזוּלָתוֹ, כְּמוֹ אִלֵּם, כָּךְ
בָּאָדָם כְּשֶׁמַּגִּיעַ לְמַדְרֵגַת הַהִתְבַּטְּלוּת, הוּא רוֹאֶה בְּכָל דָּבָר אֶת חֶסֶד ה'
וְאֶת יַד ה', וּמַחְשִׁיב אֶת עַצְמוֹ כִּמְקַבֵּל בִּלְבַד, וְאֵינוֹ מַחְשִׁיב אֶת עַצְמוֹ
לְמַשְׁפִּיעַ לְזוּלָתוֹ, אַף שֶׁבַּמְּצִיאוּת הוּא הַמַּשְׁפִּיעַ, אֲבָל הָאֱמֶת שֶׁהַקָּבָּ"ה
הוּא זֶה שֶׁמַּשְׁפִּיעַ אֶת הַהַשְׁפָּעָה דַּרְכּוֹ, וְהוּא רַק צִנּוֹר בִּלְבַד.
נִרְאֶה דְּיֵשׁ שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת בַּהִתְבַּטְּלוּת לַה', יֵשׁ מַדְרֵגָה שֶׁאָדָם יֵשׁ לוֹ
רָצוֹן מִשֶּׁלּוֹ, אֲבָל הוּא מֵבִין שֶׁרְצוֹן ה' הוּא אַחֵר, וְעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן ה',
וּכְנֶגֶד זֶה אָמְרוּ חֲזַ"ל (אבות ב, ד) עֲשֵׂה רְצוֹנוֹ כִּרְצוֹנְךָ, כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה
רְצוֹנְךָ כִּרְצוֹנוֹ, הַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ רָצוֹן עַצְמִי, רַק עוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן ה', כְּמוֹ
שֶׁעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹנוֹתָיו, וְזוֹכֶה שֶׁה' יַעֲשֶׂה אֶת רְצוֹנוֹתָיו. וְיֵשׁ מַדְרֵגָה
יוֹתֵר גְּבוֹהָה, שֶׁאָדָם מַגִּיעַ לְהַכָּרָה שֶׁלֹּא שַׁיָּךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ רָצוֹן מִשֶׁלּוֹ כְּלָל,
מֵאַחַר וְהוּא אֵינוֹ מֵבִין, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַה בֶּאֱמֶת טוֹב בִּשְׁבִילוֹ, וּמִמֵּילָא
מִתְבַּטֵּל לַה' לְגַמְרֵי, בְּאֹפֶן שֶׁאֵין לוֹ רָצוֹן עַצְמִי כְּלָל, וְעַל זֶה אָמְרוּ חֲזַ"ל
(שם) בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי
רְצוֹנְךָ. הַיְנוּ שֶׁמְּבַטֵּל רְצוֹנוֹ לְגַמְרֵי, וְאֵין לוֹ רָצוֹן עַצְמִי כְּלָל, וּכְשֶׁיֵּשׁ
אֲחֵרִים שֶׁמִּתְנַגְּדִים אֵלָיו בְּאֵיזֶה עִנְיָן, הֵם לֹא מִתְנַגְּדִים אֵלָיו, כִּי הוּא
בִּטֵּל אֶת עַצְמוֹ כְּלַפֵּי ה', וְאֵין לוֹ מְצִיאוּת עַצְמִית כְּלָל, וְכָל מִי שֶׁמִּתְנַגֵּד
אֵלָיו, הוּא מִתְנַגֵּד כְּנֶגֶד ה', וְאִם כֵּן בְּוַדַּאי שֶׁיְּבַטְּלוּ רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי
רְצוֹנוֹ, שֶׁהוּא רְצוֹן ה'.
וְכֵן מוּבָא בְּלק"ת (ראה לב.) "בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹקֵיכֶם", כִּי בְּרָא
כַּרְעָא דַּאֲבוּהָּ, הוּא שֶׁנִּכְלָל בִּרְצוֹנוֹ שֶׁל אָבִיו, בְּלִי שׁוּם טַעַם
וָדַעַת, כְּמוֹ בְּחִינַת רֶגֶל שֶׁבָּטֵל לְגַבֵּי רֹאשׁ, וְאֵין לוֹ רָצוֹן שֶׁלּוֹ
כְּלָל, וְזֶהוּ בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, שֶׁבִּכְדֵי שֶׁיָּאִיר אֶל הָאָדָם
בְּחִינַת פְּנִימִיּוּת רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, צָרִיךְ לְבַטֵּל כָּל רְצוֹנוֹתָיו שֶׁלֹּא
יִהְיֶה לוֹ רָצוֹן אַחֵר כְּלָל. וְעוֹד מוּבָא שָׁם (במדבר א.) עִנְיַן עֲשֵׂה
רְצוֹנוֹ כִּרְצוֹנְךָ, הוּא מִצַּד רָצוֹן הַתַּחְתּוֹן, הַנִּמְשָׁל מֵהַשָּׂגַת
וְהַשְׂכָּלַת לִבּוֹתָם, כָּל אֶחָד מִכֹּחוֹת הַנֶּפֶשׁ הַמִּתְלַבֵּשׁ בַּגּוּף, וַהֲרֵי
עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ רָצוֹן נִפְרָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, אֶלָּא שֶׁאַף עַל פִּי כֵן עַל יְדֵי
הַעֲמָקַת הַדַּעַת וְהִתְבּוֹנְנוּת בְּגַדְלוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, יִתְפָּעֵל וְיַעֲשֶׂה
בְּנַפְשׁוֹ וְלִבּוֹ רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם בָּרוּךְ הוּא, מַה שֶּׁאֵין כֵּן עִנְיַן בַּטֵּל
רְצוֹנְךָ וְכוּ', הוּא בְּחִינַת בִּטּוּל וְהַעֲבָרָה לְגַמְרֵי, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ
רְצוֹן עַצְמוֹ כְּלָל, כִּי אִם רָצוֹן אֶחָד לַה' לְבַדּוֹ, דְּהַיְנוּ שֶׁיִּהְיֶה
רָצוֹן עֶלְיוֹן לְבַדּוֹ מֵאִיר בּוֹ.
וּבִשְׁבִיל לְהַגִּיעַ לְדַרְגָּה זוֹ צָרִיךְ אַהֲבָה גְּדוֹלָה לַה' כְּמוֹ, לְהַבְדִּיל,
אַהֲבַת חָתָן וְכַלָּה, שֶׁכֹּל מַחְשְׁבֹתָם כָּל הַזְּמָן הִיא מַה רְצוֹן זוּלָתִי, וְאֵיךְ
אֲנִי יָכוֹל לְשַׂמֵּחַ אוֹתוֹ, וְלֹא רַק מָה אֲנִי מְחֻיָּב כְּלַפָּיו. וּכְשֶׁמַּגִּיעִים
לְדַרְגָּה זוֹ זוֹכִים שֶׁה' מַחֲזִיר אַהֲבָה לָאָדָם בִּבְחִינַת "יָשִׂישׂ עָלַיִךְ
אֱלֹהָיִךְ כִּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה". וְכֵן נִרְאֶה דִּקְרִיאַת שְׁמַע מְבִיאָה אֶת
הָאָדָם לְדַרְגָּה זוֹ, שֶׁהָאָדָם מַשִּׂיג שֶׁה' אֶחָד וְאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, לָכֵן אוֹמֵר
הַזֹּהַר (תיקונים כב:) שֶׁקְּרִיאַת שְׁמַע הִיא בְּחִינַת נִשּׂוּאִין וְעוֹנָה, כְּפִי
שֶׁהֶאֱרַכְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל צִיצִית'. וְכֵן בֵּאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'אֵין יְשִׁיבָה
בַּעֲזָרָה' שֶׁפַּרְקְדָן לֹא יִקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע, כִּי לֹא שַׁיָּךְ לְהַרְאוֹת יְשׁוּת
וְלִשְׁכַּב פַּרְקְדָן בִּזְמַן שֶׁהָאָדָם מִתְבַּטֵּל לַה'.
לִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁמֹּשֶה רַבֵּנוּ הֶעָנָו מִכָּל הָאָדָם,
כְּשֶׁקֹּרַח יוֹצֵא בְּמַחֲלֹקֶת נֶגְדּוֹ הוּא אוֹמֵר לַה', שֶׁיַּעֲנִישׁ אוֹתוֹ בְּעֹנֶשׁ
מְיֻחָד וְלֹא בְּעֹנֶשׁ רָגִיל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר כח) "וַיֹּאמֶר משֶׁה בְּזֹאת
תֵּדְעוּן כִּי ה' שְׁלָחַנִי לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה כִּי לֹא
מִלִּבִּי: אִם כְּמוֹת כָּל הָאָדָם יְמֻתוּן אֵלֶּה וּפְקֻדַּת כָּל הָאָדָם יִפָּקֵד
עֲלֵיהֶם לֹא ה' שְׁלָחָנִי: וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה' וּפָצְתָה הָאֲדָמָה
אֶת פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהֶם וְיָרְדוּ חַיִּים שְׁאֹלָה
וִידַעְתֶּם כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֶת ה'". לִכְאוֹרָה אֵין זֶה מַרְאֶה
עַל עֲנָוָה, שֶׁבִּגְלַל שֶׁהוּא יָצָא נֶגְדּוֹ צָרִיךְ לְהַרְאוֹת לְכָל הָעוֹלָם אֶת הָעֹנֶשׁ
הַמְּיֻחָד וְכוּ'. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ כֵּיוָן שֶׁמֹּשֶה הָיָה בְּתַכְלִית הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁל
"וְנַחְנוּ מָה", הוּא הֵבִין שֶׁרְצוֹן ה' כָּאן הוּא לְהִתְפַּלֵּל וְלִדְרֹש אֶת הָעֹנֶשׁ
הַמְּיֻחָד לְקֹרַח, וְאַף עַל פִּי שֶׁכְּלַפֵּי חוּץ זֶה נִרְאֶה כְּגַאֲוָה, אֵצֶל מֹשֶה זֶה
הָיָה מִתּוֹךְ הִתְבַּטְּלוּת אֲמִתִּית, וְהַקָּבָּ"ה דִּבֵּר מִתּוֹךְ גְּרוֹנוֹ, וּכְפִי שֶׁרוֹאִים
שֶׁה' קִבֵּל אֶת תְּפִלָּתוֹ.
וְכֵן שָׁמַעְתִּי מִזְּקֵנִי הָרה"ח ר' מֶנְדְּל בְּרִיכְטֶא זַצַּ"ל שֶׁקֹּרַח אָמַר "מַדּוּעַ
תִּתְנַשְּׂאוּ", הַיְינוּ שֶׁמֹּשֶה הוּא בַּעַל גַּאֲוָה, וְהוּא יוֹתֵר עָנָו מִמֹּשֶה, וְכֵיוָן
שֶׁמֹּשֶה הוּא "עָנָו מְאֹד מִכָּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה", אָמְרוּ
לְקֹרַח, עַל הָאֲדָמָה מֹשֶה הוּא הֶעָנָו הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר, וְכֵיוָן שֶׁטָּעַנְתָּ שֶׁאַתָּה
יוֹתֵר עָנָו, הַיְינוּ יוֹתֵר שָׁפֵל וְנָמוּךְ, עָלֶיךָ לְהִכָּנֵס בְּתוֹךְ הָאֲדָמָה.
וְכֵן כָּתוּב (במדבר יב, ב) "וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם
בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'". רוֹאִים כָּאן אֶת מַדְרֵגַת הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁל אַהֲרֹן
וּמִרְיָם, שֶׁלֹּא אָמְרוּ אֵלֵינוּ דִּבֵּר ה', אֶלָּא "בָּנוּ דִבֵּר", שֶׁה' כַּבְיָכוֹל דִּבֵּר
בְּתוֹכָם וְהֶעֱבִיר דַּרְכָּם נְבוּאָה, וְהֵם רַק צִנּוֹר וְלֹא יְשׁוּת הַמְקַבֶּלֶת.
מוּבָא בְּסֵפֶר 'בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי' (ע' קנג) פֵּרוּשׁ בְּשֵׁם הַ'חֲתַם סוֹפֵר' עַל
הַגְּמָ' (סוטה ה.) שֶׁתַּלְמִיד חָכָם צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֶחָד מִשְּׁמוֹנֶה
שֶׁבַּשְּׁמִינִית שֶׁל גַּאֲוָה, שֶׁהַכַּוָּנָה לְמִצְוַת מִילָה, שֶׁנִּתֶּנֶת לִשְׁמוֹנָה יָמִים,
וְהִיא הַמִּצְוָה הַשְּׁמִינִית שֶׁבַּתּוֹרָה, לְאַחַר ז' מִצְווֹת בְּנֵי נֹחַ. וְעַל יָדָהּ
זוֹכִים לַכָּתוּב "מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה" ר"ת מִילָ"ה. הַיְנוּ שֶׁעַל יְדֵי
הַמִּילָה זוֹכִים לְגַאֲוָה דִּקְדֻשָּׁה, וְגַאֲוָה זוֹ אוֹמֶרֶת הַגְּמָרָא, שֶׁצְּרִיכָה לִהְיוֹת
לְתַלְמִיד חָכָם. וְנִרְאֶה לְהוֹסִיף דְּמִצְוַת מִילָה מְחַבֶּרֶת אֶת הָאָדָם לַה',
וּבְכֹחַ מִצְוָה זוֹ הָאָדָם יָכוֹל לְהַגִּיעַ לְמַדְרֵגַת הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁאֵין לוֹ
מֵעַצְמוֹ כְּלוּם מִלְּבַד הָאֱלֹקוּת שֶׁמְּאִירָה בּוֹ, וּלְאַחַר שֶׁהוּא מַגִּיעַ לְדַרְגָּה
זוֹ הוּא יָכוֹל לְהִתְגָּאוֹת, דְּגַאֲוָה זוֹ הִיא גַּאֲוָה כִּבְיָכוֹל שֶׁל ה' וְלֹא גַּאֲוָה
שֶׁלּוֹ, וְלָכֵן הַגְּמָרָא אוֹמֶרֶת שֶׁזֶּה שַׁיָּךְ לְתַלְמִיד חָכָם בִּלְבָד, דְּדַרְגָּה זוֹ
אֵינָהּ דַּרְגַּת כָּל אָדָם. וְכֵן מוּבָא בְּשֵׁם הַבעש"ט (הובא במעינה של תורה פ'
קדושים) עַל הַגְּמָ' (יומא כג.) כָּל תַּלְמִיד חָכָם שֶׁאֵינוֹ נוֹקֵם וְנוֹטֵר
כְּנָחָשׁ אֵינוֹ תַּלְמִיד חָכָם, וְכֵן עַל הַמִּשְׁנָה (אבות ב, טו) הֱוֵי זָהִיר
בְּגַחַלְתָּן וְכוּ' וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, שֶׁלָּכֵן הַתַּלְמִיד חָכָם כְּשֶׁנּוֹקֵם
וְנוֹטֵר וְעוֹקֵץ הוּא כְּנָחָשׁ וְעַקְרָב, דְּנָחָשׁ וְעַקְרָב אֵין לָהֶם הֲנָאָה עַצְמִית
בַּעֲקִיצָתָם, כַּמּוּבָא בַּגְּמָ' (יומא עה.) דְּנָחָשׁ אֲפִלּוּ אוֹכֵל כָּל מַעֲדַנֵּי
עוֹלָם טוֹעֵם בָּהֶם טַעַם עָפָר. וְכֵן הַתַּלְמִיד חָכָם אָסוּר שֶׁיִּהְיוּ לוֹ
הֲנָאָה וְאִינְטְרֶס עַצְמִי, כְּשֶׁנּוֹטֵר וְעוֹקֵץ, אֶלָּא רַק לְשֵׁם שָׁמַיִם, לַעֲשׂוֹת
אֶת רְצוֹן ה' בִּלְבַד, לְלֹא נְגִיעָה עַצְמִית, וּלְלֹא הֲנָאָה עַצְמִית.
כָּתוּב (בראשית כט, לה) "וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם
אוֹדֶה אֶת ה' עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת", וְלִכְאוֹרָה
מַדּוּעַ כָּתוּב "וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת", הֲרֵי לֵאָה יָלְדָה אַחַר כָּךְ אֶת יִשָּׂשׂכָר
זְבוּלוּן וְדִינָה, נִרְאֶה לְפָרֵשׁ שֶׁבְּלֵדַת יְהוּדָה לֵאָה הִגִּיעָה לְמַדְרֵגַת הַבִּטּוּל,
וְזֶה שֶׁאָמְרָה "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'", שֶׁהוֹדְתָה שֶׁהַכֹּל מֵאֵת ה', וְגַם
מַה שֶּׁהָאָדָם פּוֹעֵל בָּעוֹלָם וּמַשְׁפִּיעַ לַזּוּלַת, וּמוֹלִיד וְכוּ', זֶה לֹא הָאָדָם
עוֹשֶׂה אֶת הַפְּעֻלָּה, אֶלָּא הַקָּבָּ"ה, וְהָאָדָם הוּא רַק כְּלִי וְצִנּוֹר בְּיַד ה'
לְהָבִיא שֶׁפַע זֶה לָעוֹלָם. וְזֶה שֶׁכָּתוּב "וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת", שֶׁהִיא הִגִּיעָה
לַמַּדְרֵגָה שֶׁהִיא לֹא מוֹלִידָה, אֶלָּא הַקָּבָּ"ה מוֹלִיד, וְהִיא רַק צִנּוֹר, וּבְלֵדַת
יְהוּדָה זָכְתָה לְמַדְרֵגָה זוֹ דְּמַלְכוּת בֵּית דָּוִד שֶׁבָּאָה מִיהוּדָה הִצְטַיְּנָה
בְּמַדְרֵגָה זוֹ כְּדִלְקַמָּן.
מוּבָא בְּסֵפֶר 'קְדֻשַּׁת לֵוִי' (אבות) "וְדָוִד מְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז לִפְנֵי ה'"
כִּי דָּוִד הָיָה בִּבְחִינַת בִּטּוּל לִפְנֵי ה' בְּיִרְאָה עִילָּאָה בִּבְחִינַת
בִּטּוּל בַּמְּצִיאוּת, וְלָכֵן הָיָה מְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז, הַיְנוּ שֶׁהָיָה לוֹ כְּלוֹת
הַנֶּפֶשׁ וּבִטּוּל בַּמְּצִיאוּת. רוֹאִים שֶׁהָרִקּוּד שֶׁל דָּוִד "מְכַרְכֵּר" מְסַמֵּל
אֶת הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁלּוֹ בִּבְחִינַת כְּלוֹת הַנֶּפֶשׁ עַד שֶׁאֵין לוֹ מְצִיאוּת כְּלָל.
וְכֵן בָּרִקּוּד נוֹתְנִים יָדַיִם זֶה לָזֶה וּמִתְחַבְּרִים יַחַד, לִרְמֹז שֶׁכֻּלָּם נִכְלָלִים
בַּה' אֶחָד וְאֵין מְצִיאוּת שֶׁל נִפְרָדִים כְּלָל. וְכֵן מְכַרְכֵּ"ר, ס"ת הַפְּסוּקִים
(דברים יז, טו) "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ". (ש"א יב,
יד) "הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר מָלַךְ עֲלֵיכֶם אַחַר ה' אֱלֹהֵיכֶם". לִרְמֹז שֶׁתְּכוּנָה זוֹ הִיא
הַנִּצְרֶכֶת אֵצֶל הַמֶּלֶךְ. וְכֵן הַכָּתוּב (אסתר ג, ב) "וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר
בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים" ס"ת מְכַרְכֵּ"ר דְּכָל מָקוֹם שֶׁנִּכְתַּב הַמֶּלֶךְ בִּמְגִלַּת
אֶסְתֵּר רוֹמֵז עַל הַקָּבָּ"ה. וְכָתוּב זֶה מְרַמֵּז עַל הַכְּרִיעָה וְהַהִתְבַּטְּלוּת
לַקָּבָּ"ה שֶׁנַּעֲשֵׂית דֶּרֶךְ בְּחִינַת מְכַרְכֵּר.
וְכֵן נִרְאֶה לְבָאֵר הַכָּתוּב (תהלים קטז) "אֶתְהַלֵּךְ לִפְנֵי ה' בְּאַרְצוֹת
הַחַיִּים", דְּהָאָרֶץ שָׁרְשָׁהּ מֵעוֹלַם הָרָצוֹן שֶׁלְּמַעְלָה, כִּדְמַשְׁמַע בַּזֹּהַר
(בראשית יב.) "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ" בְּאוֹתוֹ יִחוּד שֶׁלְּמַטָּה,
אֶרֶץ רָצוֹן שָׁלֵם כַּיָּאוּת. וְדָוִד הַמֶּלֶךְ הִתְפַּלֵּל שֶׁיִּזְכֶּה לְהִתְהַלֵּךְ בְּאַרְצוֹת
הַחַיִּים, הַיְנוּ עוֹלַם הָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן, לָדַעַת אֶת רְצוֹן ה' הָאֲמִתִּי וּלְהִתְבַּטֵּל
אֵלָיו.
נִרְאֶה לְבָאֵר מַעֲלַת דָּוִד עַל שָׁאוּל, דְּאַף שֶׁשָּׁאוּל הָיָה מְשִׁיחַ ה', וּנְבִיא
ה', וְהָיָה אָדָם גָּדוֹל מְאֹד, בְּכָל אֹפֶן הַהִתְבַּטְּלוּת, וְהַהַכְנָעָה לַה' וְלִרְצוֹן
ה' בְּאֹפֶן מֻחְלָט הָיְתָה אֵצֶל דָּוִד יוֹתֵר. דְּדָוִד לֹא הָיָה לוֹ רָצוֹן עַצְמִי כְּלָל,
וְכָל כֻּלּוֹ הִתְבַּטֵּל לִרְצוֹן ה' כְּפִי שֶׁנְּבָאֵר. לִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין הַנְהָגַת דָּוִד
לְאַחַר שֶׁזָּכָה לִמָּשֵׁךְ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל יְדֵי שְׁמוּאֵל, וְזָכָה לַהֲרֹג אֶת
גָּלְיָת, וְלִהְיוֹת חֲתַן הַמֶּלֶךְ, וְזָכָה לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד אַנְשֵׁי קְעִילָה,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמואל א, יח, יד) "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל וַה'
עִמּוֹ", וּלְאַחַר כָּל זֶה שָׁאוּל רוֹדֵף אוֹתוֹ לְלֹא סִבָּה, עַד שֶׁצָּרִיךְ לִבְרֹחַ
וּלְהִתְחַבֵּא בַּמְּעָרוֹת, וְלִסְבֹּל צָרוֹת וְיִסּוּרִים, וְיֵשׁ לוֹ שְׁתֵּי הִזְדַּמְּנֻיּוֹת
לַהֲרֹג אֶת שָׁאוּל, וְעַל פִּי דִּין בְּוַדַּאי הָיָה מֻתָּר לוֹ, כִּי הַבָּא לְהָרְגְךָ הַשְׁכֵּם
וְהָרְגוֹ, וְאַף שֶׁשָּׁאוּל הָיָה מְשִׁיחַ ה', גַּם דָּוִד הָיָה מְשִׁיחַ ה'. וְכֵן יָדַע שֶׁאִם
יַהֲרֹג אֶת שָׁאוּל הוּא יִהְיֶה לְמֶלֶךְ, וּבְכָל זֹאת אֵינֶנּוּ הוֹרֵג אֶת שָׁאוּל, וְאַף
מַזְהִיר אֶת אֲנָשָׁיו לֹא לָגַעַת בִּמְשִׁיחַ ה', כָּל זֶה מֵחֲמַת הַהִתְבַּטְּלוּת לַה',
שֶׁלֹּא עֵרֵב אֶת הָאִינְטְרֶס הַפְּרָטִי שֶׁלּוֹ כְּדֵי לַהֲרֹג אֶת שָׁאוּל, וְאַף שֶׁעַל פִּי
דִּין הָיָה מֻתָּר לוֹ, אָמַר דָּוִד שֶׁאִם ה' רוֹצֶה לְהַמְלִיכוֹ בִּמְקוֹם שָׁאוּל, יֵשׁ
לַה' הַרְבֵּה דְּרָכִים, אֲבָל הוּא אֵינֶנּוּ מְעֻנְיָן לָגַעַת בִּמְשִׁיחַ ה'. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב
(שמואל א, כו, יא) "חָלִילָה לִּי מֵה' מִשְּׁלֹחַ יָדִי בִּמְשִׁיחַ ה' וְגוֹ',
וַיֹּאמֶר דָּוִד חַי ה' כִּי אִם יִגֳּפֶנּוּ, אוֹ יוֹמוֹ יָבוֹא וָמֵת, אוֹ
בַמִּלְחָמָה יֵרֵד וְנִסְפָּה".
וְדָוִד הִסְתַּכֵּל עַל כָּל הַיִּסּוּרִים שֶׁהֵם בָּאִים מֵה', וְשָׁאוּל רַק הַשָּׁלִיחַ,
וּכְמוֹ שֶׁמָּצִינוּ לְאַחַר שֶׁשִּׁמְעִי בֶּן גֵּרָא קִלֵּל אֶת דָּוִד, כָּתוּב (שמואל ב, טז, י)
"הַנִּחוּ לוֹ וִיקַלֵּל כִּי אָמַר לוֹ ה'". רוֹאִים אֶת הַהִסְתַּכְּלוּת שֶׁל דָּוִד עַל
הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁהֵם בָּאִים מֵה', וְשִׁמְעִי בֶּן גֵּרָא הוּא רַק שָׁלִיחַ, וְכֵן
שָׁאוּל הוּא רַק שָׁלִיחַ מֵה' לְהָבִיא לוֹ יִסּוּרִים, וְלָכֵן אֵין לַעֲשׂוֹת שׁוּם דָּבָר
לְהִתְחַכֵּם נֶגֶד ה', אֶלָּא לְהִתְבַּטֵּל לַה', וְלָתֵת לַה' לַעֲשׂוֹת בַּדֶּרֶךְ שֶׁה' מֵבִין.
וְכֵן לְאַחַר שֶׁשָּׁאוּל נֶהֱרַג בַּמִּלְחָמָה, כָּתוּב (שמואל ב א, יא) "וַיַּחֲזֵק דָּוִד
בִּבְגָדָו וַיִּקְרָעֵם וְגַם כָּל הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ: וַיִּסְפְּדוּ וַיִּבְכּוּ
וַיָּצֻמוּ עַד הָעָרֶב עַל שָׁאוּל וְעַל יְהוֹנָתָן וְגוֹ'", וְאַף שֶׁלִּכְאוֹרָה עַכְשָׁו
דָּוִד הָיָה צָרִיךְ לִשְׂמֹחַ, שֶׁשָּׁאוּל אוֹיְבוֹ הַגָּדוֹל, שֶׁמְּנַסֶּה לְהָרְגוֹ, נֶהֱרַג
בַּמִּלְחָמָה, וְדָוִד בּוֹכֶה וְצָם וְכוּ', כֵּיוָן שֶׁאֵצֶל דָּוִד הָאִינְטְרֶס הָאִישִׁי לֹא
קַיָּם וְזֶה לֹא מוֹבִיל אֶת מַעֲשָׂיו. וּכְשֶׁשָּׁאוּל מְשִׁיחַ ה' וּמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל,
נֶהֱרַג, צָרִיךְ לְהַסְפִּיד, וְלִבְכּוֹת, וְלָצוּם, וְלִקְרֹעַ כַּדִּין, וְכָל הַיִּסּוּרִים
שֶׁשָּׁאוּל יִסֵּר אֶת דָּוִד הָיוּ מֵה', וְשָׁאוּל הָיָה רַק הַשָּׁלִיחַ, וְאֵין זֶה שַׁיָּךְ
לְעִנְיַן מִיתָתוֹ.
מַה שֶּׁאֵין כֵּן אֵצֶל שָׁאוּל, כָּל רְדִיפוֹתָיו נֶגֶד דָּוִד הָיוּ בִּגְלַל שֶׁלֹּא רָצָה
שֶׁדָּוִד יִירַשׁ אֶת הַמַּלְכוּת, וְאַף שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁהָיָה לוֹ הֶתֵּר עַל פִּי דִּין לַהֲרֹג
אֶת דָּוִד, מִשּׁוּם מוֹרֵד בַּמַּלְכוּת (ע' ב"ר לב, א), אֲבָל זוֹ לֹא הָיְתָה הַסִּבָּה
שֶׁהוֹבִילָה אוֹתוֹ נֶגֶד דָּוִד, וּמַה שֶּׁהוֹבִיל אוֹתוֹ הָיָה הָאִינְטְרֶס הַפְּרָטִי
שֶׁלּוֹ. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמואל א, כ, כט – ל) "וַיִּחַר אַף שָׁאוּל בִּיהוֹנָתָן
וַיֹּאמֶר לוֹ בֶּן נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת הֲלוֹא יָדַעְתִּי כִּי בֹחֵר אַתָּה לְבֶן
יִשַׁי, לְבָשְׁתְּךָ, וּלְבֹשֶׁת עֶרְוַת אִמֶּךָ: כִּי כָל הַיָּמִים אֲשֶׁר בֶּן יִשַׁי
חַי עַל הָאֲדָמָה, לֹא תִכּוֹן אַתָּה וּמַלְכוּתֶךָ, וְעַתָּה שְׁלַח וְקַח אֹתוֹ
אֵלַי כִּי בֶן מָוֶת הוּא". רוֹאִים שֶׁהַסִּבָּה שֶׁהוּא בֶּן מָוֶת כִּי לֹא רָצָה
שֶׁדָּוִד יִירַשׁ אֶת הַמְּלוּכָה. וְכֵן הַכָּתוּב "לוֹ בֶּן נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת" ר"ת
לְבָנָ"ה הַמְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת, דְּטַעֲנַת שָׁאוּל עַל יְהוֹנָתָן הָיְתָה שֶׁהוּא
מַעֲבִיר אֶת הַלְּבָנָה לְדָוִד.
וְכֵן בַּמַּעֲשֶׂה עִם אֲגָג מֶלֶךְ עֲמָלֵק, שֶׁשָּׁם הִפְסִיד שָׁאוּל אֶת הַמְּלוּכָה
מִשּׁוּם שֶׁחָמַל עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן, הַסִּבָּה שֶׁחָמַל עֲלֵיהֶם הָיְתָה
אִינְטְרֶס פְּרָטִי שֶׁלּוֹ, כִּי רָצָה לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי הָעָם. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמואל
א, טו, טו) "אֲשֶׁר חָמַל הָעָם עַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר לְמַעַן זְבֹחַ
לַה' אֱלֹהֶיךָ", וְאַף שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁהָיָה שׁוֹגֵג, שֶׁחָשַׁב שֶׁמֻּתָּר, כַּמּוּבָא בַּגְּמָ'
(יומא כב:) שֶׁשָּׁאוּל אָמַר בְּהֵמָה מֶה חָטְאָה, בְּכָל אֹפֶן הַסִּבָּה שֶׁהִפְסִיד
אֶת הַמַּלְכוּת לֹא הָיְתָה בִּגְלַל הַחֵטְא עַצְמוֹ, שֶׁאִם כָּךְ מַדּוּעַ הַתְּשׁוּבָה
לֹא הוֹעִילָה, אֶלָּא בִּגְלַל הַסִּבָּה שֶׁהוֹבִילָה לַחֲטֹא, וְהִיא, חֹסֶר
הַהִתְבַּטְּלוּת הַמֻּחְלֶטֶת לִרְצוֹן ה' לְלֹא שׁוּם שִׁקּוּלִים. וְכֵן נִרְאֶה דְּשָׁאוּל
הֵבִין אֶת שֹׁרֶשׁ חֶטְאוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שם כה) "וְעַתָּה שָׂא נָא אֶת
חַטָּאתִי וְשׁוּב עִמִּי וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לַה'", וְעִנְיַן הַהִשְׁתַּחֲוַאָה הִיא
הִתְבַּטְּלוּת לַה', כַּמּוּבָא בַּ'תַּנְיָא' (פל"ט), שֶׁאָדָם מַרְאֶה שֶׁאֵין לוֹ יֵשׁוּת
עַצְמִית כְּלָל וּמִתְבַּטֵּל לַה'.
וְכֵן מוּבָא מֵהָרה"ג ר' נֹחַ גָּד וַיְנְטְרוֹב שְׁלִיטָ"א שֶׁהַ'חִדּוּשֵׁי הָרִי"ם' שָׁאַל
אֶת הָאַדְמוֹ"ר מֵרוּזִין מַדּוּעַ שָׁאוּל לֹא הָרַג אֶת אֲגַג, וּמַדּוּעַ הוּא אָמַר
(שם יג) "הֲקִימֹתִי אֶת דְּבַר הוי"ה" אִם הוּא לֹא קִיֵּם, וְעָנָה לוֹ
שֶׁשָּׁאוּל רָצָה שֶׁיִּשָּׁאֵר אֲגַג בָּעוֹלָם כְּדֵי שֶׁכְּלַל יִשְׂרָאֵל יִזְכּוּ לְנֵס פּוּרִים.
וּמְרֻמָּז בַּכָּתוּב "הֲקִימֹתִי אֶת דְּבַר הוי"ה" שֶׁכְּלַל יִשְׂרָאֵל יִזְכּוּ לַ"קִיְּמוּ
וְקִבְּלוּ" שֶׁל פּוּרִים. וְנִרְאֶה לְהוֹסִיף עַל פִּי דְּבָרֵינוּ שֶׁלְּשָׁאוּל הָיָה כָּאן
אִינְטְרֶס אִישִׁי, שֶׁיָּדַע שֶׁנֵּס פּוּרִים יָבוֹא מִמָּרְדֳּכַי וְאֶסְתֵּר שֶׁהֵם מִזַּרְעוֹ,
לָכֵן הוּא לֹא רָצָה לְכַלּוֹת אֶת אֲגַג. וְזֶה דּוֹמֶה לְמַה שֶּׁמָּצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ
(תנחומא קרח ה') עַל קֹרַח שֶׁחָטָא נֶגֶד משֶׁה כִּי רָאָה שֶׁיָּצָא מִזַּרְעוֹ
שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא שֶׁשָּׁקוּל כְּמשֶׁה וְאַהֲרֹן. דַּחֲטָאִים אֵלּוּ הָיוּ בִּגְלַל אִינְטְרֶס
אִישִׁי שֶׁרָאוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ.
מָצִינוּ בַּגְּמָ' (מגילה יב:) רָבָא אָמַר כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל אָמְרָה לְאִידָךְ
גִּיסָא רְאוּ מֶה עָשָׂה לִי יְהוּדִי וּמַה שִּׁלֵּם לִי יְמִינִי, מֶה עָשָׂה לִי
יְהוּדִי דְּלָא קַטְלֵיהּ דָּוִד לְשִׁמְעִי, דְּאִתְיְלִיד מִינֵּיהּ מָרְדֳּכַי, דְּמִיקַּנֵּי
בֵּיהּ הָמָן. וּמַה שִּׁלֵּם לִי יְמִינִי דְּלָא קַטְלֵיהּ שָׁאוּל לַאֲגָג,
דְּאִתְיְלִיד מִינֵּיהּ הָמָן דִּמְצַעֵר לְיִשְׂרָאֵל. נִרְאֶה דְּהַגְּמָ' מְרַמֶּזֶת שֶׁגַּם
נֵס פּוּרִים בָּא לָעוֹלָם בִּזְכוּת דָּוִד וְלֹא בִּזְכוּת שָׁאוּל, אַף עַל פִּי שֶׁשָּׁאוּל
כַּבְיָכוֹל דָּאַג שֶׁהָמָן יִהְיֶה בָּעוֹלָם, וּבְלִי הָמָן לֹא הָיָה פּוּרִים. הַגְּמָ'
מְרַמֶּזֶת שֶׁהַכֹּל הִתְחִיל מִקִּנְאַת הָמָן בְּמָרְדֳּכַי, וּמִי שֶׁהֵבִיא אֶת מָרְדֳּכַי
לָעוֹלָם הָיָה דָּוִד שֶׁלֹּא הָרַג אֶת שִׁמְעִי בֶּן גֵּרָא שֶׁמִּמֶּנּוּ נוֹלַד מָרְדֳּכַי.
דְּבִזְכוּת מַדְרֵגַת הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁל דָּוִד הוּא הִשְׁאִיר אֶת שִׁמְעִי בָּעוֹלָם,
וּמִזֶּה צָמַח נֵס פּוּרִים. לְרַמֵּז שֶׁמִּי שֶׁפּוֹעֵל לְפִי נְגִיעוֹתָיו הָאִישִׁיּוֹת אֵינוֹ
זוֹכֶה לִכְלוּם, אֲבָל מִי שֶׁמִּתְבַּטֵּל לַה' וְאֵינוֹ מִתְיַחֵס לִנְגִיעוֹתָיו, הוּא
בַּסּוֹף זוֹכֶה לַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים.
וּבְיֶתֶר עֹמֶק מוּבָא בְּרַשִּׁ"י עַל הַגְּמָ' שָׁם שֶׁהַמַּעֲלָה שֶׁל דָּוִד הָיְתָה
שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁשִּׁמְעִי הָיָה חַיָּב מִיתָה דָּוִד לֹא הֲרָגוֹ, וְכֵן מַשְׁמָע מֵהַגְּמָ'
שֶׁהָיְתָה טַעֲנָה עַל מָרְדֳּכַי שֶׁהִתְגָּרָה בְּהָמָן וְגָרַם קִנְאָה שֶׁסִּכְּנָה אֶת כָּל
כְּלַל יִשְׂרָאֵל, דְּמָרְדֳּכַי הָיָה יָכוֹל לְהִתְחַמֵּק מֵהָמָן וְלֹא לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַצֶּלֶם
שֶׁעָלָיו בְּתַחְבּוּלוֹת. נִרְאֶה דְּיֵשׁ כָּאן רֶמֶז שֶׁבִּזְכוּת שֶׁדָּוִד הִתְעֲלָּה מֵעַל
עַצְמוֹ בְּדַרְגָּה גְּבוֹהָה וְלֹא הָרַג אֶת שִׁמְעִי אַף עַל פִּי שֶׁהָיָה חַיָּב מִיתָה,
כֵּיוָן שֶׁחָשַׁשׁ מִנְּגִיעָה כִּדְבֵאַרְנוּ, בִּזְכוּת זֶה יָצָא מָרְדֳּכַי שֶׁהִתְעֲלָּה מֵעַל
עַצְמוֹ בְּדַרְגָּה גְּבוֹהָה וְעָשָׂה דָּבָר שֶׁלֹּא הָיָה חַיָּב. וְאַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה
טַעֲנָה עָלָיו שֶׁסִּכֵּן אֶת עַם יִשְׂרָאֵל, ה' סוֹבֵב הַכֹּל לְטוֹבָה וְזָכִינוּ לְנֵס
פּוּרִים, דִּכְשֶׁעוֹשִׂים לְשֵׁם שָׁמַיִם בֶּאֱמֶת, ה' מְסוֹבֵב אֶת הַכֹּל לְטוֹבָה.
מָצִינוּ בַּגְּמָ' (יומא כב:) בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
לְשָׁאוּל "לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק", אָמַר וּמַה נֶפֶשׁ אַחַת אָמְרָה
תּוֹרָה הָבֵא עֶגְלָה עֲרוּפָה, כָּל הַנְּפָשׁוֹת הֲלָלוּ עַל אַחַת כַּמָה
וְכַמָּה. נִרְאֶה לְבָאֵר דְּמוּבָא בְּרַבֵּנוּ בַּחְיֵי (דברים כא, א) שֶׁעֲרִיפַת הָעֶגְלָה
הִיא בִּבְחִינַת שָׂעִיר לַעֲזָאזֵל. וּבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל מִילָה' שֶׁשָּׂעִיר
לַעֲזָאזֵל נוֹתֵן יְנִיקָה לְעֵשָׂו וַעֲמָלֵק שֶׁלֹּא יְקַטְרְגוּ עַל יִשְׂרָאֵל. נִרְאֶה
דְּשָׁאוּל רָמַז בִּדְבָרָיו שֶׁהוּא מַשְׁאִיר אֶת עֲמָלֵק כְּפִי שֶׁרוֹאִים בְּעֶגְלָה
עֲרוּפָה שֶׁצָּרִיךְ לִפְעָמִים לָתֵת יְנִיקָה לִקְלִפַּת עֲמָלֵק כָּךְ הוּא מַשְׁאִיר חֵלֶק
מֵהֶם בָּעוֹלָם בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה. וְכָל זֶה הָיָה מִנְּגִיעוֹתָיו הָאִישִׁיּוֹת כִּדְבֵאַרְנוּ
דִּכְשֶׁיֵּשׁ לָאָדָם נְגִיעָה הוּא מְחַפֵּשׂ הֶתֵּר עַל פִּי הַתּוֹרָה לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ.
מָצִינוּ בַּגְּמָ' (יומא כה.) אֵין יְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה אֶלָּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד
בִּלְבַד. נִרְאֶה לְבָאֵר אֶת אִסּוּר הַיְשִׁיבָה בָּעֲזָרָה לְכָל אָדָם, מֵאַחַר
שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיְתָה הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה, וְגִלּוּי אֱלֹקוּת בְּמוּחָשׁ, הָיָה
צֹרֶךְ לְהַרְאוֹת הִתְבַּטְּלוּת, וְהַכְנָעָה לַה', וְלָכֵן הָיוּ מִשְׁתַּחֲוִים בַּמִּקְדָּשׁ,
וּבִפְרָט הִשְׁתַּחֲוָיָה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם, דְּהִשְׁתַּחֲוָיָה מְסַמֶּלֶת הִתְבַּטְּלוּת
מֻחְלֶטֶת לַה'. כַּמּוּבָא בַּ'תַּנְיָא' (פל"ט) הִשְׁתַּחֲוָאָה הִיא בִּבְחִינַת
אֲצִילוּת, כִּי הִיא עִנְיַן בִּטּוּל בְּאוֹרוֹ יִתְ', לִהְיוֹת חֲשִׁיב קַמֵּיהּ
כְּלֹא מַמָּשׁ. וְלָכֵן הָיָה אָסוּר לְכָל אָדָם לָשֶׁבֶת בָּעֲזָרָה, דִּכְשֶׁאָדָם יוֹשֵׁב,
הוּא מַרְאֶה עַל יֵשׁוּת עַצְמִית יוֹתֵר מִשֶּׁעוֹמֵד, דְּבַעֲמִידָה יֵשׁ יוֹתֵר
הִתְבַּטְּלוּת וְהַכְנָעָה. וּלְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד הָיָה מֻתָּר לָשֶׁבֶת, דְּאֵצֶל מַלְכֵי בֵּית
דָּוִד הָיְתָה הַהִתְבַּטְּלוּת בְּאֹפֶן מֻחְלָט, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים קט, כב) אֵצֶל
דָּוִד "כִּי עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנֹכִי", וְכֵן אֵצֶל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ כָּתוּב (זכריה ט, ט)
"עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר", וְעָנִי זֶה לֹא עֲנִיּוּת בְּמָמוֹן, אֶלָּא דְּלֵית לֵיהּ
מִגַּרְמֵיהּ כְּלוּם, וּמִתְבַּטֵּל לְגַמְרֵי לַה', וְאֵין לוֹ יֵשׁוּת עַצְמִית כְּלָל, וְלָכֵן
יָכְלוּ לָשֶׁבֶת בָּעֲזָרָה, דְּגַם כְּשֶׁיָּשְׁבוּ הָיְתָה אֶצְלָם הִתְבַּטְּלוּת מֻחְלֶטֶת
בַּפְּנִימִיּוּת, וְהַיְשִׁיבָה לֹא הִשְׁפִּיעָה עֲלֵיהֶם כְּלָל.
מָצִינוּ בַּגְּמָ' (ברכות לד:) הַמֶּלֶךְ כֵּיוָן שֶׁכָּרַע שׁוּב אֵינוֹ זוֹקֵף
שֶׁנֶּאֱמַר "וַיְהִי כְּכַלּוֹת שְׁלֹמֹה לְהִתְפַּלֵּל וְגוֹ' קָם מִלִּפְנֵי מִזְבַּח ה'
מִכְּרֹעַ עַל בִּרְכָּיו". וּבְרַשִּׁ"י שָׁם כָּל מַה שֶּׁהוּא גָּדוֹל בְּיוֹתֵר צָרִיךְ
לְהַכְנִיעַ וּלְהַשְׁפִּיל עַצְמוֹ, רוֹאִים אֶת הַהַכְנָעָה וְהַהִתְבַּטְּלוּת
הַמֻּחְלֶטֶת, שֶׁהָיוּ אֵצֶל הַמֶּלֶךְ דַּוְקָא, כֵּיוָן שֶׁכָּרַע, וְהִשְׁתַּחֲוָה נִשְׁאַר בְּמַצָּב
שֶׁל הִשְׁתַּחֲוָיָה, עַד סוֹף הַתְּפִלָּה.
מוּבָא בְּ'אֶנְצִיקְלוֹפֶּדְיָה תַּלְמוּדִית' (כרך א' ע' תרכו ) שֶׁהֶתֵּר יְשִׁיבָה
בַּעֲזָרָה הוּא לְמַלְכֵי בֵּית דָּוִד בִּלְבַד, וְלֹא לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ
דרק מַלְכֵי בֵּית דָּוִד שֶׁהָיְתָה אצלם הִתְבַּטְּלוּת מֻחְלֶטֶת לַה' תָּמִיד, אֲפִלּוּ
כְּשֶׁהָיוּ יוֹשְׁבִים לֹא הָיָה צֹרֶךְ לְהַרְאוֹת הִתְבַּטְּלוּת בַּעֲמִידָה וְהָיָה מֻתָּר
לָשֶׁבֶת, מַה שֶּׁאֵין כֵּן אֵצֶל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.
מוּבָא בָּרַמְבַּ"ם (הל' מלכים פ"ג ז) מַלְכֵי בֵּית דָּוִד דָּנִין אוֹתָן,
וּמְעִידִין עֲלֵיהֶן, אֲבָל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל גָּזְרוּ חֲכָמִים שֶׁלֹּא יָדוּן, וְלֹא
דָּנִין אוֹתוֹ, וְלֹא מֵעִיד, וְלֹא מְעִידִין עָלָיו, מִפְּנֵי שֶׁלִּבָּן גַּס בָּהֶן,
וְיָבוֹא מִן הַדָּבָר תַּקָּלָה וְהֶפְסֵד עַל הַדָּת. רוֹאִים שֶׁאֵצֶל בֵּית דָּוִד
דָּנִין אוֹתָן, וּמְעִידִין עֲלֵיהֶן, כֵּיוָן שֶׁהֵם עֲנָוִים, וְיֵשׁ אֶצְלָם הִתְבַּטְּלוּת
וְהַהַכְנָעָה לַה', וְלֹא חָשְׁשׁוּ לָדוּן אוֹתָם, שֶׁוַּדַּאי יְקַבְּלוּ אֶת הַכְרָעַת הַדִּין,
מַה שֶּׁאֵין כֵּן מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּבָּן גַּס בָּהֶן.
כָּתוּב (ש"ב ו, כ) "וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר
מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת
עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים: וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל מִיכַל לִפְנֵי
ה' אֲשֶׁר בָּחַר בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל בֵּיתוֹ לְצַוֹּת אֹתִי נָגִיד עַל עַם ה'
עַל יִשְׂרָאֵל וְשִׂחַקְתִּי לִפְנֵי ה'". וְשָׁמַעְתִּי פֵּרוּשׁ עַל זֶה מֵהָרה"ג ר'
יְחִיאֵל זַקְ"שׁ שְׁלִיטָ"א שֶׁדָּוִד רָמַז לְמִיכַל שֶׁזֶּה גּוּפָא שֶׁהוּא רָקַד וְהִתְבַּזָּה
לִפְנֵי אֲרוֹן ה', זֹאת הַסִּבָּה שֶׁה' בָּחַר בּוֹ וְלֹא בְּאָבִיהָ שָׁאוּל, דְּהַנְהָגָה זוֹ
מְסַמֶּלֶת אֶת הַהִתְבַּטְּלוּת שֶׁל דָּוִד שֶׁהָיְתָה חֲסֵרָה לְשָׁאוּל. וְכֵן מוּבָא
בְּסֵפֶר 'אֱמוּנַת עִתֶּיךָ' (תשנ"ז ע' נ') שֶׁמָּשִׁיחַ בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת בְּגִימַטְרִיָּא
כִּי ה' אָמַר לוֹ קַלֵּל אֶת דָּוִד. דְּבִזְכוּת שֶׁדָּוִד הִגִּיעַ לְדַרְגָּה זוֹ, זָכָה
לִהְיוֹת מָשִׁיחַ. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'שֵׁבֶט מוּסָר' (פרק כ' אות יט) בְּשֵׁם מִדְרָשׁ
שֶׁדָּוִד זָכָה לִהְיוֹת רֶגֶל רְבִיעִי בַּמֶּרְכָּבָה, כְּשֶׁאָמַר "ה' אָמַר לוֹ קַלֵּל".
רכשתי את הספרים, חמשה כרכים – כריכה קשה, דפים מהודרים וניקוד מלא,
מחירם מחיר עלות 100 ₪ - ללא מטרות רווח, (למעוטי יכולת ניתנת אפשרות הנחה משמעותית)
מומלץ מאוד, מחולק לפני נושאים – כולל מפתח עניינים מפורט.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)