chiddush logo

מה מסביר הרמב"ם מה כוונת המשנה הטובל לחולין סתירה בין פירוש המשניות לפסק ביד (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 21/1/2018

 משנה ו

[*] הטובל לחולין והוחזק לחולין אסור למעשר טבל למעשר והוחזק למעשר אסור לתרומה טבל לתרומה והוחזק לתרומה אסור לקדש טבל לקודש והוחזק לקודש אסור לחטאת טבל לחמור מותר לקל טבל ולא הוחזק כאילו לא טבל:


משנה ו

הטובל לחולין

לכאורה שמסתכלים בפירוש המשניות לרמב"ם רואים פירוש אחד, ושרואים את פסק ההלכה ביד נראה לכאורה שהרמבם שינה את פרשנותו מה המשנה מתכוונת הטובל לחולין.

בפירוש המשניות הוא אומר שאדם טובל למטרת אכילת חולין הוא לא יכול לצאת לשם אכילת מעשר אם הוא לא התכוון לטבול לשם אכילת מעשר שני והוא התכוון לשם חולין.

אבל הרמב"ם הלכות שאר אבות הטומאה פרק יג הלכה ב שם הוא אומר שהטובל לחולין הכוונה שהוא לא התכוון בטבילה לשום כוונה ובמקרה כזה הוא יכול לאכול והוא טהור רק לאכילת לחולין אבל לא לאכול מעשר שני

וזה לשונו: "וכן עשו חכמים מעלות בטבילה, כיצד מי שטבל בלא כוונה ה"ז טהור לחולין ואסור במעשר שני עד שיתכוון לטבול למעשר"

אולי הרמב"ם שינה את הבנתו בדברי המשנה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אריאל מרדכי פנדל (21/1/2018)
עיין כס"מ שם שהרמב"ם פסק לפי הגמרא בחגיגה שאומרת דלא בעי כוונה בטבילה לחולין. ואם כן "הוחזק לחולין": בפירוש המשנה פירש לפי פשט המשנה (שאינו להלכה) שטבל עם כוונת אכילת חולין, ובהלכות כתב שלא צריך שום כוונה. טבילה סתם היא כחזקת חולין כי היא לא מועילה לשום מעלה שמעליה.