ארמי אובד אבי
"ארמי אבד אבי וירד מצרימה"(דברים כו' ה') מה הקשר בין לבן הארמי לירידה למצרים? ברש"י-"ארמי אבד אבי-מזכיר חסדי המקום ארמי אובד אבי לבן בקש לעקור את הכל כשרדף אחר יעקב וכו',-וירד מצרימה-ועוד אחרים באו עלינו לכלותנו שאחרי זאת ירד יעקב למצרים וכו' "-יוצא שאין בניהם קשר אלא רק סיפור מקרים של חסדי ה'. בראב"ע-"אובד אבי-....שארמי הוא יעקב-כאלו אמר הכתוב:כאשר היה אבי בארם היה אובד-והטעם עני בלא ממון...והטעם כי לא ירשתי הארץ מאבי כי עני היה כאשר בא אל ארם-גם גר היה במצרים וכו' "-יוצא שאין כ"ך קשר אלא רק דוגמא לכך שהיה יעקב עני. ברשב"ם-"אברהם ארמי היה אובד וגולה מארץ ארם...כלומר מארץ נכריה באו אבותינו לארץ הזאת ונתנה הקב"ה לנו"-יוצא שאין קשר בין המקרים אלא זה דוגמא להגעה מחו"ל לארץ. באור החיים-"...ארמי זה יצה"ר שהוא רמאי גדול..אובד אבי פירוש אדם הראשון ע"ד אומרו אביך הראשון חטא ואבדו וגרם מיתה לו ולגורות הבאים אחריו והשריש בכל הנפשות חלק הרע וכו' "-(ראה שם שלומד ע"ד הקבלה ולא הפשט). בכלי יקר-"ואומר ארמי אובד אבי לא הזכיר את לבן בשמו אלא לומר שלפי שהיה מן ארם על כן נהג מנהג מקומו וממנו נמשכה מדה רעה זו האמורה בפס' וירשתה וישבת בה לבקש ישיבה של שלוה בעוה"ז..ולפי שמשם לקח יצחק את רבקה ויעקב את נשיו משם למד יעקב לבקש ישיבה של שלוה בעולם הזה וע"י זה קפצה עליו רגזו של יוסף וע"י זה נתגלגל הדבר שירדו מצרימה וכו' "-יוצא שיש קשר בשורש העניין שבגללו ירדו למצרים-שהוא החטא של רצון לשלוה בעוה"ז של יעקב. מובא בשם היהודי הקדוש וכן באלשיך -שלבן רצה לאבד את יעקב והוא היה מכשף גדול ולכן ידע שאם יחליף בין בנותיו בכך יזיק ליעקב ולכן החליף בין לאה לרחל-ובאמת בעקבות כך יוסף לא היה בכור ולכן כשקיבל את הכתנת קינאו בו אחיו ובעקבות זאת ירדו למצרים-שאילו היה בכור לא היו מקנאים בו כי לבכור מגיע יותר-וזהו שלבן רצה לאבד את יעקב ובעקבות זה ירדו למצרים. ואולי אפשר לומר שארמי אובד אבי זה כשרדף לבן אחרי יעקב שרצה אז לאובדו שלכן ה' ניגלה והזהירו ..ויעקב מרוב לחץ אמר "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה"(בראשית לא,לב) 'ומאותה קללה מתה רחל בדרך'(רש"י) ולכן כשחלם לא היה לו למי לספר שלכן סיפר לאחיו ולאביו-ואילו רחל היתה חיה היה מספר לה והיא היתה מרגיעה אותו -ויוצא שהסיבה שבגללה קינאו בו עד שמכרוהו שזה חלומותיו(כמו שאומרים כשמכרוהו) היתה יורדת אילו היתה רחל חיה ומה שמתה קרה בעקבות שלבן רדף לאובדו..וזהו הקשר שירדו למצרים בעקבות רדיפת לבן.. ואולי אפשר שהנה לאברהם נאמר רק שיגלו ולא נאמר לאן-כך שמה המיוחד במצרים שלכן גלו לשם דווקא?(-ואמנם זהו המיוחד בישראל שגולים למקומות חשובים שמצרים היתה מגדולי האומות של פעם..)וניראה שמי שיעץ על הגזרות שעל ישראל היה בלעם ובמקורות השונים נאמר שבלעם הוא לבן או בכ"א ממשפחתו-ולכן אולי אפשר שבנ"י לא הרגישו כ"ך רחוקים ממשפחתו של לבן (ובפרט שגם יצחק וגם יעקב לקחו משם את נשיהם..)ולכן היו מקושרים קצת לטומאתו ורשעותו ולכן כדי ליתנתק מהרעה הזו כדי ליתקדש לעם לה' היו צריכים לסבול ובכך ליתנתק לגמרי ממשפחה זו-וזאת יכלו לעשות דווקא במצרים ששם בלעם היה יועץ..ולכן כיון שלבן היה בו רצון להשמיד את ישראל שזה התחיל כבר אצל יעקב שזהו "ארמי אובד אבי" -אז לכן "וירד מצרימה" ששם ייעצו נגד ישראל ובכך יתנתקו מהמקור הרע הזה-(ואולי ע"ד הדרש "אובד אבי" שהיה בלבן טומאה שתכליתה לאבד את מקור כוחנו שהיא הקדושה ובכך היה מאבד את יעקב וצאצאיו-כמו שבפיזי בא לידי גילוי שרצה לאבדו)ולכן בזה מתחילים את עניינה של גלות מצרים בהגדה של פסח שבו מספרים את נס יציאת מצרים ולקיחתנו כעם לה'.