לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשות ויקהל – פקודי
לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשות ויקהל – פקודי
ויקהל
לח,ח: במראות הצובאות אשר צבאו: מהו 'אשר צבאו'?
שד"ל: "אולי הכוונה על דרך 'יבוא לצבוא צבא לעשות עבודה באוהל מועד'
(במדבר ד') ... , זמן קבוע לעבוד עבודה ליום אחד או ליומיים או לאיזה זמן
שיהיה. והנה, קצת הנשים קבעו לעצמן חוק ללכת פתח אוהל משה (שהיה נקרא אוהל מועד;
למעלה לג,ז), ושם היו הכל מביאים תרומתם (לו,ג) לעשות מלאכה בתרומת הקודש, כגון
לטוות את העיזים או מלאכה אחרת, והן נתנו מראותיהן". צבאו = קבעו והתעכבו לזמן
קבוע מראש. מעניין.
פקודי
לח,כא: אלה פקודי המשכן, משכן העדות: מדוע המשכן נקרא
'משכן העדות'? שד"ל: "מלשון 'ארון העדות', עניין תורה, והמשכן
כולו נקרא על שם לוחות העדות וארון העדות, כי הם עיקר הקדושה". הארון –
נותן הטון.
מ,לח: כי ענן ה' על המשכן יומם, ואש תהיה לילה בו: היכן
הייתה אש (במשכן או בענן)? שד"ל: "בלילה היה אש בתוך הענן.
הענן היה תמיד, ביום ובלילה, אלא שבלילה היה אש בתוכו (ועיין במדבר ט,כא)".
עוד נס גלוי, בענן היה לובש צורה אחרת בלילה. מעניין.
שבת שלום (מוקדמת), שנזכה לקבוע עתים לתורה
כחיילים בצבא ה', לזכות לעדות ה' דרך תורתו, לזכות בנס גלוי, אורן, בן וכו'.