chiddush logo

פנינה יומית...ז תשרי

נכתב על ידי שניאור, 9/10/2016

 

 

יום שישי ה' תשרי - וילך

 

הקהל וכהונה

בנוגע למצוות הקהל שבפרשתנו מובא בתוספתא "אותו היום כהנים עומדים בגדרים ופרצות, וחצוצרות של זהב בידיהם, תוקעין ומריעין ותוקעין [להקהיל את העם אל בית המקדש]. כל כהן שאין בידו חצוצרות אומרין דומה זה שאין כהן הוא" (סוטה פ"ז, ח).

ולכאורה צריך ביאור: הרי עיקר ענין הכהנים הרי הוא לעמוד לשרת בבית המקדש, ואם כן מהי שייכותם המיוחדת למצות הקהל, עד כדי כך, ש"כל כהן שאין בידו חצוצרות דומה שאין זה כהן הוא"?

ויש לומר הביאור בזה:

תוכן ענין הכהונה מבואר בכתוב שהם אלו ש"ישימו קטורה באפיך וכליל על מזבחיך" (ברכה לג, י), והיינו, עבודת הקטורת ועבודת הקרבנות.

והנה, תוכנם הרוחני של שתי עבודות אלו, הם העלאת דברים תחתונים וגשמיים לקדושה להיות ריח ניחוח לה'. שהרי, התוכן הרוחני שבקרבנות הוא ש"בקרבנות הי' כל החי עולה לה' על ידי בהמה אחת, וכל הצומח על ידי עשרון סולת אחד בלול בשמן" (תניא פל"ד), היינו לפעול שגם הצומח והחי, שהם בדרגא נמוכה יותר מאדם המדבר, שגם הם יתעלו לקדושה. וביותר מודגש זה בעבודת הקטורת שהיתה מסממנים שאינם ראויים למאכל אדם, עד שבין הסממנים היתה גם החלבנה שריחה רע (כריתות ו, ב), שבזה מרומז שתוכן הקטורת הוא להעלות גם הדברים שהם במדריגה נמוכה ביותר, וגם אותם להקטיר ולהעלות לקדושה נעלית.

ונמצא, שעיקר עבודת הכהנים הוא להעלות גם דברים גשמיים, נמוכים ותחתונים, לקדושה נעלית ביותר.

ועל פי זה מובן מה שדווקא הכהנים היו אלה שעליהם הי' מוטל להקהיל את העם כולו לבית המקדש, כי תוכן מצות הקהל הוא שעל כל ישראל כולם להקהל ולבא למקדש "למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה'", היינו, שמצוה זו באה לפעול בכל אחד מישראל, גם על מי שהוא בדרגא נמוכה, שיתעלה בעבודתו ויתקרב יותר להשי"ת, ותפקיד זה - להעלות ולקרב לה' גם אלו שהם בדרגא נמוכה - הוא הוא תוכן עבודת הכהנים.

ולכן, זוהי הבחינה אם "כהן הוא", שאם אין הכהן יוצא להקהיל את העם – "דומה זה שאין כהן הוא", כי בזה מוכח שלא הפנים תוכן ענין הכהונה, שהוא להעלות ולקדש גם הדברים התחתונים והנמוכים. ודווקא הכהן המקהיל את העם – הרי זה מוכיח שגם עבודתו בכל שאר שנות השמיטה היתה כדבעי, וכראוי לכהן אמיתי.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ד עמ' 127 ואילך)

לזכות

הת' מנחם מענדל שי'

לרגל הכנסו לעול המצוות בשעטו"מ

ביום ב' תשרי ה’תשע”ז

 

יה"ר שיגדל להיות חסיד, ירא שמים ולמדן

לנח"ר הוריו וכל משפחתו שיחיו

*

נדפס ע"י הוריו

הרה"ת אייל וזוגתו מרת גאלדא שיחיו

באנסיון

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע