chiddush logo

פנינה יומית... ד תשרי

נכתב על ידי שניאור, 6/10/2016

 

 

יום רביעי ג' תשרי - וילך

 

הקהל - בשנה ראשונה או בשנה שמינית?

בנוגע למצות הקהל כתוב בפרשתנו "מקץ שבע שנים במועד שנת השמטה גו' הקהל את העם וגו'" (לא, י-יב). וכתב רש"י "מקץ שבע שנים - בשנה ראשונה של שמיטה, שהיא השנה השמינית".

ולכאורה, לשון רש"י "בשנה ראשונה של שמיטה, שהיא השנה השמינית" תמוהה היא. שהרי, כאשר כותב שמדובר ב"שנה ראשונה של שמיטה" כבר מובן מעצמו שהכוונה ל"שנה השמינית", ומדוע כותב שני הדברים "שנה ראשונה של שמיטה" וגם "השנה השמינית"?

ויש לומר שבלשון זה נתכוון לרש"י ליישב קושי כללי בזמן מצות הקהל:

הטעם והמכוון למצוות "הקהל את העם גו'" הוא כדברי הכתוב "למען ישמעו גו' ויראו את ה' אלקיכם וגו'" (לא, יב). אמנם לפי זה יוקשה זמנה של מצוה זו, "מקץ שבע שנים", שהרי כשבאים לעורר על עשיית דבר, ובפרט על יראת ה', מן הראוי שתהי' ההתעוררות לא בסיום תקופה, אלא בהתחלתה של תקופה!

וזהו מה שמיישב רש"י בלשונו "בשנה ראשונה של שמיטה שהיא השנה השמינית", שבזה מבאר טעם קביעת זמנה של מצות הקהל בזמן זה דווקא.

ביאור הדברים:

מובן בפשטות (וראה ספורנו בהר כה, ד. אברבנאל כאן. ועוד), שכאשר באה השנה השביעית ויהודי משבית את שדהו וכרמו, כמצוות השמיטה – הרי שיש לו יותר זמן, בהיותו פנוי מעבודת האדמה, להתעסק בלימוד התורה, המביאה לידי יראת ה' ושמירת המצוות.

והנה, כאשר באים להתחיל מחזור חדש של "שש שנים" שבהם חוזרים ועוסקים בעבודת האדמה, יש צורך בהתעוררות מיוחדת שתפעל על ששת השנים הבאות, שגם בהם יהי' מצב של "ויראו את ה'", כפי שהי' בשנת השמיטה. וזהו מה שנקבע מצות הקהל אחרי שנת השמיטה, כי תוכן מצות "הקהל" הוא "להמשיך" את אותה התעוררות והתחזקות של שנת השמיטה גם לששת השנים הבאות.

ועל פי זה מיושב לשון רש"י "שנה ראשונה של שמיטה שהיא שנה שמינית", כי בזה מבאר התוכן של מצות "הקהל" – שההתחלה של המחזור של "שש שנים" – "שנה ראשונה של שמיטה" – "תקבל" מהתוכן של יראת ה' של שנת השמיטה שלפני', באופן שיהיו המשך אחד ועד שתיקרא בשם "שנה שמינית".

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 197 ואילך)

לעילוי נשמת

מרת יוכבד בת ר' שלום שכנא ע"ה

גולדשטיין

נלב"ע ביום כ"ד אלול ה'תשנ"ח

תנצב"ה

*

נדפס ע"י בני משפחתה שיחיו

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע