chiddush logo

נזק בריאותי לסביבה

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 21/9/2016

 "אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר"

מלבד לשון הרע, פגיעה "סמויה" בזולת מתרחשת במעשים שיש בהם נזק בריאותי לסביבה, גם מבלי שהמזיק התכוון לכך. למשל, המעשן בסביבת אנשים נוספים, הריהו כאחד מנוסעי הספינה הנוקב חור תחת מושבו בטענה שזה עניינו הפרטי. בפועל, הוא מאלץ אחרים לעשן באופן פסיבי בניגוד לרצונם, ומזיק לבריאותם. לא נרחיב על "מילתא דפשיטא": היות העישון מזיק לבריאות, ומשמעותו ההלכתית. "חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים" (תשמ"ג) מוכר לכל, ועוד לפני כן קריאתו המפורסמת והתקיפה של הרצי"ה זצ"ל מתשל"ז "להימנע מהרגל העישון והמיצוץ של חתיכות העשבים של טבק בתוך הפה והשפתיים..." בשנת תש"ס פורסם קול קורא ע"י הגרי"ש אלישיב ועוד רבנים שיש להשתדל ככל האפשר להימנע מעישון ובוודאי אין לגרום לאחרים לשאוף עשן. כיום יש תמימות דעים בין הפוסקים שגם הלכתית אין לעשן במקום ציבורי, והעושה כן חייב להתרחק משם (הובאו דבריהם בספר "פאר תחת אפר")

כיוצא בו: שימוש במכשירים סלולאריים המצוי בכל כיס ועל כל אוזן. אמנם מדובר בקרינת רדיו שאינה מייננת (=אין בה מספיק אנרגיה כדי לשנות את מבנה האטום( ואינה כרנטגן, אולם רמות גבוהות של קרינת רדיו יכולות לגרום השפעות בריאותיות על-ידי חימום הגוף, לרבות לאנשים שבסביבה במקומות סגורים. עדיין לא ברור האם השימוש בטכנולוגיה סלולארית מביא לסיכון של גידולים ממאירים ושפירים, אך בהתחשב בממצאי המחקרים העדכניים, יש לנקוט בעקרון הזהירות המונעת: הרחקת הטלפון הסלולרי מגוף המשתמש בזמן השיחה; להמעיט בשימוש ובשיחה במקומות בהם הקליטה חלשה (בשל מיעוט אנטנות או מיסוך הקליטה כגון מעלית, רכבת -וניתן לזהות זאת בסימוני המכשיר) מכיוון שרמת החשיפה עולה. הצבת אנטנות סלולאריות על גגות בתי מגורים עלולה לגרום ל"הכאת רעהו בסתר", ומחייבת היתר של המשרד להגנת הסביבה. והעיקר: נהיגה תוך שימוש במכשיר ידני עלולה לסכן את הסביבה ואין לכך כל צד היתר!

נוסחאות וגדרים הלכתיים בהיתר השימוש בסלולארי עדיין לא נוסחו (למעט בתפילה ובביהכ"נ) אולם יש להיזהר ולקחת אחריות לבל נכה איש את "רעהו" (בפרט במקומות סגורים): לקצר מאד בשיחות ולהתחשב במעירים על-כך, ואין מתאים לכך כימי אלול...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע