chiddush logo

מדוע לא הקיפו מימין בעת ניסוך היין המים ועולת העוף הרי עשן המערכה לא זזה ממקומה

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 4/9/2016

 

מדוע  לא הקיפו את המזבח וחששו מעשן המערכה לניסוך המים היין ועולת העוף הרי העשן לא התפזר ועמד במקומו?

מאת: יונתן שטנצל

הגמ' מסבירה את דברי המשנה  הגמ' מסבירה את הטעם שלא היו מקיפים מימין את המזבח  אלא ברגע שעלינו את הכבש והגענו לראש המזבח   אנו פונים ישר לשמאל המזבח לפינה הדרומית מערבית של נקודת הניסוך של ניסוך היין וניסוך המים וחטאת העוף : זבחים דף סד. וזה לשון הגמ':"אמר רבי יוחנן: נסכים שמא יתעשנו, ועולת העוף שמא תמות בעשן"

וכך כותב הרמב"ם בפירוש המשנה  מסכת זבחים פרק ו :"כבר בארתי לך בפרק החמישי כי כאשר עולה הכהן למזבח ופונה לצד ימין הרי הוא פוגש תחלה קרן דרומית מזרחית, והרי הוא סובב את כל המזבח ואחר כך יגיע לקרן דרומית מערבית כמו שיתבאר לך מאותה הצורה. אלא שהעולה לנסוך המים או היין או עולת העוף אם הוצרכנו לכך שאמרנו ששלשת דברים אלו צריך שיהיו בקרן דרומית מערבית לא חייבנוהו לפנות דרך ימין שאז יצטרך לסוב את כל המזבח, אלא יפנה בהם לאותה הקרן ויקריב שם ויחזור לאחוריו, והטעם לכך לפי שאם יסוב את המזבח והיין הזה בידו או המים יתעשן מעשן המזבח בעת סבובו ויתקלקל ריחו ואנחנו צריכים תמימים יהיו לכם ונסכיהם כמו שיתבאר במנחות. וכך גם עולת העוף אנו חוששין שתמות מחמת העשן".

וקשה לי מדוע העשן יכול להזיק לעולת העוף או ליין או למים של הניסוך הרי יש גמ' במסכת יומא דף כא. הגמ' דנה :"עשרה נסים נעשו בבית המקדש: ומוסיפה לרשימה גם שעשן המערכה לא הייתה זזה מהמערכה. :"דתניא: מעולם לא כבו גשמים אש של עצי המערכה, ועשן המערכה אפילו כל הרוחות שבעולם באות ומנשבות בו אין מזיזות אותו ממקומו". אם כן העשן לא זז מהמקום של המערכה וזה לא היה מגיע למקום הילוך הכהנים מסביב למזבח?

לתגובות [email protected]


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע