chiddush logo

פנינה יומית... יט אדר ב

נכתב על ידי שניאור, 29/3/2016

 

יום שלישי י"ט אדר שני - שמיני

 

הכשרת הבהמה שבאדם

בפרשתנו נאמרו סימני הכשרות של הבהמה "כל מפרסת פרסה ושוסעת שסע פרסות מעלת גרה בבהמה אותה תאכלו" (יא, ג).

סימני כשרות אלו יש בהם לימוד בנוגע לה"בהמה" שבאדם, היא נפשו הבהמית ויצרו הרע, שצריך לבררה ולהפכה לקדושה. והדרך לברר ולהבחין אם זוהי בהמה טהורה או טמאה הוא על ידי שני הסימנים, מפרסת פרסה ומעלת גרה:

בבהמה יש חילוק עיקרי בין ראש לרגל, שדוקא הרגל קרוב אל הארץ. וכן הוא בעבודת השי"ת, שאפילו בנפשו הבהמית, יכולים רק הכחות הקשורים עם ה"רגל", כח המעשה וכדומה להיות "קרובים" אל הארץ, ומונחים בענינים גשמיים וארציים, אבל ה"ראש" וכחות הנעלים שבו אינם צריכים להיות מונחים בענינים ארציים, כי אם "רחוקים" מן הארץ, כמו בראש הבהמה.

אך בזה שהראש "רחוק" מן הארץ לא די, אלא כדי שהבהמה תהי' טהורה צריך להיות הסימן של "מפרסת פרסה", והיינו, שגם ה"רגל" הסמוכה לארץ צריכה להיות עם פרסה – פרסא (באל"ף), שענינה הפסק והעלם – שאפילו כח המעשה (רגל) צריך להיות בהפסק מהענינים הארציים. ולאידך, הפרסה צריכה להיות סדוקה ומובדלת לגמרי, כפירוש תיבת "מפרסת", שמרמז על זה שהענינים הגשמיים והארציים לא יהיו מובדלים ומופסקים לגמרי מהראש, אלא צריך להשאיר בהם "סדק" שעל ידי זה יאיר בהם אור אלקי, להאיר גם את הענינים הארציים באור הקדושה.

אך בכל זה לא די, וכדי להכשיר את הבהמה שבו לגמרי צריך להיות גם הסימן ד"מעלת גרה", שבנוגע לכל דבר גשמי שעושה צריך לברר תחילה ולחזור ולברר עוד הפעם, "לטחנו היטב" (ל' רש"י על מעלת גרה) – "גוט איבערקייען" – האם לעשותו וכיצד לעשותו. ורק כאשר ישנם שני סימנים אלה אזי יכולים לעשות מהבהמה – בהמה טהורה, היינו, שהגשמיות תהי' באופן של טהרה.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"א עמ' 222 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע