chiddush logo

פנינה יומית...

נכתב על ידי שניאור, 9/12/2015

 

יום רביעי כ"ז כסלו - מקץ / חנוכה

 

"מתתיהו בן יוחנן"

יש לבאר בדר הרמז, תוכן השם ד"מתתיהו בן יוחנן (כהן גדול)", בשייכות לכללות דברי ימי החנוכה:

כי הנה, נצחון בני חשמונאי במלחמת היוונים, שהיתה בעיקרה מלחמה רוחנית – "לטמא" את שכלם של ישראל בטומאת חכמת יוון – הי' בזכות עבודתם באופן של מסירתנפש [חלשים ומעטים נד גיבורים ורבים]; כי כיון שמקור כח המסירת נפש הוא בנשמה, אשר היא "חלק אלקה ממעל" (תניא פ"ב), הנה מצד "כח ה' המלובש בה" – כל כוחות הטומאה והקליפות בטלים כנגדה ("בטלים ומבוטלים והיו כלא היו ממש לפני ה'" (תניא פי"ט)).

וזהו הרמז בשם "מתתיהו" – מתנת ה'. דהנצחון על היוונים, שאיפותיהם ומלחמותיהם, הרי זה באמצעות "מתנה" של עזר וסיוע מאתו ית' – מצד כח ה' המלובש בנשמה.

ועל כך מוסיף "בן יוחנן" [כלומר: במעמד ומצב של "יוחנן" (על דרך "בן חורין" – במצב של חירות)] – דאודות השם "יוחנן" איתא בגמרא (ברכות נז, א): "הרואה יוחנן בחלום, נסי נסים נעשו לו":

כי כיון שהיוונים טימאו את בחינת החכמה ושכל שבנפשות ישראל, רח"ל, הנה ישראל היו אז בשפל המדריגה; דהתינח בזמן גזירת המן, שחטאם של ישראל שהשתחוו לצלם לא הי' מעומק נפשם שהרי "לא עשו אלא לפנים – מיראת ההריגה" (מגילה יב, א. ובחדא"ג מהרש"א). אבל כאן, שטמאו את שכלם, הרי אין החטא מיראה בלבד אלא מרצונם והבנתם.

לכן, בזמן נס חנוכה היו צריכים לסיוע רב מאת ה', באופן של "נסי נסים" – בכדי שיוכלו לנצח במלחמתם נגד היוונים וכוחות הטומאה.

והוא המרומז ב"מתתיהו" – מתנת וסיוע השי"ת, "בן יוחנן" – סיוע רב ד"נסי נסים", וכל זה בכדי לצלוח מלחמת היוונים.

(ע"פ 'רשימות' חוברת קכה ס"ד ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע