chiddush logo

פנינה יומית... כד כסלו

נכתב על ידי שניאור, 6/12/2015

 

יום ראשון כ"ד כסלו - מקץ / חנוכה

 

"מלכות י-ו-ן הרשעה"

הנה, עיקר מלחמתם הרוחנית של היוונים כנגד קיום התורה ומצוות של ישראל, היתה בסיבת היותם פילוסופים, דחכמת הפלוספיא מכחשת הנבואה והקדושה האלקית.

והנה, ידוע (ראה תניא שער היחוד והאמונה פ"א) דשם כל דבר מורה על תוכנו ומהותו – וכך הוא בשם "יון", דיש לבאר שהוא מורה על "חכמה דקליפה":

דהנה, "יון" פירושו טיט, כמ"ש "טין היון" (תהלים מ, ג) שפירושו "לשון רפש" (רש"י), שטיר נוצר ממים מעורבים בעפר. והוא ה"לעומת זה" של חכמת התורה, "אין מים אלא תורה" (ב"ק יז, א), דכאשר "מערבים" עפר – חומריות, עם השכל (מים) נעשה חכמה דקליפה (טיט ד"יון").

[ובדקות יותר ענין זה ד"יון" שייך גם בלימוד התורה, כמאחז"ל "לא זכה נעשה לו סם המות" (יומא עב, ב), שאם ח"ו "לא זכה" – פירוש, שלא זיכך חומריותו (וממילא, לימודו מעורב בחומריותו) – נעשה לו "סם המות". כי אדרבה, על ידי ידיעותיו הוא מתיהר ומתגאה, מצדיק את מעשיו ומעוות את פסק דין התורה].

וענין זה נרמז באותיות י'ו'ן':

התחלת שם 'יון' היא באות יו"ד, המורה על בחינת חכמה (ראה תניא – אגרת התשובה פ"ד), ובשם "יון" הרי היא מורה על חכמה דלעומת-זה, היא חכמת הפילוספיא המנגדת לחכמה (יו"ד) דקדושה. והיינו, שהתחלת הנפילה היא רק בענינים של דעות נפסדות, מבלי לנגוע בעניני דיבור ומעשה שלו.

אלא שאחר כך מורידו מעט מעט (כמו אדם הטובע בטיט) עד שבא לידי מידות רעות, שהמדות נרמזו באות וא"ו (כי "המדות נכללות בדרך כלל במספר שש" (תניא שם), הם שש המידות חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד).

ועד שמורידו למטה מטה עד לרע גמור, כנרמז באות ן', שהיא נמשכת "למטה מן השורה", המורה על ירידה מחוץ לתחום הקדושה (ראה לקו"ת נשא כג, ב).

(ע"פ 'רשימות' חוברת ג)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע