chiddush logo

שאלה מעניינת על שם השם

נכתב על ידי DL2000, 13/8/2015

 שאלה: מעשה ביהודי שבשובו מחו"ל הזדעזע לגלות את מכוניתו החדשה והמפוארת מכוסה כולה בעפר )עקב

סופות חול שאירעו בימים האחרונים(, ועל גבי שמשת הרכב נכתב בכתב אשורי גדול: "שויתי ה' לנגדי תמיד", כאשר
שם השם נכתב בשם הויה ברוך הוא. מישהו שהיה מסוכסך עימו ניצל את המצב, ובחמתו קם ועשה את אשר לא
ייעשה, רח"ל. שאל בעל הרכב: מה עלי לעשות כעת? הרי לנהוג כך בודאי שאיני יכול, מחמת החול המכסה את השמשה. 
והפעלת המגבים הרי כרוכה במחיקת השם. האף אמנם איני יכול להשתמש במכוניתי?
תשובה: שבעת שמותיו של הקב"ה אסור למוחקם וטעונים גניזה. ואלו הם: הויה, אדנות, א-ל, א-לוה,
אלו-הים, ש-די, צב-אות, וכן א-היה. במוחקן עובר בלאו מן התורה המוזכר בפרשה שלנו: "ופסילי אלהיהן תגדעון
ואבדתם את שמם מן המקום ההוא, לא תעשון כן לה' אלוקיכם".
ויש לדון האם רשאי בעל הרכב למחוק את הכתב לא באופן ישיר, אלא בדרך 'גרמא', כגון שישפוך מים על גג הרכב,
והם יזחלו וימחקו את הכתב?
ובכן נאמר במסכת שבת: "הרי שהיה שם כתוב לו על בשרו – הרי זה לא ירחוץ ולא יסוך ולא יעמוד במקום טינופת.
נזדמנה לו טבילה של מצווה – כורך עליה גמי ויורד וטובל. ר' יוסי אומר לעולם יורד וטובל כדרכו, ובלבד שלא
ישפשף!". ובטעם ההיתר לטבול אנו לומדים שעשייה היא אסורה כיוון שכתוב "לא תעשו כן". אבל גרמ' מותרת,
וטעמם של חכמים שסוברים שצריך לכסות את השם בגמי ורק אז לטבול, זה משום שאין לעמוד ערום בפני השם.
הרי לנו שגרמא במחיקת השם מותרת, אלא שכתב ה'נודע ביהודה' שכל מה שבגמרא התירו מחיקת השם בגרמא זה
לדבר מצווה, אבל סתם כך, יש בזה איסור.
אך הגאון ר' יצחק זילברשטיין שליט"א השיב שבמקרה שלנו כיוון שהדבר נעשה ברשעות, וכן הכתב עומד בצורה
מבוזה, כתוב בתוך עפר, אין זה כבוד לשם השם, אלא גנאי הוא לו, ולכן אין איסור למחקו בגרמא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע