chiddush logo

עשרת הדברות לשלום בית

נכתב על ידי אלון, 11/6/2015

 

בגובה העיניים

א. אנוכי ה' – תאמין, יקירי, שאם מישהו מלמעלה דאג להכיר בינינו ולהוביל אותנו בדרך הפתלתלה אל החופה, כנראה שנועדנו זה לזו. גם אם כאן עלי אדמות החיישנים קצת מחוספסים מכדי לקלוט את אותה בת-קול מופלאה, מסתבר שבשמים היא הדהדה עוד לפני שנולדנו וקבעה בנחרצות ששני החצאים של הנשמות שלנו מרכיבים שלם אחד.

אני מבקשת שתזכור זאת תמיד אך במיוחד ברגעים של קושי ומתיחות, כאשר מסך ערפל מטשטש את המבט ויש תחושה מטלטלת שאנחנו גולשים במורד. זכור שאנחנו לעולם לא לבד. ה' איתנו בכל זמן ובכל מצב. בחיים שלנו, בבית שלנו ובוודאי גם בזוגיות שלנו. כמה הוא יהיה מורגש ומוחש? זו כבר הבחירה שלנו - עד כמה נפתח את הלב ונפנה לו מקום. אני אשמח, אהובי, שביחד ניתן לשכינה כמה שיותר מקום לשרות בינינו.

ב. לא יהיה... על פניי – זכור תמיד שאני האחת והיחידה שלך. מרגע שכרתנו בינינו ברית עולם, הקשר שלנו עולה לרמה אחרת לגמרי, שונה בתכלית מכל מערכת יחסים שיש לנו עם אנשים אחרים. לך לא יהיו 'ידידות' ואני אוותר בשמחה על 'ידידים'. את הדברים האישיים שלנו, את הסודות ואת החוויות העמוקות של החיים, נייחד ונשמור זה לזו לעולמים.

ג. לא תשא... לשווא – להיות 'נשוי' זה תואר מחייב. לא מדובר במצב סטטי אלא במשימת חיים. היא אומנם כרוכה בעבודה והשקעה בלתי פוסקת, אבל זו עבודה שכיף לעשות אותה כי היא נעשית עם האדם שאתה הכי אוהב בעולם... אני מסתכלת לפעמים על תמונות החתונה שלנו, איך עמדנו שם צעירים ויפים, מביטים זה על זו קורנים מאושר כשהעיניים בורקות באור מיוחד. כמה שנים חלפו מאז ולא מעט גלים טלטלו את ספינת חיינו. את העיניים הבורקות מעטרים כבר כמה קמטים וגם השיער הספיק לקבל גוונים אחרים. אבל אני שמחה לגלות כל פעם מחדש שהאור והאושר שניבטים מעינינו רק טיפסו והאמירו למחוזות גבוהים יותר.

ד. זכור את יום השבת לקדשו – כל השבוע אנחנו נורא עסוקים. הלימודים, העבודה, הסידורים, הילדים. אני לא מתלוננת לרגע אלא רק מודה לה' שנותן לנו את הכוחות והבריאות להמשיך ככה. ובכל זאת מרוץ החיים הבלתי נגמר סוחף אותנו איתו ולא משאיר זמן ופניות נפשית לטובת המרחב הזוגי היקר שלנו. מזל שיש בעולם דבר מדהים כזה שקוראים לו שבת. רגעים קסומים שבהם הזמן עומד מלכת. הטלפון האובססיבי מרפה מאתנו לכמה שעות ואפילו האינטרנט והמייל שובקים חיים. שאון החול מתחלף בצלילים קסומים של שלווה לבנה וצמח האהבה שלנו מקבל מים צלולים ומרעננים. תגיד, יש סיכוי שנצליח למשוך משהו מפיסת גן העדן הזה ולמצוא כדוגמתו לפעמים גם בימות החול?

ה. כבד את אביך ואת אמך – אני יודעת שלא קל לך עם דברים מסוימים שאתה רואה ושומע אצל המשפחה שלי, ואני מניחה שלא יעודד אותך לשמוע שגם אני מרגישה ככה לפעמים ביחס לשלך... כשבחרנו זה בזו ידענו שכל אחד גורר אחריו 'תיק' משפחתי עם הורים ואחים והיסטוריה מורכבת. אני מקווה שנדע לכבד ולהעריך את הורי הצד השני, שנצליח להקשיב להם ולהתמקד בטוב שיש בהם, ולבסוף נבחר ביחד מה מתוך הבתים שגדלנו בהם נרצה לאמץ לקן המשותף שלנו.

ו. לא תרצח – אתה כבר מכיר את הרגישות שלי ואת הדמעות שפורצות בקלות גם כש"מה בסך הכול קרה? זה לא סוף העולם...". אנא ממך, את הציניות והעקיצות שאתה מחליף בכיף עם החברים שלך - חסוך ממני. כנראה שאלוקים ברא אותי עם מנגנונים אחרים, ואני לא נהנית מזה אלא רק נפגעת.

ז. לא תנאף – הנאמנות המוחלטת היא אבן יסוד בזוגיות שלנו. בעולם של מוחצנות, מתירנות ומדיה פתוחה זה מציב אתגר גדול בפני גבר ואישה שלא מוכנים ששום דבר יסדוק את ה'אחד' שלהם. בעידן בו נורמות היחסים בין גברים לנשים משוללות גבולות זה מחייב אותנו לזהירות ולאחריות מיוחדת כדי לשמור על עצמנו ועל הברית שכרתנו בינינו.

ח. לא תגנוב – אני יודעת שאתה עובד קשה ועסוק באלף דברים. חשוב לי להרגיש שאני לא הדבר האלף ואחד שלך. אני רוצה להרגיש הראשונה במעלה וחשוב לי גם לשמוע את זה בקולך. אני צריכה שתגיד לי שאתה אוהב אותי ושתגיד את זה לעיתים קרובות. המילים הטובות, החיזורים הקטנים, המחמאות שלך, הם החמצן שלי. הם נותנים לי דלק לעוד הרבה השקעה ועשייה. ודרך אגב, לשאלה 'מה דעתך על השמלה החדשה שקניתי?' אל תענה כמו יהודי טוב בשאלה 'כמה היא עלתה?...'. יש רק תשובה נכונה אחת שאתה אמור לענות עכשיו: 'מ-ה-מ-מ-ת'. אני ראויה לזה. אני נותנת בשבילך את הנשמה. אל תגזול ממני את מה שמגיע לי.

ט. לא תענה ברעך עד שקר - אל תבטיח לי סתם ואל תפזר מילים שאתה לא בטוח שיש להן כיסוי. כשאתה אומר לי בטלפון "נשמה, חמש דקות אני בבית", אני לוקחת אותך ברצינות, ומחממת כבר את ארוחת הערב הטעימה שהכנתי בשבילך. בבקשה ממך, תדאג שהחמש לא יהפכו לחמישים. אני יודעת, יש לפעמים פקקים בדרך. אבל גם אתה הרי יודע את זה. מראש יכולת להתארגן כדי לא לאחר לאירוע שאתה יודע שהוא כל-כך חשוב לי.

י. לא תחמוד – המקדש שאנו עמלים לבנות יחד הוא יצירה ייחודית שאין עוד כמותה בעולם. אל תפזול החוצה. אל תשווה אותי לאחרות, לא בפה ולא בלב, ואל תסתכל על בתים ועל זוגות אחרים במבט של קינאה. זכינו לחלקת אלוקים הקטנה שלנו. ביחד, באהבה ובעבודה משותפת, נוכל להפוך אותה לגן עדן.

 

מתוך האתר: http://www.zomet.org.il/?CategoryID=160

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע