תפילה בלשון עברית
הרמב"ם מביא סיבה מדוע אנשי כנסת הגדולה תיקנו את נוסח התפילה, מטעם שהבנים שנולדו בגלות לא ידעו לדבר בלשון אחת ברורה, אלא 'והיתה שפת כל אחד ואחד מעורבת מלשונות הרבה, וכיון שהיה מדבר אינו יכול לדבר כל צרכיו בלשון אחתאלא בשיבוש שנאמר... ומפני זה כשהיה אחד מהם מתפלל תקצר לשונו לשאול חפציו או להגיש שבח הקב"ה בלשון הקודש עד שיערב עמה לשונות אחרות' וכו' (הלכות תפילה פרק א הלכה ד). נישאלת השאלה מה העניין שידברו דווקא בלשוה"ק, הרי תפילה נאמרת בכל לשון (משנה סוטה פרק ז משנה א)?- מרן גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א מסביר ('צמאה נפשי' שער ג פרק ג) שהכוונה העמוקב היא שקשר הנבואה ניפסק ולכן התפילה לא מקושרת כראוי, וזהו עניין לשוה"ק שהיא לשון הנבואה, ראה שם באריכות ובעמקות. וניראה שאפשר אולי להסביר שכוונת הרמב"ם היא שהם ניסו להתפלל בעברית ושיבשו, ולא שחובה דווקא בעברית, שמסביר את הפס' מה היה "ואינם מכירים לדבר עברית" שניסו ולא הצליחו, אבל מצד העקרוני הבעיה היתה שלא 'יכלו לדבר כל צרכיו בלשון אחת' ולא משנה באיזה לשון. אי נמי, הגמ' מסבירה שיש לחלק בין תפילת רבים לתפילת יחיד (סוטה לג,א) וכן הביא הרמב"ם בפירוש המשניות 'ותפילה ידוע ומתפללין בני אדם בכל לשון, אמנם זה בציבור אבל יחיד יזהר בעצמו שלא יתפלל אלא בלשוה"ק' מימלא יש להדגיש ברמב"ם 'כשהיה אחד מהם מתפלל.. בלשוה"ק' שמדובר על יחיד שמתפלל ומימלא צריך דווקא בלשוה"ק, ובפרט שקודם שתקנו את נוסח התפילה כיון שלא היה נוסח קבוע מן הסתם כל אחד התפלל ביחידות, ומימלא היתה רק תפילה ביחיד ולכן צריך דווקא בלשוה"ק. אי נמי, אמנם תפילה זה בכל לשון, אבל לכתחלה היה ראוי להאמר בלשוה"ק, שאמנם הבקשות לא משנה באיזה לשון נאמרים, אבל כשמתפלל שבח לה', ראוי שהמלאכים יבינו כיון שגם הם משבחים לה', והם משבחים בלשוה"ק, ולכן ראוי שיהיה בעברית (שיצורפו יחד), ולכן 'להגיד שבח הקב"ה בלשוה"ק' שזה ראוי לכתחילה דווקא בעברית, אמנם בפועל מותר בכל שפה אבל לכתחילה עדיף בעברית. ואפשר שאף בקשות לכתחילה ראוי שיהיה בעברית כדי שיתיפה דרך המלאכים שהם מבינים עברית בלבד (רבי יהודה ברבי יקר. פרוש התפילות, פרוש קדיש). ואולי אפשר שאמנם תפילה נאמרת ברבים בכל לשון, וסיבתו זה שלא צריך את עזרת המלאכים, אולם ניראה בנוסף שכיון שהתפילה היא ע"י רבים, אז היא מצטרפת לתפילת כלל ישראל, ולכן בבנ"י ודאי שיש הרבה שמתפללים בלשוה"ק, וכך יחד מתעלה התפילה להחשב מקושרת ללשוה"ק שהיא שפת הקדושה, ובכך מעלה את כל העולם, ולכן בזמן עזרא שלא ידעו עברית היתה בעיה שלא יהיה כלל מי שידע עברית בשלמות, ולכן תיקנו שמונה עשרה בעברית כדי שיהיה מי שיתפלל בלשוה"ק.
לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ.