איזהו שוטה המאבד מה שנותנים לו
האם אדם היושן בבית הקברות מוגדר כשוטה?
מאת: יונתן שטנצל
הגמרא בחגיגה ג. קובעת כי מספר בדיקות המאבחנות אדם האם הוא נורמלי או לא.
"ת"ר איזהו שוטה היוצא יחידי בלילה והלן בבית הקברות והמקרע את כסותו"
הגמרא מסבירה כי מחלוקת בין רב הונא לרבי יוחנן האם צריך שהשוטה יעשה את כל 3 הפעולות ביחד על מנת להוכיח לנו שהוא לא שפוי כמו רב הונא , או שמספיק שיעשה את אחד מהדברים המוזרים האלה על מנת שנגדיר אותו כשוטה כשיטת רבי יוחנן.
ולפי רבי יוחנן יוצא שאדם היושן בבית הקברות הוא מוגדר שוטה.
והרי הגמרא מביאה מעשה ברכות יח: מעשה בחסיד אחד שהלך לישון בליל ראש השנה בבית הקברות ושמע שתי רוחות שמגלות אחת לשנייה מתי כדאי לזרוע בשדות, (התניא מעשה בחסיד אחד שנתן דינר לעני בערב ר"ה בשני בצורת והקניטתו אשתו והלך ולן בבית הקברות ושמע שתי רוחות שמספרות זו לזו אמרה חדא לחברתה חברתי בואי ונשוט בעולם ונשמע מאחורי הפרגוד מה פורענות בא לעולם אמרה לה חברתה איני יכולה שאני קבורה במחצלת של קנים אלא לכי את ומה שאת שומעת אמרי לי הלכה היא ושטה )
והגמרא במסכת בבא קמא קובעת כי כל מקום שכתוב חסיד זה או יהודה בן אילעאי או רבי יהודה בן בבא) הא כל היכא דאמרינן מעשה בחסיד אחד או רבי יהודה בן בבא או רבי יהודה ברבי אילעאי בבא קמא קג:
אז זה ברור שאותו חסיד לא היה שוטה אלא היה תנא חשוב מזמן המשנה.
אשמח לתשובה על השאלה