הרוגים על קידוש השם (חללי צה"ל)
'ושמעתי שהיו אומרים: הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן. מאן נינהו? אילימא ר"ע וחבריו, משום הרוגי מלכות ותו לא? פשיטא בלאו הכי נמי. אלא הרוגי לוד' (בבא בתרא י,ב) 'הרוגי לוד - לוליינוס ופפוס אחים שהרגם (טורנוסרופוס) הרשע בלודקיא כדאמרינן במסכת תענית (דף יח:) על ידי גזירה שנגזרה על ישראל להשמיד על שנמצאת בת מלך הרוגה וחשדו את ישראל עליה ועמדו האחי' הללו ואמרו מה לכם על ישראל אנו הרגנוה' (רש"י) מדוע הם כ"ך גדולים עד שאין בריה יכולה לעמוד במחיצתן?- בפשטות כיון שמסרו נפשם אז התעלו מעל מעלת הבריות שנישארו בחיים. אולם ניראה שיש בזה יותר, שהנה מצאנו עוד הרוגי על קידוש השם, והם חיילים שמתים במלחמה. בעקבות חטאו של עכן בנ"י נפלו בעי, "ויכו מהם אנשי העי כשלשים וששה איש וירדפום לפני השער עד השברים ויכום במורד וימס לבב העם ויהי למים" (יהושע ז,ה) למה נהרגו? הרי אם ה' רצה להעניש את בנ"י אז מספיק שהיו נכשלים בכיבוש העי (כמו שקרה) לשם מה היה העונש גם לההרג?- בפשטות אפשר שכיון שה' לא עזרם אז נהרגו, ולא שזה חלק מהעונש. והנה מובא בגמ' (ב"ב קכא,ב) 'ויכו מהם אנשי העי כשלשים וששה איש. ותניא: שלשים וששה ממש דברי ר' יהודה, אמר לו רבי נחמיה: וכי נאמר שלשים וששה? והלא לא נאמר אלא כשלשים וששה? אלא זה יאיר בן מנשה ששקול כרובה של סנהדרין' מי שנהרג זה גדול הסנהדרין, מדוע לא סתם מישהו? וגם אם הוא היה מקדימה במלחמה כראוי לזכות קדושה שתהיה נילחמת בשיא הקרבות כדי להעמיד זכות על הלוחמים, ולכן נהרג ראשון, מדוע הנביא מפרט זאת, וכי משנה מי מת? הרי הדין היה על כלל ישראל ולא דווקא על הסנהדרין?- לכן ניראה שמיתתו באה ללמד על עניין ההרוגים על קידוש השם. סיבת הכשלון בקרב היה על חטאו של עכן שלקח מהחרם, שהחרם היה העלאת ממון יריחו לה': “והעיר שרפו באש וכל אשר בה רק הכסף והזהב וכלי הנחשת והברזל נתנו אוצר בית ה'” (ו,כד). מימלא כיון שהחטא היה בפגיעה בהעלאת הגשמי לה' אז הפגיעה היתה בכשלון הקרב ובמיתת לוחמים, שכיבוש א"י זה כדי לקדשה לה' (שיש קדושת א"י בהלכות כשבנ"י עליה, ובכלל כאן מקום המצוות בשורשו בעולם) ובמלחמה יש עניין של קידוש ה', ולכן העונש על מיעוט קדושת ה' בעולם באה בצורה זו דווקא. ומי שנהרג היה גדול הסנהדרין, ששקול כ-36 לא במקרה נאמר המספר, שאחרת לפי ר"נ היה צריך להאמר שמו, מדוע נירמז בצורת מספר?- אלא זה בא ללמדנו על עניין הקשר לסנהדרין, שהם מקדשים את העולם, ע"י קביעת ההלכה למעשה בעולם, הם מרכז פסיקת ההלכה והמסורת, וכך גם הלוחמים קשורים לקידוש העולם. מספר 36 בנוסף להיותו רוב סנהדרין הוא גם חצי משם השם השלם, בן 72 אותיות, שהוא גילוי ה' המלא, ה' בשלמותו, וכיון שנילחמים בסכנת חיים זה קשור לשם ה' השלם, כש'למטה' בעולם מתגלה 36 שכנגדו גם בשמים מתקדש ומתגלה כביכול מספר כזה, שיחד בשלמות זה 72. וניראה יותר מזה, שלר"נ מדוע לא נאמר בצורה שלא נישמע כאילו זה 36 אנשים (שזהו פשט הפס')? ולר"י מדוע נאמר "כ" הרי היו ממש 36 הרוגים?- אלא ניראה שבאמת נהרגו 36 אלא שאחד מהם היה יאיר בן מנשה, וחלקו מה יותר חשוב לפס', אבל בעצם את שניהם בא הפס' לומר, ואם כך אז יוצא 36 אנשים, שזה בעולם, ויאיר ששקול כשלושים ושש במעלת קדושתו, כנגד שמים, סה"כ 72 כנגד השם השלם. מימלא מי שנהרג על קידוש השם הוא קשור לשם השלם של גילוי ה' השלם, וזה דבר שאינו גלוי כיום בעולם, שה' מסתתר ולא מגלה בגלוי את מעשיו ומחשבותיו בעולם "אכן אתה א-ל מסתתר אלקי ישראל מושיע" (ישעיהו מה,טו). לכן כיון שאותם אנשים מסרו נפשם על קידוש השם, בין שחשבו על כך ובין שלא חשבו על כך, שאמנם ודאי שעדיף שיעשה במחשבה לקידוש השם, אולם בכל מצב זה חל, שהרי הרוגי לוד רק רצו להציל את ישראל (שלא היו צדיקים), כיון שמתו על קידוש השם, אז מתחברים לשם ה' השלם, כיון שמראים בחייהם שה' בכל ולכן מוכנים למות למען דברים שה' רוצה, שמעשיהם כעין מגלים את ה' הניסתר בעולם בשלמות. לכן אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, שהבריות קשורות לדרגה של העולם, שה' מסתתר ולא גלוי, ואילו הם קשורים לשלמות השם, שזה שם השם בגילוי שלמותו (שכל שם זה גילוי ה' בעולם, איך מופיע בעולם) ולכן הם מעל מדרגת שאר בריות. ניראה שלכן נדב ואביהו בני אהרן במיתתם קידשו את המשכן לקדושתו (ראה ב'תורת המקרא' של מרן שר התורה הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א, פרשת "אחרי מות") שבמיתתם התקשרו לשם השם השלם, שזהו מעלתו של המשכן, ובזה יובן עומק הגמ' 'כיון שמתו בני אהרן, אמר לו: אהרן אחי לא מתו בניך אלא להקדיש שמו של הקב"ה' (זבחים קטו,ב) שיש עניין של קידוש השם, כמו מתים על קידוש השם, וזה קידש את המשכן שהוא מקום גילוי ה' בעולם, ולכן קשור לשם בן 72 אותיות, שזה השם בשלמותו. ניראה שאף בימנו שיש לצערנו חללים של צה"ל ונפגעי טרור הי”ד, שהם מתים על קידוש השם,זה קשור לשם הגדול, ובזכותם אנו מתחברים ומתקדמים לגילוי השם הגדול שיהיה בגאולה בבי"א.
לע"נ חללי צה"ל ונפגעי הטרור הי"ד
לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ.