ברכת הלבנה בלילי שבתות וימים טובים
יש דעות שונות בשאלה האם מותר לברך את ברכת הלבנה בלילי שבתות וימים טובים.
בשו"ת הרמ"ע מפאנו סימן עח, כתב שאין לברך את ברכת הלבנה בשבת, מטעם שאין מערבים שמחה בשמחה.
ונראה לבאר בדבריו, שכיון שיש שמחה בשבת, הרי שלא יהיה ניכר השמחה שבשעת מצוות קידוש לבנה, וכן כתב הבן איש חי בטעם שלא מברכים ברכת הלבנה בשבתות ובימים טובים "שבשבת ויו"ט בלא"ה איכא שמחה, ואינו ניכר כבוד הלבנה בזה".
ובמוצאי שבת ובמוצאי יום הכיפורים אע"פ שיש בהם קצת שמחה, משום שהשמחה של שבת ויה"כ עדיין משאירה את חותמה גם במוצאי שבת, מ"מ השמחה אינה כה גדולה, ושפיר ניתן לקדש את הלבנה במוצאי שבתות ימים טובים ויום הכיפורים.
אמנם אם קיים חשש שאם לא יקדשו את הלבנה בשבת וביום טוב יעבור זמן המצווה- מותר לקדש את הלבנה בשבת, כך כותב הב"ח "פעם לא נראית הלבנה עד ליל ראשון של סוכות ועשה מעשה וקדשוה מאחר דא"א לקדשה אח"כ.
והסכימו עימו פוסקים רבים, אלא שה "אור לציון" כתב שטוב לקרא את ברכת הלבנה מתוך הגמ' כאילו קוראים דרך לימוד, ויוצאים בזה אף ידי חובת מצוות קידוש לבנה, ומ"מ דעת רוב הפוסקים היא שאם נאלץ לברך את הלבנה בשבת- יכול לברך כהרגלו.