קנייני העולם
"תפל עליהם אימתה ופחד בגדל זרועך ידמו כאבן עד יעבר עמך ה' עד יעבר עם זו קנית" (טו,טז) 'חמשה קנינים קנה לו הקדוש ברוך הוא בעולמו, ואלו הן: תורה קנין אחד, שמים וארץ קנין אחד, אברהם קנין אחד, ישראל קנין אחד, בית המקדש קנין אחד. תורה מנין? דכתיב "ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז". שמים וארץ מנין? דכתיב "כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי" ואומר "מה רבו מעשיך ה' כלם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך”. אברהם מנין? דכתיב "ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ”. ישראל מנין? דכתיב "עד יעבור עמך ה' עד יעבור עם זו קנית”, ואומר "לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם”. בית המקדש מנין?דכתיב "מכון לשבתך פעלת ה' מקדש אדני כוננו ידיך”, ואומר "ויביאם אל גבול קדשו הר זה קנתה ימינו”.' (אבות ו,י). מכאן שה' קנה 5 קניינים בעולם, אולם בגמ' מובא שקנה 4 קניינים: '..ישראל שהן בני בני בחוני, בני אברהם יצחק ויעקב, אחד מארבעה קנינין שקניתי בעולמי: תורה קנין אחד, דכתיב "ה' קנני ראשית דרכו", שמים וארץ קנין אחד דכתיב "קונה שמים וארץ", בית המקדש קנין אחד דכתיב "הר זה קנתה ימינו", ישראל קנין אחד דכתיב "עם זו קנית" ואתה אמרת העבירם באומה אחרת?' וכו' (פסחים פז,ב) אז כמה קניינים קנה?- וניראה שיש ללמוד על הבדל בקניינים מצד הראיות, שבאבות מובא: "עד יעבור עמך ה' עד יעבור עם זו קנית” ואילו בגמ' מובא רק "עם זו קנית", שבפשטות זה רק הבדל בכמה מהפס' הביאו, שבאבות הביאו את כל חלק הפס' כדי להוכיח שמדובר על בנ"י ובגמ' רק הביאו את האמירה שזהו קניין. אולם ניראה שיש הבדל עקרוני, שהנה על הפס' הזה מובא '..ואומר "תפול עליהם אימתה ופחד עד יעבר עמך ה'" זו ביאה ראשונה, "עד יעבר עם זו קנית" זו ביאה שניה, אמור מעתה ראויין היו ישראל לעשות להם נס בביאה שניה כביאה ראשונה אלא שגרם החטא' (סוטה לו,א) הרי שהחלקים השונים מדברים על זמנים שונים. מימלא בגמ' שמובא רק "עם זו קנית" מדבר על זמן עזרא, וזה מובן כיון שבגמ' מדובר שה' מדבר עם הושע אחרי שהושע אמר להעביר את בנ"י באומה אחרת, לכן הראיה היא מזמן עזרא שבו זה קשור עם החטא. לעומת זאת באבות מובא כל הפס' שזה שני הזמנים, שזה כלל הזמן. מימלא באבות הקניינים הם קניינים של תיקון העולם ע"פ תהליכיו, ולכן בהתחלה זה תורה שקדמה לעולם ואח"כ העולם (שמים וארץ) שניבראו ע"פ התורה ('הסתכל באורייתא וברא עלמא') ואז בא אברהם שהיה הניבחר בעולם להקים את עם ישראל שיתקשר בתורה ויתקן את העולם, ואז ישראל שהם הרבים,עם בנ"י, שקיבלו את התורה, ואח"כ ביהמק"ד שהוקם בירושלים, ומזה מתקנים את העולם, ויש חשיבות לשני הזמנים, של יהושע ועזרא, כיון שזה שני מעמדות שונים, שבית ראשון היה עם שכינה ונבואה, ואילו בית שני היה בלי השכינה ובקושי נבואה (רק בתחילתו), ולכן יש קשר בין מעמד בנ"י וביהמ"ק בסוגי מעמדו השונים, ולכן מובא בפס' שני הזמנים וכן במקדש מובא גם "ויביאם אל גבול קדשו" כרמז למעמד השונה בין העליות לארץ. לעומת זאת בגמ' מובא כעניין של חשיבות של בנ"י (שהרי זה בתשובה להושע), ולכן מובא בלי אברהם שהרי בנ"י יצאו כהמשך לאברהם ולכן זה אחד, וזהו שמודגש 'בני אברהם יצחק ויעקב', ומובא תורה שזה החלק של מעלה המקושר בה' (תורה וקב"ה אחד) ומובא העולם שזה הצד התחתון, ומקדש שהוא חיבור שמים וארץ עליונים ותחתונים כיון ש'בית קדשי הקדשים שלמטן מכוון כנגד בית קדש הקדשים של מעלן "מכון לשבתך" מכוון כנגד שבתך' (יר' ברכות ד,ה), וכל זה נעשה ע"י בנ"י ולכן הפס' של אברהם (באבות) מובא בגמ' על שמים וארץ, כבא לומר שקניינים היה בשביל שיהיו מתוקנים וזה ע"י הניבחרים לתיקון העולם, שזה מתחיל באברהם הניבחר להקים את העם שיתקן את העולם. (באבות זה 5 כנגד חמישה חומשים שהבאת התורה לעולם באה לתקנו מפגימותיו, שזה מתפרט במצוות התורה, ובגמ' זה 4 כנגד תיקון הכל-4 כעין מכל הצדדים). והנה בגמ' על העליות השונות מפרש רש"י שהחטא הוא 'חטאם של ישראל בימי בית ראשון, ונגזר עליהם שלא יעלו אלא ברשות' ניראה שהדימוי בין העליות גם בא לומר שהעליות השונות קשורות, וזהו שמזמן יהושע והלאה קשור לזמן עזרא, שחטאו בבית ראשון והשפיע לשני. ולכאורה כיצד קרה שהגיעו לע"ז בבית ראשון?- ניראה שקשור ליהושע, שלא מיהר לכבוש את א"י שהיתה מלאה בעובדי ע"ז וגם השאירו, וככה קרה שהדרדרו לע"ז אחרי העממין. מימלא זה ממש קשר בין עלית יהושע לעלית עזרא, שזה גרם לזה. וניראה אפילו יותר מזה שעצם זה שיהושע לא כבש את כל א"י זה גרם לחיסרון בקדושה כיון שכיבוש הארץ קשור לקדושה שחלה בקישור לבנ"י, וזהו "עד יעבר עמך ה' עד יעבר עם זו קנית תבאמו ותטעמו בהר נחלתך מכון לשבתך פעלת ה' מקדש אדני כוננו ידיך ה' ימלך לעלם ועד" שהעליה לארץ וכיבושה וההתנחלות בה קשור לפעולת המקדש בעולם, שמביא לשלמות הקדושה עד שמגיעים לחיבור בין מקדש של מעלה ושל מטה והקדושה תמלא את כל העולם, עד ש"ה' ימלך לעלם ועד"
לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ