chiddush logo

פרשת בא-בואה של הגאולה- כיצד?/מאת: אהובה קליין.

נכתב על ידי אהובה קליין, 22/1/2015

 פרשת בֹּא- בּוֹאה שלהגאולה-כיצד ?

מאמר מאת: אהובה קליין.

[לעילוי נשמת אמי: חיה ז"ל בת בן ציון]

פרשה זו  מתארת את תחילת  גאולת עם ישראל ,הדבר הפלאי הוא: שדווקא מתוךהחושך יוצאת הגאולה המיוחלת לדרך.

"ויהי בחציהלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים מבכור פרעה היושב על כיסאו עד בכור השבי אשרבבית הבור וכל בכור בהמה: ויקם פרעה לילה הוא וכל עבדיו וכל- מצרים ותהיצעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת: ויקרא למשה ולאהרון לילה ויאמרקומו צאו מתוך עמי גם אתם וגם בני ישראל ולכו עבדו את ה' כדברכם: גם- צאנכם גם-בקרכם קחו כאשר דברתם ולכו וברכתם גם אותי:[שמות י"ב ,כ"ט-ל"א]

השאלות הן:

א] מה היה טיבושל  ליל מכת בכורות?

ב] באיזה אופן פרעהחיפש את משה?

ג] כיצד התרחשההגאולה?

ליל מכת בכורות.

אור החיים מסביר: כי אותו לילה - ליל מכת בכורות במצרים- היה לילה מיוחד הוא האירבבהירות כמו אור יום והדבר רמוז בפסוק: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמורבעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" [שם י"ג, ח] השאלה היא: האם אור זה האירלטובים ולרעים גם יחד?

והתשובה היא : כשקםפרעה בחצי הלילה , ה' מנע ממנו את האור והוא היה שרוי בחשכה.

הרמב"ן מביא אתדברי הגמרא [מסכת ברכות, ט]: הגאולההתרחשה בלילה שנאמר: "הוציאך ה' אלוקיך ממצרים לילה, אך היציאה ממש התרחשהביום, שנאמר: "ממחרת הפסח יצאו בני ישראל ביד רמה לעיני כל מצרים"

פרעה קורא למשהואהרון.

רש"י מבאר: כי פרעה היה מחזר על פתחי העיר וצועק: היכן משה נמצא? היכן אהרוןנמצא?

רש"י מסתמךבדבריו על  מכילתא: "מגיד שהיה פרעהמחזר ושואל בכל ארץ מצרים: היכן משה שרוי? היכן אהרון שרוי?[פסחא פ' י"ג ]

ועל פי מדרשחז"ל: מסופר רעיון זהלפרטיו: היה פרעה מחזר על פתחיהם של בתי עבדיו, אוסף אותם אתו והולך בלילה בשווקיםוקורא: היכן משה, היכן  גר כעת?

כתגובה- ילדי ישראלהיו לועגים לו ושואלים: פרעה לאן פניך מועדות? היה עונה להם כי את משה הוא מחפשוהם היו ממשיכים ללעוג לו וכל פעם מצביעים על מקום אחר, כאשר סוף, סוף פרעה ראה אתמשה: אמר לו : קומו צאו מתוך עמי" [שמות י"ב, ל"א]

 

ענהלו משה: האם אנחנו נחשבים לגנבים שנצא דווקא בלילה?

 ה' ציווה עלינו: "לא תצאו איש מפתח ביתו עדבוקר" [שם י"ב, כ"ב]

עלינולצאת ביד רמה לנגד עיניהם של תושבי מצרים.

אור החיים מבאר כימהמילה :"לילה" –המופיעה פעמיים –ניתן ללמוד- כי פרעה חשש כאשר קרא למשה ,שמשה לא יצא  לקראתו מחשש הגזירה: שאמר לו בפעם האחרונה: "לך מעלי הישמר לך אל תוסף ראות פני כיביום ראותך פני תמות ויאמר משה כן דיברת לא –אוסיף עוד ראות פניך"[שםי, כ"ח-כ"ט]

פרעה רצה  שמשה לא יחשוש שגזירה זו תתקיים -לכן הלך לחפשו  בלילה שהרי בגזירה נאמר: "ביום"ועוד  מהטעם שבלילה משה לא יכול לראות אתפני פרעה וממילא הגזירה שנועדה אך ורק למשך היום-"אל תוסף ראותפני" אינה פועלת בשעות הלילה-כי בחשכה לא ניתן לראות איש את רעהו.

אור החיים מוסיף: כי מהמילים: "קומו צאו" ניתן ללמוד שמשה ואהרון לארצו לבוא אל פרעה-לכן  פרעה קרא למשהואהרון לקום- מפני שחשב שאינם  חפציםלהתעורר  ולבוא אליו  לפיכך אמר: כי קריאתו זו למשה ואהרון תגרום הנאה,שהרי יבשר להם לצאת מתוך עמו אל גאולתם.  הטעם שמשה ואהרון לא הלכו אל פרעה בלילה –לפישה' ציווה: "לא תצאו איש מפתח ביתו..."

גאולת ישראל במצרים.

פרעה  אומר למשה ואהרון: "קומו צאו מתוך עמי. גםאתם וגם בני ישראל.."

לפי דברי רשי: הרי שפרעה בתום המכה העשירית נכנע והוא אומר: שכולם רשאים לצאת:הגברים כולל הטף  יוכלו לקחת איתם את צאנםובקרם- הקערה נהפכה על פיה, כעת פרעה היה מוכן שהיציאה ממצרים תיערך כרצון משה ולאכרצונו  שלו, כפי שהיה בהתחלה.

רש"י מבסס אתדבריו על מכילתא: "אני אמרתי [שם י, ח]:"מי ומי ההולכים" ואתםאמרתם בנערינו וזקנינו נלך",,, אני אמרתי: "רק צאנכם  ובקרכם יוצג" ואתם אמרתם [שם, כ"ו]"וגם מקננו ילך עמנו". על כך אומרים חז"ל : כי פרעה כעת נכנע והואהביע הסכמה לכל דרישותיו  של משה.

ועוד מסימני הגאולה,המופיעים בפרשה: בני ישראל שואלים כלי כסף וזהב ממצרים  כפי שאמר להם משה: "וה' נתן את- חן העםבעיני מצרים וישאלום וינצלו את  מצרים"

רבינו בחיי מדגיש: כי התורה מנתה את מה שישראל שאלו ממצרים לפי גודל ערכם וחשיבותם :מהקטן לגדול, תחילה כלי כסף לאחר מכן, זהב ושמלות-השמלות חשובות מהזהב.

רעיון  זה מזכיר את דבר ה' לאברהם: "לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך"- בית האב

חשוב מארץ המולדת שלאברהם.

ועוד מוסיף רבינו בחיי:כי  טרם עם ישראל יצאו ממצרים ,לא אמרו:כיצד נצא למדבר  ללא צידה לדרך?

ועל כך זכו לשבחים עלידי הנביא ירמיה: "זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץלא זרועה"

התורה מתארת את: הכנתקורבן הפסח ואכילתו בחיפזון., קיום פסח מצרים. וכן את הציווי לספר על הגאולה לבנים.

רבי עקיבא נותן  הסבר יפה על הפסוק:"מוציא אסירים בכושרות" [תהלים ס"ח, ז ]

ה' הוציא את ישראלממצרים - בחודש כשר,[נוח] לא בחודש תמוז , היות ובאותו זמן יש חום ושרב, לא בטבתהמתאפיין בצינה, אלא בחודש ניסן שהוא  נוחמאד ליציאה לפי שאינו חם מידי ואינו קר מידי, ואם נשאל מדוע לא יצאו  ממצרים בחודשתשרי? שגם הוא חודש נוח מאד?

אלא שבתקופה זועלולים לרדת גשמים ,דבר שמקשה על אלה ההולכים בדרכים, לכן ה' הוציא את בני ישראלבניסן שהוא מתאים מבחינת מזג האוויר להליכה ארוכה.

לאור האמור לעיל: ניתןלראות בברור כיצד התרחשו הניסים לעם ישראל ,בזה אחר זה ואיך נגאלו בידי ה', כאז כןעתה: מי ייתן שנזכה כולנו לראות בקרוב את הגאולה מתממשת  כמו שנאמר: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנונפלאות" [מיכה  ז, ט"ו]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע