chiddush logo

מסילת ישרים: מידת הנקיות - עריות

נכתב על ידי אלון, 31/12/2014

 

"ונדבר עתה מן העריות שגם הם מן החמורים והם שניים במדריגה אל הגזל, כמאמרם ז"ל, וזו לשונם (ב"ב קסה): רובם בגזל ומיעוטם בעריות. והנה מי שירצה להנקות לגמרי מזה החטא, גם לו תצטרך מלאכה לא מועטת... כי אין בכלל האסור גופו של מעשה בלבד, אלא כל הקרוב אליו. ומקרא מלא הוא (ויקרא יח): לא תקרבו לגלות ערוה. ואמרו ז"ל (ש"ר פ' טז): אמר הקדוש ברוך הוא, אל תאמר הואיל ואסור לי להשתמש באשה, הריני תופשה ואין לי עון, הריני מגפפה ואין לי עון, או שאני נושקה ואין לי עון. אמר הקדוש ברוך הוא, כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין, אסור לאכול ענבים לחים ויבשים ומשרת ענבים וכל היוצא מגפן היין, אף אשה שאינה שלך, אסור ליגע בה כל עקר. וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו, מביא מיתה לעצמו... ועל זה הדרך אסרו בענין זה של העריות כל מה שהוא ממינו של הזנות, או הקרוב אליו, יהיה באיזה חוש שיהיה, דהיינו: בין במעשה, בין בראיה, בין בדבור, בין בשמיעה, ואפילו במחשבה." (מסילת ישרים)

 

למרות שאנחנו מכירים בד"כ את המושג סייג רק בדברי חכמים, ואילו בדברי תורה לרוב נפגוש את האיסורים עצמם, יש שתי מקומות שבהם התורה עושה סייגים: לנזיר אסרה התורה את כל חלקי הענב, ולא רק את היין, ובעריות – "לא תקרבו לגלות ערווה".

מידת הנקיות בנושא עריות דורשת מהאדם מאמץ לא קטן: "ועל זה הדרך אסרו בענין זה של העריות כל מה שהוא ממינו של הזנות, או הקרוב אליו, יהיה באיזה חוש שיהיה, דהיינו: בין במעשה, בין בראיה, בין בדבור, בין בשמיעה, ואפילו במחשבה."

כשאדם נמצא בשדה המערכה, הוא לא יכול לנצח את יצר הרע, ולכן העצה היא להתרחק משדה המערכה. כשאדם כבר התייחד עם אישה - קשה לו לא לחטוא. כל הרעיון של הסייג נועד כדי לעצור את האדם לפני שהוא מגיע לשדה המערכה. חכמים למדו שמותר לעשות סייגים משתי המקרים האלה, שבהם התורה עצמה עשתה סייג.

צריך לזכור שבדור שלנו התחדשו הרבה אמצעים טכנולוגים, והדברים הפכו להרבה יותר זמינים. הניסיונות גדולים היום, מפני שהדברים מאוד זמינים. לפום צערא אגרא. אדם צריך להיזהר לפי הדור שלו. אדם צריך לדעת להתמודד עם מה שלפניו לא בפחדים. אדם צריך לאזן בין הכוחות שלו. הדרך לזה היא: לא להיות בטל, לעסוק בתורה, ושתהיה לאדם חברה טובה, וכן שהאדם יהיה שמח. העצבות והבטלה הם שמביאים את האדם להיכשל.

 

"הרי לך שכל החושים צריכים להיות נקיים מן הזנות ומעניינו."

 

מאת: הרב חיים סבתו, מתוך האתר "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים"

http://www.ybm.org.il/Hebrew/LessonsIndex.aspx?catId=82

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה