האם הכל לטובה? (9 תגובות לחידוש זה)
15/9/2014
האם ניתן לומר מבחינה אמונית שכל מה שקורה הוא לטובה בסופו של דבר?
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (9)
לכל מי שעדין לא אוחז באמונה בתכלית השלמות מובן שקשה לברך על "הרעה כשם שמברך על הטובה" כשמדובר על השואה [ולא אוסיף דוגמאות]. אך לצדיק האמת שיודע שהקב"ה כולו טוב, ברור שהכלל "הכל ידוע מראש והרשות נתונה" משמעותו שכל מה שהקב"ה עשה-עושה-ויעשה הוא טוב גם מלכתחילה (ולא רק בדיעבד, לאחר מעשה). כלומר, הקב"ה לא מניח לנו לעשות "מעשים רעים באמת", אומנם בעולם הזה אנחנו כן "נשפטים / נותנים את הדין על מעשינו" - ואיננו יכולים להתחמק מאחריות בטענה ש"כולא מן אללה" או שזה כתוב שכך יהיה (כמו שמלמד הקוראן, ע"פ ד"ר וופא סולטן ב"אלהים ששנוא"), אך עדין איננו גורמים נזק ממשי בעולמות-עליונים, ונשמתנו נשארת לעולם זכה וטהורה, ואף מזדככת יותר ויותר עם כל "תשובה מאהבה" שלנו של "אפילו זדונות נהפכים ל
1. מה זה הכל לטובה? בהסתכלות לזמן נתון, עובדה שיש רע.
2. מי אחראי למעשה? לאדם יש אפשרות לעבור עבירות, מעשים רעים הם חלק מבחירה החופשית. לגבי מעשיו של הקב"ה, יש עונשים ועונש מבחינת האדם זה רע. אולי לפעמים עונש מקדם אך לא תמיד.
3. האם בסופו של דבר כל המעשים יהיו לטובה, לא בטוח, יש הרבה אירועים בהיסטוריה שקשה לומר שהם היו לטובה.