chiddush logo

האם מותר לרב לשבת גבוה יותר מתלמידו

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 14/9/2014

 

 

האם מותר  לרב  לשבת במקום  גבוה יותר מהתלמיד?

יונתן שטנצל

ניסן תשע"ד.

שאלה שהצגתי  עבור רבי חיים קנייבסקי

https://www.youtube.com/watch?v=e7oC96wsRCA

 

מסכת מגילה:

רבי אבהו קובע שאסור לרב לשבת גבוה יותר מתלמיד.  והוא דורש את זה מפסוק  בו כתוב: " ואתה פה עמד עמדי ואדברה אליך את כל המצוה והחקים והמשפטים אשר תלמדם ועשו בארץ אשר אנכי נתן להם לרשתה" (דברים ה, כ"ח)

מסקנתו של רבי אבהו שרב חייב  להיות באותו גובה של התלמיד. ואסור לרב לשבת גבוה יותר מתלמיד.

גם הרמב"ם פוסק כך הלכות תלמוד תורה פרק ד הלכה

"כיצד מלמדים?, הרב יושב בראש והתלמידים מוקפים לפניו כעטרה כדי שיהו כלם רואים הרב ושומעים דבריו, ולא ישב הרב על הכסא ותלמידיו על הקרקע אלא או הכל על הארץ או הכל על הכסאות, ובראשונה היה הרב יושב והתלמידים עומדים ומקודם חורבן בית שני נהגו הכל ללמד לתלמידים והם יושבים."

השאלה הנשאלת, מדוע רבנים כיום,  מוסרים שיעורי תורה,  בבימה של ארון הקודש  שממוקם גבוה יותר  משומעי השיעור?  הרי התלמידים  יושבים על ספסלים נמוכים יותר ממיקום הרב,

והנה הציטוט המדויק מהגמרא מסכת מגילה  דף כא.  "וא"ר אבהו מנין לרב שלא ישב על גבי מטה וישנה לתלמידו על גבי קרקע שנאמר: ואתה פה עמד עמדי".

מצד שני הגמרא במסכת בבא מציעא מסכת השוכר את הפועלים דף פד:

הגמרא מספרת, על שני תנאים רבן שמעון בן גמליאל ורבי יהושע בן קרחה שישבו  על גבי ספסלים ומסרו שיעור לשני תלמידיהם  רבי אלעזר  בן רבי שמעון בר יוחאי  ואיתו ישב על הרצפה  (בצעירותו לפני שהוא מונה לנשיא ישראל) רבי יהודה הנשיא שהיה בנו של רבי שמעון גמליאל.  שני התלמידים  שאלו שאלות ענו תירוצים כתלמידי חכמים שנונים. שאר החכמים שישבו על הספסלים הרגישו לא בנוח מהמצב, שהתלמידים יושבים על הרצפה נמוך יותר מהרבנים. ואז  החליטו להעלות את שניהם לספסלים מתוך כבודם של התלמידים.  רבי שמעון בן גמליאל, לא רצה שתשלוט עין הרע בבנו רבי,  והחליט להחזירו לרצפה, וכך החזיר עמיתו  רבי יהושע בן קרחה  לרצפה את  רבי אלעזר בן רבי שמעון בר יוחאי. ושוב נוצר מצב שהרבנים ישבו למעלה והתלמידים ישבו על הרצפה.

   הציטוט המדוייק מהגמרא:

בתורה מאי היא דכי הוו יתבי רבן שמעון בן גמליאל ורבי יהושע בן קרחה אספסלי יתבי קמייהו רבי אלעזר בר' שמעון ורבי אארעא מקשו ומפרקו אמרי מימיהן אנו שותים והם יושבים על גבי קרקע עבדו להו ספסלי אסקינהו אמר להן רבן שמעון בן גמליאל פרידה אחת יש לי ביניכם ואתם מבקשים לאבדה הימני אחתוהו לרבי אמר להן רבי יהושע בן קרחה מי שיש לו אב יחיה ומי שאין לו אב ימות אחתוהו נמי לרבי אלעזר ברבי שמעון חלש דעתיה אמר קא חשביתו ליה כוותי עד ההוא יומא כי הוה אמר רבי מילתא הוה מסייע ליה רבי אלעזר ברבי שמעון מכאן ואילך כי הוה אמר רבי יש לי להשיב אמר ליה רבי אלעזר ברבי שמעון כך וכך יש לך להשיב זו היא תשובתך השתא היקפתנו תשובות חבילות שאין בהן ממש חלש דעתיה דרבי אתא א"ל לאבוה אמר ליה בני אל ירע לך שהוא ארי בן ארי ואתה ארי בן שועל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה