chiddush logo

דמותו של פרעה בתוך התהליך האלוקי

נכתב על ידי מנדל, 4/8/2010

 

"ויהיה מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם והנה עומד על היאור...".

הנצ"יב מוולוז'ין בפירוש 'העמק דבר' עומד על קושי לשוני בפסוק, שהיה צריך להיכתב 'ויחלום פרעה', אך מתוך שנכתב בתורה 'ופרעה חולם' נראה לומר שמדובר כאן לא רק על אותו חלום שחלם פרעה בלילה, אלא על דבר יותר מתמשך, קבוע שהיה חווה פרעה כל הזמן.

פרעה היה חולם כל הזמן על היחס שבינו לבין היאור, האם פרעה הוא זה השולט ביאור והוא הקובע את כל הסדרים במצרים, או שאולי היאור הוא המצא מעל פרעה והוא זה המכתיב לפרעה את המציאות. שהרי פרעה קבע 'לי יאורי ואני עשיתני' ומסביר הנצי"ב שעיקר 'חלומותיו' ומחשבותיו היו בעניין זה.

והנה בחלומו נראה לפניו ש'הנה עומד על היאור', כלומר כל מציאותו של פרעה עומדת ותלויה ביאור, באדמה ולא להיפך שהיאור תלוי בו. וכמובן אין הכוונה שהיאור הוא המנהל את העולם אלא הכוונה היא שכל התגלגלות העולם איננה תלויה ועמודת על מעשיו של אדם ובטח שלא על פרעה, אלא כל התגלגלות הדברים בעולם באים לתכלית אלוקית מסויימת וכל 'השחקנים' הם רק אמצעים למטרה.

בני ישראל יורדים למצרים בהשגחה אלוקית ברורה בכדי לקיים את הנאמר לאברהם גר היה זרעך בארץ לא להם ומתוך כך יצאו ברכוש גדול ויגאלו ממצרים. ירידתם של יוסף, האחים ויעקב למצרים לא הייתה כלל בשביל פרעה ולא הוא שגרם לכך אלא 'פרעה עומד על היאור', בני ישראל ירדו לארץ מצרים, זו הייתה הגזירה שירדו לארץ זרה ולא הייתה הגזירה על פרעה שירדו בני ישראל אליו. העיקר כאן זה מצרים, הארץ האחרת אליו נגזר שירדו בני ישראל. פרעה הוא עניין שולי במהלך האלוקי.

רמז זה הנמסר בחלום פרעה בא ללמדנו שלא נחשבו שכל מיני תהליכים המתרחשים בהיסטוריה לאורך כל הדורות וכמובן גם בימינו, הם העיקר והם המטרה. כל האנשים שלכאורה מושכים בחוטים והכול קורה בגללם אינם אלא שחקנים זוטרים ושוליים בתהליך הכולל שמוביל הקב"ה בעולם. כפי שהעניין העיקר כאן היה עצם ירידת בני ישראל למצרים ולא ההגעה לפרעה, כך גם בכל דור, אין המטרה שהמנהיגים 'הגדולים' של אימפריות העולם הם יהיו השולטים ואין הכוונה שהם בדווקא יובילו את התהליכים וכולם ישתחוו להם הם אינם אלא בורג קטן במערכת האלוקית שמובילה לתהליכים גדולים הרבה יותר שהרבה פעמים לא ניתן לראות או להבין את התהליך השלם והכולל בתוך התהליך עצמו ורק בשלבים מאוחרים יותר או אפילו רק לקראת סוף המהלך ניתן לראות את הכוונה האלוקית. אך בכל מקרה העיקר הוא עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל שעבורם מוליך הקב"ה תהליכים בעולם בכדי שיתגדל שמו לעיני כל העולם דרך עם ישראל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע