chiddush logo

קושיא על הרמב"ם בהלכות טומאת צרעת (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי י ו, 18/10/2013

 כתב הרמב"ם בפרק יא מהלכות טומאת צרעת הלכה ב מגלח תגלחת שניה כתגלחת ראשונה. ותימה שהרי בגמ' סוטה טז מסקינן אליבא דרב אשי דמתניתין מני ר"ע דדריש ריבויי ומיעוטי, ואנן קי"ל כרבי ישמעאל דדריש כללי ופרטי. וא"כ תגלחת שניה אינה אלא מקום כינוס שיער ונראה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
י ו (20/10/2013)
סוטה דף טז
איבעיא להו: אין שם עפר מהו שיתן אפר? אליבא דבית שמאי לא תיבעי לך, דאמרי: לא מצינו אפר שקרוי עפר, כי תיבעי לך - אליבא דבית הלל, דאמרי: מצינו אפר שקרוי עפר, מאי? אף על גב דאיקרי עפר - הכא בקרקע המשכן כתיב, או דילמא האי בקרקע המשכן - לכדאיסי בן יהודה ולכדאיסי בן מנחם הוא דאתי? ת"ש: דא"ר יוחנן משום ר' ישמעאל, בשלשה מקומות הלכה עוקבת מקרא: התורה אמרה (ויקרא יז) בעפר, והלכה בכל דבר; התורה אמרה (במדבר ו) בתער, והלכה בכל דבר; התורה אמרה (דברים כד) ספר, והלכה בכל דבר; ואם איתא, ליחשוב נמי האי! תנא ושייר. ומאי שייר דהאי שייר? שייר מצורע; דתניא: (ויקרא יד) והיה ביום השביעי יגלח את כל שערו - כלל, את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו - פרט, ואת כל שערו יגלח - חזר וכלל, כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט, מה פרט מפורש מקום כינוס שער ונראה, אף כל מקום כינוס שער ונראה; מה רבי? רבי שיער הרגלים, מאי מיעט? מיעט דבית השחי ודכוליה גופיה; והלכתא: מגלח כדלעת, דתנן: בא לו להקיף את ה
(להמשך התגובה לחץ כאן )