chiddush logo

מלך מחיית עמלק ומקדש בירושלים

נכתב על ידי יניב, 27/7/2013

 "ועברתם את הירדן וישבתם בארץ אשר ה' אלקיכם מנחיל אתכם והניח לכם מכל איביכם מסביב וישבתם בטח, והיה המקום אשר יבחר ה' אלקיכם בו לשכן שמו שם שמה תביאו" וגו' (יב, י-יא) 'תניא רבי יוסי אומר שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה ואיני יודע איזה מהן תחילה כשהוא אומר (שמות יז, טז) כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק הוי אומר להעמיד להם מלך תחילה ואין כסא אלא מלך שנאמר (דברי הימים א כט, כג) וישב שלמה על כסא ה' למלך ועדיין איני יודע אם לבנות להם בית הבחירה תחלה או להכרית זרעו של עמלק תחלה כשהוא אומר (דברים יב, י) והניח לכם מכל אויביכם וגו' והיה המקום אשר יבחר ה' וגו' הוי אומר להכרית זרעו של עמלק תחלה וכן בדוד הוא אומר (שמואל ב ז, א) ויהי כי ישב המלך דוד בביתו וה' הניח לו מסביב וכתיב (שמואל ב ז, ב) ויאמר המלך אל נתן הנביא ראה נא אנכי יושב בבית ארזים וגו' '(סנהדרין כ,ב). מדוע סדר המצות הוא מלך ואח"כ מחיית עמלק ואח"כ בניין המקדש?- אמנם גם בשורשו זה נעשה כך, שמשה היה סוג של מלך (שמו"ר מח,ד) ואח"כ נילחמו בעמלק (ברפידים) ואח"כ הצטוו על המשכן (בסיני). ולכן זה כמו עליית דרגה במלך ומלחמה בעמלק ובנית מקדש בירושלים, ולכן זה ע"פ הסדר שהיה ביציאת מצרים (מעשה אבות סימן לבנים). אולם צריך למצוא משהו מהותי בסדר הזה ולא רק שכך יצא. וניראה שמלחמה בעמלק קודמת למקדש כיון שהמקדש ניפגם כתוצאה מכחו של עמלק כמו שנאמר בתנחומא (כי תצא יא) שאין השם שלם בגלל שעמלק החריב את ירושלים, הרי שכדי שהמקדש יוכל ליבנות שזה בקדושה גדולה, יש צורך שקודם יפגעו בעמלק וכך השכינה תוכל לבא לעולם במעלת המקדש שבירושלים, ע"י שמסירים את פגימת עמלק בשכינת ה' בעולם שזה ע"י מחייתו, והמלך קודם לעמלק כיון שהמלך גורם לכח ליפגוע בעמלק שלכן למדו למלך מ"כס י-ה" -"כסא ה' " כעין שזה כח ה' לילחם בעמלק. ואולי זה רמוז שנאמר על בנ"י במלחמת עמלק "עייף ויגע" (דברים כה,יח) שזה ביטוי לחולשה, ומלך הוא ביטוי לחוזק ולכן גובר על כח עמלק, וגם שמלך יושב על "כסא ה' " הוא מייצג כשליח ה' ולכן גובר על עמלק שבא לפגוע בגילוי ה' בעולם. 

עוד אפשר שמחיית עמלק לפני ירושלים, שעל הפס' שממנו לומדים להכרית עמלק תחילה מפרש רש"י 'והניח לכם- לאחר כיבוש וחלוק ומנוחה, מן הגוים אשר הניח ה' לנסות בם את ישראל ואין זו אלא בימי דוד' וגם בגמ' מביאים את הפס' "וה' הניח לו מסביב" כך שמדובר על מנוחה מכלל הגוים, לכן ניראה שעמלק הוא הכח והראש של הגוים נגד בנ"י, ולכן קודם צריך למחות את עמלק כחלק מהמנוחה מהגוים, ולכן ה' לא מצווה לבנות מקדש בירושלים ששם זה כעין הנחלה והמנוחה, עד הרגיעה מהגוים שמסביב, כעין שה' שומר על ישראל כמו בארון עם שברי הלוחות שהיה יוצא לפני המחנה למצוא מקום חניה ואיתו היו יוצאים למלחמות (רש"י במדבר י,לג) כך שיש קשר בגילוי ה' למלחמות ומנוחה, ולכן עד שלא יפסקו המלחמות שזהו רוגע מסביב, לא בונים מקדש של נחלה שהוא בירושלים, כי גם ה' לא נח ולכן לא שייך לבנות מקדש של מנוחה ונחלה, ולכן גם מלך קודם לכל, שהוא כעין המנהיג של המלחמות עד לנחלה בסוף.
ועוד אפשר שזה שלבים, שמלך מייצג את ה' בעולם,ואז ה' מלמעלה ("אמחה") והמלך מלמטה ("תמחה") יחד נילחמים בעמלק (כמו שנאמר בקבלה שיש לילחם עם עמלק גם למעלה) ואז יש חיבור שבשיאו מגיע לקדושת מקדש בירושלים ששם מקדש של מטה מכוון כנגד מקדש של מעלה (תנחומא פקודי א) כחיבור שלם של שמים וארץ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה