chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "אחרי מות" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 24/4/2019

 

בסוף שבוע זה נציין את חג שני של פסח ובצמוד אליו את שבת בה נקרא את פרשת "אחרי מות".

בחג נקרא בתורה על חציית בני ישראל את ים סוף בנס הגדול של קריעת ים סוף, אך מוכר וידוע לפי המדרש שקפץ נחשון בן עמינדב ראשון אל המים עוד לפני שנבקע הים לשניים ורק שהגיעו המים לגובה צווארו נחצה הים, ובני ישראל עברו ביבשה וזכות תושייתו של נחשון החל תהליך היציאה ממצרים. 

בשבת שלאחר החג נקרא את פרשת "אחרי מות" שבפסוק הראשון מזכירה לנו את מות שני בניו של אהרן, נדב ואביהוא, שהקריבו אש זרה וכעונש על כך יצאה אש וכילתה אותם. על פי חלק מהמפרשים חשבו בני אהרן שהאש על המזבח צריכה לכלות את הקורבנות והוסיפו עליה אש אף על פי שידעו שאש מהשמים אמורה לרדת ולכלות את הקורבנות עצמם, ובמחשבה זו למעשה חיללו את שם אלוקים והראו שאין להם אמונה שלימה בו. פרשנות אחרת לחטאם אומרת שהייתה להם תאווה להתחיל לעבוד ולכן פעלו ללא שיקול דעת. 

חוט מקשר לכאורה עובר בין מעשה נחשון למעשיהם שלך בני אהרן, שבשני המקרים הייתה יוזמה מעבר למתבקש, אלא שדווקא מעשהו של נחשון הוא החינוכי ובעל הדוגמא, שבקפיצתו ראשון למים לאור קריאת משה לחצות את הים הוא מסמל את ההשתדלות הטבעית של האדם לעשייה כדי לקבל סיוע מהקדוש ברוך הוא והיה ברור לנחשון שבאמונתו בה' תבוא גם פעולת ה' בעזרם של ישראל וכל זאת במקום לשבת בחיבוק ידיים ולצפות סתם ככה לנס. פעולתו נבעה מאמונה נכונה ומלאה בה' יתברך. 

שנזכה ונהיה כולנו מתלמידיו של נחשון בן עמינדב

 

חג שמח וכשר

ושבת שלום!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

פרשת אחרי מות,קריעת ים סוף,נחשון בן עמינדב,אש זרה,תאווה,בחיבוק ידיים, שיקול דעת,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע