chiddush logo

פרשת השבוע - אחרי מות

נכתב על ידי אלון, 21/4/2019

 "אִישׁ אִישׁ אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה אֲנִי ה'... וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ... אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִים אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם"

(ויקרא יח, ו-כד)

 

נושא מרכזי בסידור חיי החברה הוא הצניעות. פרשת עריות מופיעה הן בפרשת "אחרי מות" והן בפרשת "קדושים", וגם הציווי "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" לפי רש"י מתייחס לעניין זה.

שינוי הרגלים בתחום זה קשה במיוחד. עם ישראל צריך לקבל על עצמו הגבלות. לא כל דבר מותר, ולא כל רצון שמתעורר צריך להתממש.

"אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִים" - אסור לנו לשאוב את יסודות התרבות וההתנהגות ממה שאנו רואים סביבנו. אמת המידה של סדרי החיים שלנו תקבע לפי מדדים אחרים, לא לפי מה שמתרחש בחוץ. יש צורך לבנות גישה, צורת חשיבה וגם משמעת ותמימות פשוטה, וכל זאת כדי שתתגבש בתוכנו עמדה ישראלית טהורה ומקורית.

אין כאן חסימת החיים והמתתם, אלא פריחתם ושגשוגם בצורה האמיתית והראויה להם. מבואר במהר"ל (באר הגולה באר חמישי): "העריות הוא חבור האדם אל אשר ראוי לו... חכמת סדור וחבור המציאות זה עם זה באיזה עניין ראוי להם החבור, וזה נקרא חכמת העריות".

המהר"ל טוען שעניין העריות יסודו בסדר של המציאות, והחוטא בעריות אינו עושה מעשה עבירה של תאווה בלבד, אלא סוטה מכל הסדר הנכון של העולם, ואף שבוודאי דבר זה נכון כלפי כל עבירה, ובכל חטא האדם פוגם באופן פרטי בחלק מהבריאה, אמנם בעריות הוא הורס את הבסיס של סדר העולם שמונח ביכולת החיבור. נמצא שהאדם המתחבר עם אשתו כראוי נהיה שותף עם הבורא בבריאת עולם קטן הכולל בתוכו את תמונת העולם הגדול.

כתב הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה, כב: יח-כא): "אין לך דבר בכל התורה כולה שהוא קשה לרוב העם לפרוש אלא מן העריות והביאות האסורות... לפיכך ראוי לו לאדם לכוף יצרו בדבר זה ולהרגיל עצמו בקדושה יתירה ובמחשבה טהורה... יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי החכמה".

ככל שיגביר האדם את קדושת שכלו ויחבר את דעתו לחוכמתה של תורה, שפירושה חיבור השכל האנושי אל השכל האלוקי הנבדל - כך  ירחק ממנו המצב של אדם בלא דעת, וממילא יזכה להתרחק מענייני העריות ויעלה מעלה מעלה בקדושה ובטהרה.

 

הרב ארה שטרן שליט"א, הרב משה סתיו שליט"א, מהאתר: "ישיבת כרם ביבנה" - https://www.kby.org/hebrew/

הרב עקיבא קשתיאל שליט"א, מהאתר: "בני דוד" - http://www.bneidavid.org

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע