chiddush logo

הברית בין הבתרים

נכתב על ידי Abloch43, 14/10/2018

לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש
 

הקב"ה מבטיח לאברהם שיירש את ארץ ישראל. שואל אברהם כיצד יידע שיירש אותה.  אין דרך להבין את תשובת הקב"ה מבלי להבין את העולמות והקורבנות, שאותם הבין אברהם אבינו. תשובת הקב"ה מראה לאברהם את תיקון נשמת אדם וחוה, בעולמות הרגלים, המין והגוף, עד לצוואר, שעליהם ממונים אברהם ושרה, את תהליך לידת יצחק, ואת תהליך של היציאה ממצרים עד לכניסה לארץ ישראל, כהשתקפות של לידת יצחק. מתוך תשובה זו הבין אברהם שייוולד לו בן, שזרעו חייב לרדת למצרים, לצאת ממנה, ולעבור לגור בארץ ישראל. לידת יצחק היא חלק מתהליך שלם של תיקון נשמות אדם וחוה.

 

עז משולשת:  3 עיזים, כנגד עולם מלכות הנפש, שבו 3 קוים: ימין, אמצע, שמאל. קווים אלה מסמלים את עולמות מגן הדוד, כאשר כל שני קודקודים מחברים קו אחד.

העז היא קורבן לתיקון עולמות המין של האישה, שהם מלכות עולמות הנפש, שהם פתחי הערווה של חוה, של היקום, ושל כדור הארץ, שמרכזם, בכדור הארץ, במצרים, כאשר הנילוס הוא הפתח של פתחי הערווה.

מקריבים עז כקורבן חטאת כי כל החטאת (מלאכי הטומאה) נמצא באזור המין של האישה.

 

איל משולש: לתיקון עולם הרוח (עולם הגוף) שבעולם הנפש, שהוא העולם שלפני המבול. עולם הרוח שבעולם הנפש הוא הנרתיק, שהוא המשך הפתח של פתחי הערווה לכוון הרחם. הנרתיק מגיע עד מערת המכפלה. מערת המכפלה היא הכניסה לעולמות הרחם. קורבנו של הנרתיק, של עולם הרוח בעולם הנפש, הוא איל.

 

עגלה משולשת: כנגד מלכות עולם הכתר, שבעולם הרוח, שבעולם הנפש, הנושק למלכות עולם הנשמה שבעולם הנפש, לתיקון עולם הדעת, שהוא עולם מלכות הצוואר.

העגלה מייצגת את עולמות הצוואר הממונים על עולמות הגוף, שהם עולמות הרוח, ועולמות הנפש. הממונה על עולם הצוואר הוא המשיח שמקום מושבו בעולם הצוואר. עולם זה נקרא, בעולמות עליונים, עולם השור, שבו המשיח הוא יוסף אבינו. בעולמות מקבילים תחתונים הוא נקרא עולם העגל (ראה הסבר בהמשך).  ירושלים היא הרחם של כדור הארץ (רחם בתוך הביצית המופרית, שהיא כדור הארץ. כלומר רחם בעולם נמוך יותר מעולם כדור הארץ). בתוך הרחם, ירושלים, מתפתח העובר וממנו יוצאות הנשמות. רוב הנשמות יוצאות למצרים וחלקן להר סיני, ששם מחנה השכינה, המטאפיסי, עבור אלה שיצאו ממצרים. הרחם שגדלה לכוון החזה, עם התפתחות העובר, מגיעה עד נהר הפרת, המסמל אישה בהריון מתקדם, וקורבנה העגלה.  

 

סיכום הקורבנות:

מלכות עולם הצוואר = עגלה.

עולם הרוח = איל.

מלכות עולם הנפש =עז.

 

התור: מסמל את המשיח, הממונה על מלכות עולם הרוח, הנקראת מלכות היונה ובתהילים, פרק מ"ח, נקראת הר ציון ירכתי צפון.

המבול הוריד אותנו מעולם מלכות הרוח, הנקרא מלכות היונה = הר ציון ירכתי צפון. היונה לא מצאה, בתחילה, מנוח כי המים כיסו את המעבר בין העולם שלה, עולם מלכות הרוח, שהוא העולם שלפני המבול, ובין עולמות הנפש, שהוא העולם אחרי המבול.

 
בפעם השנייה שנשלחה הביאה היונה עלי זית, המסמל שמן זית, שמייצג את עולמות הנשמה (שמן = נשמה) של עולם הנפש. בפעם השלישית נעלמה היונה מכיוון שכך מסביר לנו הקב"ה שאנו נמצאים הרחק מעולמות היונה שמהם נפלנו במבול. היונה נשלחה בהפסקות של 7 ימים מכיוון שעולמות הנשמה, הרוח, והנפש בנויים כל אחד מ-7 עולמות תיקון, כמו 7 ימי הבריאה.

 

הקורבנות הראו לאברהם אבינו את התיקון שעליו לעשות בעולמות הנפש והרוח, עד להגעה לעולם מלכות הכתר שבעולמות הרוח, שאותם מסמלים האיל והעגלה.

 

נשמת יצחק אבינו נולדה בעולם הכתר, שבעולם תפארת, שהוא גם עולם הדעת. את זה אנו רואים מהמלאכים שבאו לבשר לאברהם על הולדת בנו, ואז מקריב אברהם עגל (= כתר עולם תפארת = עולם הדעת), ככתוב בבראשית פרק י"ח: "ז וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר". ובעקדה מגיע איל, המייצג את עולם הרוח (תפארת).

 

מה קרה בברית בין הבתרים?

"י וַיִּקַּח-לוֹ אֶת-כָּל-אֵלֶּה, וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ, וַיִּתֵּן אִישׁ-בִּתְרוֹ, לִקְרַאת רֵעֵהוּ; וְאֶת-הַצִּפֹּר, לֹא בָתָר"

בפסוק זה אברהם אבינו מסדר את הקורבנות לפי סדר העולמות, נפש, רוח, נשמה.

 

בהמשך כתוב: "יא וַיֵּרֶד הָעַיִט, עַל-הַפְּגָרִים; וַיַּשֵּׁב אֹתָם, אַבְרָם".

העיט שינה את סדר הקורבנות. בפסוק זה העיט, שהוא עוף דורס, מסמל מלאך עליון הממונה על העולמות שמתחת לעולמות הנשר. הנשר הוא סמל ממלכתו של המלאך גבריאל ושל עולמות הנרתיק בעולמות עליונים, והוא ממונה על תיקון עולמות האשה. הוא מייצג גם את המלאך השמאלי בארון הברית, שבו נשמת אדם וחוה, לשם תיקונם, ונשמת חוה אימנו בצד שמאל.



בהמשך הפסוק כתוב "וַיַּשֵּׁב אֹתָם, אַבְרָם", כלומר החזיר את הסדר למקומו. מה שקרה זה שאברהם אבינו סידר את הפגרים לפי סדר הגאולה, שהסברנו למעלה, ואילו העיט, המלאך, ניסה לשנות את הסדר כדי לבחון את אברהם אבינו. אברהם, שהבין את המסר, עבר את המבחן בהצלחה וזה הביא להתחלת הורדת נשמת יצחק אבינו לעולם. תהליך זה נמשך מספר שנים. 

 

אברהם הבין מחוויה זאת, שבה התהליך בכל העולמות זהה ומה שקורה בעולם אחר משתקף באחרים, ושמחשבת הבריאה היא שאותו תהליך חייב לקרות באיברי התולדות של שרה אמנו, כלומר חייב ליוולד לו בן משרה, ובאיברי התולדות של חוה בכדור הארץ, בעולמות הנפש, רוח, דעת ונשמה, שמתחילים ביציאת מצרים ומסתיימים בארץ ישראל השלמה. הזרע של אברהם חייב לעבור את איברי התולדות של שרה, כי חייב להיוולד לו בן בעולם הרוח, שבעולם הנפש, והזרע של יעקב, שהם בני ישראל, חייב לעבור את איברי התולדות של כדור הארץ כדי שייוולד התינוק, בני ישראל בארץ ישראל. שני תהליכים אלה, שמשתקפים זה בזה, מתקנים את איברי התולדות של שרה ושל כדור הארץ. שני תהליכים אלה, שמשתקפים זה בזה, מתקנים את איברי התולדות של שרה ושל כדור הארץ. 

 

כדי שברית בין הבתרים תתקיים, הזרע של אברהם חייב לעבור את איברי התולדות של שרה, כדי שייוולד לו בן בעולם הרוח, שבעולם הנפש, ולא את איברי התולדות של הגר, שממנה לא יכול להיוולד לו בן בעולם הרוח.

 

זאת תחילת העקדה, שהיא חיבור (עקדה) עולמות על ידי הקורבנות שתוארו למעלה. נשמת אברהם הגיעה עד לתחילת עולם הרוח שבעולם הנפש והוא היה צריך להוריד את נשמת יצחק לעולם הרוח, שבעולם הנפש, כדי שיוסר המחסום ויהיה חיבור לעלייה לעולמות הנשמה, שבעולם הנפש.

 

 


תוספות, הערות והארות על החידוש:

כתוב בספר בראשית, פרק י"ב: "א וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". אבל אברהם עזב עוד שנים קודם לכן, ביחד עם הוריו, ומשפחת נחור, והרן את ארץ מולדתם, אור כשדים, והגיעו לחרן. אבל הקב"ה אמר לאברם "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ", והכוונה לעזיבת הנשמה את העולמות עליונים כדי לתקן את צד שמאל, שהוא צד התיקון של עולמות האישה וצאצאיה, ועל כן אברהם אבינו נחשב כאבי התיקון של עולמות התולדות.

 

בברית בין הבתרים מראה הקב"ה לאברהם אבינו את ירידת נשמת אברהם אבינו, על כל חלקיה, לעולמות עשייה, דרך נשמת יצחק בנו (עולם תפארת), ודרך נשמת יעקב נכדו (עולם בינה), ודרך נשמות צאצאיו, שהם שבטי ישראל במלכות עולם עשייה, שהיא מצרים.

 

מצרים מסמלת את תיקון מלכות עולם עשייה, את תיקון הנחש, והתנין, בעולם מלכות עשייה, ואת תיקון עולמות המלכות והיסוד שבעולמות עשייה ותפארת, שהיא חוקת הפסח, כנאמר בקרבן הפסח: "וְכָל-עָרֵל, לֹא-יֹאכַל בּוֹ" (ספר שמות פרק י"ב, פס' מ"ח). ערל הוא מי שלא תיקן את אות הברית (עולם יסוד), כלומר שלא עבר ברית מילה.

 

העקדה היא תחילת העלייה מחדש של נשמת אברהם, לאחר תיקון מלכות עשייה, לעולם תפארת, דרך יצחק בנו. יצחק מתקן את עולם תפארת ואת מלכות עולם בינה, ומשם ממשיכים יעקב אבינו, יוסף, ובנימין את תיקון העולמות, ואח"כ כל שאר שבטי ישראל, כמו שנאמר לאפרים, בברכת יעקב בבראשית פרק מ"ח פס' י"ט: "וְזַרְעוֹ, יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה