chiddush logo

וחי בהם - כי תשא

נכתב על ידי אורן מס, 2/3/2018

 וחי בהם – כי תשא

לב,יא: וַיְחַל מֹשֶׁה, אֶת-פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהָיו: ראוי להתפלל לה' בחלחלה ומקרב הלב, בעת צרה גדולה (וַאֲכַלֵּם) הבאה על עמך, אף אם אתה אישית לא רק שלא תינזק, אלא אף ייטב מצבך (וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ, לְגוֹי גָּדוֹל).

לב,יג: זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ: בעת צרה גדולה ראוי להזכיר את זכות האבות כדי להסיר את הצרה. אכן, ה' שינה את הגזירה: וַיִּנָּחֶם, יְהוָה, עַל-הָרָעָה, אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ (ד).

לג,י: וְקָם כָּל-הָעָם וְהִשְׁתַּחֲווּ, אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ: כאשר רואים את השכינה (בדמות עמוד ענן) ראוי להשתחוות. כאשר רואים אדם מכובד מאד, ראוי לעמוד ניצבים (כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל-הָאֹהֶל, יָקוּמוּ כָּל-הָעָם, וְנִצְּבוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ; פסוק ח').

לד,א: פְּסָל-לְךָ שְׁנֵי-לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים: ראוי לגמול טוב או להעניש אדם על מעשיו. לאחר שמשה שבר את הלוחות שה' נתן לו (לא,יח) בלי לקבל רשות לשברם, מְצַוֶּה עליו ה' לפסול לצרכו (לך) לוחות נוספים.

לד,כז: כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: אין להוסיף או לגרוע מצוות. ה' קבע ככללי הברית בינו לבין ישראל, את הדברים 'האלה' ורק אלה, הכתובים על הלוחות (וַיִּכְתֹּב עַל-הַלֻּחֹת, אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית--עֲשֶׂרֶת, הַדְּבָרִים; פסוק כ"ח).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה